220 310 läst ·
566 svar
220k läst
566 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Ja. Och lärorikt för de som ska sälja också för att förstå att det inte bara är att hoppa av, oavsett hur bakgrundssituationen ser ut.Keiller skrev:
Är alla dokument korrekta etc så finns det i princip inget säljaren kan göra.
Enda, vad jag kan se, är att om objektet är osäljbart så kan det hela vända, t.ex nedbrunnet etc.
Undrar lite över följande. Vet ej om det kan spela roll för trådskaparen, men tänk.D Dilato skrev:
Vad händer om:
Säljaren var sambo (ej gift) och del av ett par som förvärvade huset som gemensam bostad.
Av någon praktiskt anledning har de valt att säljaren skulle själv stå som ensam ägare.
De har gått isär och bor nu på olika adresser MEN bodelning har inte skett eller så har sambon ett krav på att få bo i huset. Eller att huset är del av bodelningen. Bodelningen är inte klar.
Vad händer om säljaren på eget bevåg har sålt huset, men sambon inte gett samtycke? Det hade varit något slags av egenmäktig förfarande och det hade varit konstig om det skulle drabba köparen.
Hade det varit ett formkrav som hade upplöst kontraktet?
Eller är det i fall av sambo alltid krav att de äger bostaden tillsammans? Jag tror sambor bör ju alltid säkra sina rättigheter genom att äga fastigheten tillsammans. Då blir det ju solklart vilka som äger fastigheten. Men det kanske är inget hård krav för att fastigheten ändå kan ingå i sambos bodelning?
Kan isf sambo förhindra försäljningen? Visst skulle isf säljaren bli tvungen att kompensera sin sambo?
Visserligen mer mäklarens jobb att kolla.
Man kan isf väll inte endast på vad säljaren säger?
Men om säljaren äger fastigheten själv enligt fastighetsregister och banken.
Om sambon inte länge är skriven på adressen?
Vad kan man isf egentligen hindra från att sånt formkrav skulle upstå?
Man kanske kan kolla historiken i folkbokföringen? Om allt detta inte visar på sambo, då blir det rätt svårt.
Eller så är det inget formkrav. Då kan sambo inte göra något åt försäljningen. Däremot kan sambo kanske grilla säljaren hos domaren och kräva dess nuvarande boende?
Så min mer rimliga bedömning kan vara att man ska som sambo ha en delad ägande i fastighet om man förvärvar en fastighet tillsammans.
Men huvudfrågan är om Köparen behöva vara rädd för en gömd sambo i garderoben? 😀
I bästa fall är det ju case closed och du kan sluta lägga energi på detta.K Köparen skrev:Nej, jag har inte åkt förbi och kikat.
Kanske skulle jag ta en tur dit?
Jag vet specifikt om vissa detaljer i trädgården som jag ombad att få dessa avlägsnade direkt för jag ingalunda hade något som helst intresse av dessa. Står de kvar så är det ju en indikation på att han inte tänkt att flytta eller att han är i sista sekund med att slänga saker.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Det är inte särskilt lång tid kvar innan jag vet situationen. Oavsett vad jag ser på plats behöver det inte betyda att han inte kommer på plats. Vi får invänta vår bokade tid för att avsluta det hela.jakobsbygge skrev:
Efter detta vet vi svart på vitt om han bryter mot avtalet eller ej. Och efter det så är det startskottet.
K Köparen skrev:Hittills så håller han sig undan, han svarar knappt på något, han bryr sig inte det minsta om vad som sägs. Han har fått varningar från mäklaren som han viftar bort. Det enda som haft betydelse för honom är vad han själv har att säga och det är att han inte kan sälja och erbjuder 150kkr som kompensation.
Det är i princip det enda som både jag och mäklare är medvetna om. Det kan naturligtvis vara
så enkelt att han inte vill berätta vad som hänt eller döljer något. Jag vet inte.
Men i mitt fall nu så verkar det som om det är irrelevant med flera av frågorna. Men skulle
hans fd. fru, om de var gifta, tekniskt sett göra vårt kontrakt ogiltigt?
Beklagar! Hemsk situation.V Värmeljus skrev:
Många kommentarer om det juridiska läget, det är tämligen solklart mer eller mindre.
Det ingen direkt har påpekat är ju hela problematiken med tiden som inte är på din sida. Jordabalken är inte riktigt designad för att hantera sådant här och är rätt ovanligt att det sker från säljaren.
Eftersom säljaren vägrar så stökar det till det med lagfarten, så när du behöver ta hjälp av myndigheterna så kommer du sannolikt hamna i ett antal loopar och återvändsgränder där alla brev, ansökningar och skrivelser fram och tillbaka tickar på 5-10 arbetsdagar för att bara handläggas.
För Ebba Busch krävdes det ett mediadrev i över ett år, Sveriges främsta advokater, partikris inom KD, kris för Tidöpartierna innan valet. Tusentals nedlagda timmar av olika expertpanelen och journalister… det tog 2år.
Säger inte att du ska ge upp men ha rimliga förväntningar när folk skriver - ”det räcker med en handräckning av Kronofogden så är det löst”….
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Tack!sunnis skrev:
Beklagar! Hemsk situation.
Många kommentarer om det juridiska läget, det är tämligen solklart mer eller mindre.
Det ingen direkt har påpekat är ju hela problematiken med tiden som inte är på din sida. Jordabalken är inte riktigt designad för att hantera sådant här och är rätt ovanligt att det sker från säljaren.
Eftersom säljaren vägrar så stökar det till det med lagfarten, så när du behöver ta hjälp av myndigheterna så kommer du sannolikt hamna i ett antal loopar och återvändsgränder där alla brev, ansökningar och skrivelser fram och tillbaka tickar på 5-10 arbetsdagar för att bara handläggas.
För Ebba Busch krävdes det ett mediadrev i över ett år, Sveriges främsta advokater, partikris inom KD, kris för Tidöpartierna innan valet. Tusentals nedlagda timmar av olika expertpanelen och journalister… det tog 2år.
Säger inte att du ska ge upp men ha rimliga förväntningar när folk skriver - ”det räcker med en handräckning av Kronofogden så är det löst”….
Först och främst är det viktigt att ta i beaktning att säljaren KAN dyka upp på tillträdesdagen. Han kan ha försökt allt men insett att det inte kommer att gå och helt enkelt komma dit. Jag kommer inte vara otrevlig eller något utan bara saklig. Jag har liksom ingen dialog att föra med honom om han gör vad kontraktet säger. Då är det helt enkelt "som vanligt" men jag kommer naturligtvis påpeka att jag har ställt en rad frågor och han måste upplysa mig kring dessa.
Jag pratade med mäklaren och han sade "han har sålt ett av sina företag och fick in en bra slant den vägen". Det är mycket möjligt att han helt enkelt inte behöver bo på andra stället längre utan har tillräckligt med cash för att roa sig med nåt annat på hemmaplan och således vill behålla huset. Han kanske inte har behovet längre av att bo på annan plats och bara "titta till huset". Ovanpå det kan det finnas krav från barnen att de verkligen vill bo kvar.
Detta är ju en dialog som han kunde ha fört och tagit i beaktning INNAN han skrev kontrakt.
Deras krav är ingalunda mitt bekymmer och jag har som barn inte alltid fått som jag vill.
Jag vet att det kan ta tid. Det viktigaste här är att det kommer fram att han förstår att för varje dag som går, varje meddelande han tar emot så minskar hans vinst/skilling på huset.
Och ju mer han börjar inse detta, ju fortare bör det gå. I annat fall så får det väl ta den tid det vill i rätten och jag får bo på hotell under tiden. Det är ju bara pengar jag måste ligga ute med, inte pengar jag i slutändan kommer att förlora.
Det är många som hänvisar till mäklaren och dess experter, glöm då inte bort att mäklaren ska vara objektiv och alltså hjälpa både köpare och säljare.
En annan sak som jag kanske har missat, uppfyller köpekontraktet alla formkrav som krävs vid fastighetsaffärer och testamente? Jag tänker då närmast på bevittningar.
En annan sak som jag kanske har missat, uppfyller köpekontraktet alla formkrav som krävs vid fastighetsaffärer och testamente? Jag tänker då närmast på bevittningar.
Du bör i det snaraste kontakta mäklarsamfundet. De kan hjälpa dig vidare.K Köparen skrev:Hej!
Befinner mig i en tvist vid ett bostadsköp. Detta gäller ett fristående hus och ägaren säger att han inte
bor i huset mer än när han befinner sig inom länet. Hans barn hälsar på honom då och då. Han verkar inte
ha vårdnaden av dem på heltid.
Nu vill han dra sig ur. Jag beskriver nedan stegen:
1) Säljaren har ett hus till salu.
2) Vi lägger ett bud och det accepteras.
3) Vi skriver på kontrakt och kommer överens om inflyttningsdatum. Slutet av oktober.
4) Dagen efter vi skrivit betalar jag in handpenningen och får verifierat att denna inkommit.
5) Jag epostar säljaren med en bunt frågor och får inga svar. Bara "Jag återkommer". Detta någon dag efter vi skrivit.
6) Jag mailar igen för fler detaljer. Får "Jag återkommer".
7) Nästan 3 månader senare i Januari får jag ett mail där säljaren säger att han hamnat i en jobbig sits
och måste dra sig ur försäljningen.
8) Jag säger att jag kommer att begära att avtalet fullföljs / fullgörelse.
9) Säljaren svarar en vecka senare och börjar dra in barnen i det hela.
10) Återigen så säger jag att jag kommer begära att avtalet fullföljs och att jag själv snart blir bostadslös eftersom jag sålt mitt boende.
11) Mäklaren har försökt kontakta säljaren men han lyser med sin frånvaro. Till slut svarar han.
Med ett par-tre dagar till att jag ska ta över bostaden så säger han:
"Jag har meddelat min bank att det inte blir en bostadsaffär. Jag vill ha kontonummer till mäklaren eller till köparen så jag kan skicka tillbaka handpenningen + 150000:- i skadestånd."
Jag har inte begärt något skadestånd för kontraktet är inte brutet ÄN. Dessutom försöker han påtvinga mig att släppa
köpet och indirekt acceptera hans "skadestånd".
Han började dessutom snacka om att ett staket var bygglovsvidrigt och måste åtgärdas. Lite som om han läst reglerna
fel och tror att han kan häva kontraktet pga felaktigt utförande? Jag ställde frågan både till honom och till mäklaren
om allt var ok med alla bygglov och inget stod felaktigt till. Bägge garanterade att allt stod rätt till!
Så, nu är det några dagar kvar och jag kommer infinna mig hos mäklaren för att avsluta affären. Säljaren har redan
sagt att han inte kommer dit eftersom affären är avblåst.
Så, vad ska jag göra nu? När jag läser omkring så är det egentligen inget säljaren kan göra och eftersom jag krävt att affären ska fullgöras så är han tvingad till att sälja. Det finns ingen klausul i kontraktet.
Då är ju frågan, eftersom han är så övertygad att ett par email upplöser ett huskontrakt, om jag behöver skicka
in en stämningsansökan till tingsrätten (vad för tider har de?) och blanda in kronofogden för att få honom att tvingas flytta?
Om jag tar till en jurist, kan jag få honom att betala för mina omkostnader pga detta?
Eftersom kontraktsbrottet kommer att uppstå från hans sida så undrar jag vad jag har för rättigheter i form
av ersättning? Mina egna omkostnader kommer innefatta tid + försenad flytt (kostar eg. inget), jurist samt
att jag gick minus på försäljningen av min bostad för att få den såld i tid. Vad är skäligt?
Då det finns vissa websidor som säger att det enda jag kan kräva är ett skadestånd för mina omkostnader och
andra sidor som säger att jag kan tvinga honom till försäljning så blir jag lätt kluven vad som egentligen gäller?
Vi vill verkligen ha huset och vi kommer kämpa för det. Men har jag de rättigheterna jag tror att jag har?
Att jag i princip kan kasta ut honom ur hans hus?
Mvh
Köparen
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Det finns i en tidigare post en kopia på kontraktet.L Ludde2 skrev:Det är många som hänvisar till mäklaren och dess experter, glöm då inte bort att mäklaren ska vara objektiv och alltså hjälpa både köpare och säljare.