Erfarenhetsmässigt så lutar oftast objektivitet mot den som ska betala provisionen.

• Gilla
Hocke68
  • Laddar…
L Ludde2 skrev:
Mäklarsamfundet ska ÄVEN hjälpa säljare
K Köparen skrev:
Ja, det är väl bra att han får hjälp med att förstå i vilken riktning vi rör oss?
jag fick mycket bra hjälp av dem som köpare!
, är det så svårt

L Ludde2 skrev:
Erfarenhetsmässigt så lutar oftast objektivitet mot den som ska betala provisionen.
Det blir nog ingen provision om affären inte fullföljs.
Sen kan det vara bra att läsa tråden innan man kastar sig in med synpunkter....

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Och hade du läst tråden så hade du vetat att så redan är gjort..
🤷‍♀️ har inte sett det

• Älska
sysmali
  • Laddar…
L Ludde2 skrev:
Det är många som hänvisar till mäklaren och dess experter, glöm då inte bort att mäklaren ska vara objektiv och alltså hjälpa både köpare och säljare.
En annan sak som jag kanske har missat, uppfyller köpekontraktet alla formkrav som krävs vid fastighetsaffärer och testamente? Jag tänker då närmast på bevittningar.
Man bevittnar inte ett köpekontrakt, däremot köpebrevet som skrivs vid tillträdet.

Mäklaren får inte ge juridisk rådgivning i ett sådant här fall, men kan råda att ta hjälp av jurist.

• Gilla
olomar
  • Laddar…
Farstatjej90
L Ludde2 skrev:
Det är många som hänvisar till mäklaren och dess experter, glöm då inte bort att mäklaren ska vara objektiv och alltså hjälpa både köpare och säljare.
En annan sak som jag kanske har missat, uppfyller köpekontraktet alla formkrav som krävs vid fastighetsaffärer och testamente? Jag tänker då närmast på bevittningar.
Hur kan någon vara objektiv när en av två parter betalar lönen?

D Dilato skrev:
Det blir nog ingen provision om affären inte fullföljs.
Sen kan det vara bra att läsa tråden innan man kastar sig in med synpunkter....
Affären är fullföljd vad gäller provisionen.

Förmedlingsuppdrag har en punkt som lyder ungefär som denna:

Rätt till provision
Rätt till provision föreligger om bindande avtal om överlåtelse träffas mellan säljare och köpare och eventuella i avtalet intagna villkor för överlåtelsens fullbordan och bestånd uppfylls. Provisionsrätten är dock oberoende av om det i avtalet föreskrivs att överlåtelsen görs beroende av att köpeskillingen erläggs.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är faktiskt enklare än man tror.
Provisionen faller ut om det är ett bundet avtal.
Ett bundet avtal får man om man har trygga köpare och säljare.
Trygga köpare får man genom att vara objektiv.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D D_Fastighetsmäklare skrev:

Rätt till provision
Rätt till provision föreligger om bindande avtal om överlåtelse träffas mellan säljare och köpare och eventuella i avtalet intagna villkor för överlåtelsens fullbordan och bestånd uppfylls. Provisionsrätten är dock oberoende av om det i avtalet föreskrivs att överlåtelsen görs beroende av att köpeskillingen erläggs.
Har detta avtal den texten, av vad vi sett finns den inte.
Därmed inte sagt att så inte är fallet, det är väl ett annat avtal som säljaren har med mäklaren.

Men texten innehåller ju en klar motsägelse, villkoren måste vara uppfyllda, men sedan måste inte samma villkor vara uppfyllda...

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är lite som när folk tror att en advokat representerar sin klient. Deras arbete är att den juridiska processen ska fungera och att dina rättigheter ska tillgodoses.

• Gilla
CecBT och 2 till
  • Laddar…
L Ludde2 skrev:
Finns inget formkrav att ett köpekontrakt skall vara bevittnat.

K Köparen skrev:
I princip säger mäklaren att han får inte säga vad som ska göras utan bara konsekvenserna av det hela och försöka vara opartisk. Nu förstår ju vem som helst vilken sida han står på men han försöker stå i mitten. Han har pratat med sina jurister och givit rekommendationer att vi som spelare i det hela gör detsamma. Så, jag står i telefonkö till Mäklarsamfundets jurister för att börja där.
Deras rekommendationer eller steg kommer jag att berätta om här.
Har du frågat mäklaren om hen har upplyst säljaren om konsekvenserna av ett avtalsbrott, d.v.s skadestånd och handräckning.(vräkning)?

• Haha
YuGi och 1 till
  • Laddar…
D D_Fastighetsmäklare skrev:

Rätt till provision
Vad elegant mäklaren smiter från sitt ansvar

O olomar skrev:
Finns inget formkrav att ett köpekontrakt skall vara bevittnat.
Lantmäteriet håller inte med.

Säljarens namnteckning ska vara bevittnad av två personer.

• Skärmdump från Lantmäteriets hemsida om fastighetsköp, med punkter kring krav på överlåtelsehandlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.