217 476 läst ·
566 svar
217k läst
566 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Man bevittnar inte ett köpekontrakt, däremot köpebrevet som skrivs vid tillträdet.L Ludde2 skrev:Det är många som hänvisar till mäklaren och dess experter, glöm då inte bort att mäklaren ska vara objektiv och alltså hjälpa både köpare och säljare.
En annan sak som jag kanske har missat, uppfyller köpekontraktet alla formkrav som krävs vid fastighetsaffärer och testamente? Jag tänker då närmast på bevittningar.
Mäklaren får inte ge juridisk rådgivning i ett sådant här fall, men kan råda att ta hjälp av jurist.
Hur kan någon vara objektiv när en av två parter betalar lönen?L Ludde2 skrev:Det är många som hänvisar till mäklaren och dess experter, glöm då inte bort att mäklaren ska vara objektiv och alltså hjälpa både köpare och säljare.
En annan sak som jag kanske har missat, uppfyller köpekontraktet alla formkrav som krävs vid fastighetsaffärer och testamente? Jag tänker då närmast på bevittningar.
Affären är fullföljd vad gäller provisionen.D Dilato skrev:
Förmedlingsuppdrag har en punkt som lyder ungefär som denna:
Rätt till provision
Rätt till provision föreligger om bindande avtal om överlåtelse träffas mellan säljare och köpare och eventuella i avtalet intagna villkor för överlåtelsens fullbordan och bestånd uppfylls. Provisionsrätten är dock oberoende av om det i avtalet föreskrivs att överlåtelsen görs beroende av att köpeskillingen erläggs.
Har detta avtal den texten, av vad vi sett finns den inte.D D_Fastighetsmäklare skrev:Affären är fullföljd vad gäller provisionen.
Rätt till provision
Rätt till provision föreligger om bindande avtal om överlåtelse träffas mellan säljare och köpare och eventuella i avtalet intagna villkor för överlåtelsens fullbordan och bestånd uppfylls. Provisionsrätten är dock oberoende av om det i avtalet föreskrivs att överlåtelsen görs beroende av att köpeskillingen erläggs.
Därmed inte sagt att så inte är fallet, det är väl ett annat avtal som säljaren har med mäklaren.
Men texten innehåller ju en klar motsägelse, villkoren måste vara uppfyllda, men sedan måste inte samma villkor vara uppfyllda...
Finns inget formkrav att ett köpekontrakt skall vara bevittnat.L Ludde2 skrev:Det är många som hänvisar till mäklaren och dess experter, glöm då inte bort att mäklaren ska vara objektiv och alltså hjälpa både köpare och säljare.
Har du frågat mäklaren om hen har upplyst säljaren om konsekvenserna av ett avtalsbrott, d.v.s skadestånd och handräckning.(vräkning)?K Köparen skrev:I princip säger mäklaren att han får inte säga vad som ska göras utan bara konsekvenserna av det hela och försöka vara opartisk. Nu förstår ju vem som helst vilken sida han står på men han försöker stå i mitten. Han har pratat med sina jurister och givit rekommendationer att vi som spelare i det hela gör detsamma. Så, jag står i telefonkö till Mäklarsamfundets jurister för att börja där.
Deras rekommendationer eller steg kommer jag att berätta om här.
Vad elegant mäklaren smiter från sitt ansvarD D_Fastighetsmäklare skrev:Affären är fullföljd vad gäller provisionen.
Rätt till provision