220 310 läst ·
566 svar
220k läst
566 svar
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Tror nog nu bara det var du som gör politik av Ebbas Husaffär. Den diskuterades flitigt här på BH men såg ingen tillstymmelse till att nån ville sätta en partipolitisk prägel på sakfrågan.B Bolle129101 skrev:
De flesta vettiga människor klarar av att skilja på sak och person.
Kontakta Mäklarsamfundets rådgivare och hör med dom, där sitter ett gäng jurister som kan hjälpa dig vidare.K Köparen skrev:Hej!
Befinner mig i en tvist vid ett bostadsköp. Detta gäller ett fristående hus och ägaren säger att han inte
bor i huset mer än när han befinner sig inom länet. Hans barn hälsar på honom då och då. Han verkar inte
ha vårdnaden av dem på heltid.
Nu vill han dra sig ur. Jag beskriver nedan stegen:
1) Säljaren har ett hus till salu.
2) Vi lägger ett bud och det accepteras.
3) Vi skriver på kontrakt och kommer överens om inflyttningsdatum. Slutet av oktober.
4) Dagen efter vi skrivit betalar jag in handpenningen och får verifierat att denna inkommit.
5) Jag epostar säljaren med en bunt frågor och får inga svar. Bara "Jag återkommer". Detta någon dag efter vi skrivit.
6) Jag mailar igen för fler detaljer. Får "Jag återkommer".
7) Nästan 3 månader senare i Januari får jag ett mail där säljaren säger att han hamnat i en jobbig sits
och måste dra sig ur försäljningen.
8) Jag säger att jag kommer att begära att avtalet fullföljs / fullgörelse.
9) Säljaren svarar en vecka senare och börjar dra in barnen i det hela.
10) Återigen så säger jag att jag kommer begära att avtalet fullföljs och att jag själv snart blir bostadslös eftersom jag sålt mitt boende.
11) Mäklaren har försökt kontakta säljaren men han lyser med sin frånvaro. Till slut svarar han.
Med ett par-tre dagar till att jag ska ta över bostaden så säger han:
"Jag har meddelat min bank att det inte blir en bostadsaffär. Jag vill ha kontonummer till mäklaren eller till köparen så jag kan skicka tillbaka handpenningen + 150000:- i skadestånd."
Jag har inte begärt något skadestånd för kontraktet är inte brutet ÄN. Dessutom försöker han påtvinga mig att släppa
köpet och indirekt acceptera hans "skadestånd".
Han började dessutom snacka om att ett staket var bygglovsvidrigt och måste åtgärdas. Lite som om han läst reglerna
fel och tror att han kan häva kontraktet pga felaktigt utförande? Jag ställde frågan både till honom och till mäklaren
om allt var ok med alla bygglov och inget stod felaktigt till. Bägge garanterade att allt stod rätt till!
Så, nu är det några dagar kvar och jag kommer infinna mig hos mäklaren för att avsluta affären. Säljaren har redan
sagt att han inte kommer dit eftersom affären är avblåst.
Så, vad ska jag göra nu? När jag läser omkring så är det egentligen inget säljaren kan göra och eftersom jag krävt att affären ska fullgöras så är han tvingad till att sälja. Det finns ingen klausul i kontraktet.
Då är ju frågan, eftersom han är så övertygad att ett par email upplöser ett huskontrakt, om jag behöver skicka
in en stämningsansökan till tingsrätten (vad för tider har de?) och blanda in kronofogden för att få honom att tvingas flytta?
Om jag tar till en jurist, kan jag få honom att betala för mina omkostnader pga detta?
Eftersom kontraktsbrottet kommer att uppstå från hans sida så undrar jag vad jag har för rättigheter i form
av ersättning? Mina egna omkostnader kommer innefatta tid + försenad flytt (kostar eg. inget), jurist samt
att jag gick minus på försäljningen av min bostad för att få den såld i tid. Vad är skäligt?
Då det finns vissa websidor som säger att det enda jag kan kräva är ett skadestånd för mina omkostnader och
andra sidor som säger att jag kan tvinga honom till försäljning så blir jag lätt kluven vad som egentligen gäller?
Vi vill verkligen ha huset och vi kommer kämpa för det. Men har jag de rättigheterna jag tror att jag har?
Att jag i princip kan kasta ut honom ur hans hus?
Mvh
Köparen
Men rätt konkret så kan man inte hoppa av ett avtal om signaturen är på plats.
Du har dessutom rätt till alla omkostnader, advokat, rättegång, annat boende, extra pendling mm men det är enbart mot uppvisande av kvitto.
Förhoppningsvis ändrar han sig innan tillträdet och fullföljer affären.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Hej!Andre Garemani skrev:
Kontakta Mäklarsamfundets rådgivare och hör med dom, där sitter ett gäng jurister som kan hjälpa dig vidare.
Men rätt konkret så kan man inte hoppa av ett avtal om signaturen är på plats.
Du har dessutom rätt till alla omkostnader, advokat, rättegång, annat boende, extra pendling mm men det är enbart mot uppvisande av kvitto.
Förhoppningsvis ändrar han sig innan tillträdet och fullföljer affären.
Titta på post #297
Mvh
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Pröva att läsa lite?för hade du läst att ts nyss gjort det....
Om du skickar post till "Fastighetsägaren, Farstavägen 12, 123 45 Farsta" så hamnar den nog (i bästa fall) i brevlådan på Farstavägen 12. Oavsett vem som är fastighetsägare.Farstatjej90 skrev:
I den mån någon kikar i fastighetsregistret är ju inte ägarbytet allmänt känt förrän lagfarten registrerats, dvs. där står den förra ägarens uppgifter.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Det är redan konstaterat från flera håll, inkl. undertecknad att Farstatjej90 mellanåt svävar utanför och pressar på irrelevanta saker i dialoger.
Samtidigt har personen ifråga sagt både inkorrekta saker och korrekta saker. Liksom de flesta av oss.
Framförallt kanske bidragit med ett par tankeställare. Ovärderligt för mig i min sits.
Men för att tråden inte ska bli en plats att bråka på så ber jag samtliga att bara ignorera.
Ingen behöver sista ordet eller ha en dräpande kommentar mot den andra.
Så, snälla, för att inte tråden ska låsas eller spåra - kan vi inte bara förstå att vi är olika och att ingen kommer att ge sig och att vi redan konstaterat faktum men att dra nytta av varandra istället för att ge oss på varandra?
Tack! <3
Samtidigt har personen ifråga sagt både inkorrekta saker och korrekta saker. Liksom de flesta av oss.
Framförallt kanske bidragit med ett par tankeställare. Ovärderligt för mig i min sits.
Men för att tråden inte ska bli en plats att bråka på så ber jag samtliga att bara ignorera.
Ingen behöver sista ordet eller ha en dräpande kommentar mot den andra.
Så, snälla, för att inte tråden ska låsas eller spåra - kan vi inte bara förstå att vi är olika och att ingen kommer att ge sig och att vi redan konstaterat faktum men att dra nytta av varandra istället för att ge oss på varandra?
Tack! <3
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Ja, det blir en prövning kanske att förstå hur långt han går.Andre Garemani skrev:
Frågan är också hur övertygad han är att han kan som vinnare ur detta?
Är det alltså så att Köparen ska belåna fastigheten för att kunna betala? Då finns det väl en risk att säljaren genom att strula lite kan se till att köparen misslyckas med att belåna fastigheten och därmed inte får fram pengar till tillträdet. När köparen inte har pengar att tillträda med så har köparen begått ett väsentligt kontraktsbrott och säljaren får behålla huset?
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
Kanske skulle kunna vara så. Har du skött din kontakt med banken korrekt så harA adron skrev:Är det alltså så att Köparen ska belåna fastigheten för att kunna betala? Då finns det väl en risk att säljaren genom att strula lite kan se till att köparen misslyckas med att belåna fastigheten och därmed inte får fram pengar till tillträdet. När köparen inte har pengar att tillträda med så har köparen begått ett väsentligt kontraktsbrott och säljaren får behålla huset?
du också i så fall fått ett lån du skriver under på. Detta borde ske dagarna innan transaktionen
ska äga rum. Och jag tror även du måste ha ett lånelöfte samt ett godkännande från banken
på kontraktet för att de ens ska vara bokningsbara för låne/likvid-transaktionen.
Så, det är många kort som måste ligga på plats för att banken ska kunna göra transaktionen.
Därför, som jag skrivit tidigare, tror jag det är av 0 relevans hurvida jag behöver låna eller betala ur ficka för att erlägga erfoderligt belopp.
Vet inte om du har köpt bostad tidigare och om du behövde låna men har du det så borde du veta att man inte direkt ringer samma dag som man sitter på kontoret för att överföra pengar och ber om cash.
Det är väldigt mycket som ska klaffa innan de är redo. Kontraktet är ju avgörande för allt detta och
allt ska följas. Vad som ibland kan bidra till ett kontraktsbrott för en köpare kan t.ex vara att de får låna
1 miljon och inväntar 2 miljoner från sin egna lägenhet för att köpa objektet för 3 men aldrig får sålt.
I det fallet kan man alltid prata med säljaren om det är OK att dröja lite men att man kanske får stå för extrakostnaderna. I det fallet så har man inte levt upp till kontraktet. Om det är ett brott eller ej vet jag inte. En uppgörelse finns i alla fall.
Det hände mig när jag sålde mitt förra hus att de som köpte helt enkelt inte fick sålt i tid.
Det var inte svårare än att de fick betala mina utgifter på huset undertiden (2 månader).
Mäklaren efterfrågade om jag ville ha någon kompensation för det hela och det ville jag inte eftersom det troligen redan var jobbigt för köparna. Affären är ju bindande så förr eller senare kommer de ju att flytta in.
Det finns lösningar på det mesta.
TS har svarat på problematiken du tar upp i #283, antar att du INTE ens läste vad TS förmedlat innan du kände dig kallad att skriva🤔A adron skrev:Är det alltså så att Köparen ska belåna fastigheten för att kunna betala? Då finns det väl en risk att säljaren genom att strula lite kan se till att köparen misslyckas med att belåna fastigheten och därmed inte får fram pengar till tillträdet. När köparen inte har pengar att tillträda med så har köparen begått ett väsentligt kontraktsbrott och säljaren får behålla huset?
Nej. Förutsett att köparen gjort sin del så har denne ett beviljat bolån som ligger och väntar på att aktiveras på tillträdesdagen. Det finns inget som säljaren kan påverka där.A adron skrev:Är det alltså så att Köparen ska belåna fastigheten för att kunna betala? Då finns det väl en risk att säljaren genom att strula lite kan se till att köparen misslyckas med att belåna fastigheten och därmed inte får fram pengar till tillträdet. När köparen inte har pengar att tillträda med så har köparen begått ett väsentligt kontraktsbrott och säljaren får behålla huset?
Däremot kan inte lånet aktiveras och pengarna betalas ut om inte köparen (eller en annan person med fullmakt) är på plats för att fullfölja affären och underteckna de papper som skall undertecknas på tillträdesdagen.
Och då är det säljaren som bryter kontraktet och därmed blir skadeståndsskyldig.
Säljaren har ytterst få om ens några möjligheter att genom eget handlande orsaka att köparen anses som skyldig till kontraktsbrott.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det bästa kanske är att lägga fram alla kort på bordet mot säljaren och ändå försöka få fram vad allt beror på. Att liksom försöka föra ett normalt samtal om läget och hur det blir. Säljaren kanske på fullt allvar tror att det inte blir nå problem med att avbryta affären och att det bara handlar om en ersättning och sen är allt klart. Att det liksom är normalt.
Vi kan ju bara fantisera som sagt men säljaren kan ju själv ha satt sig i en rävsax som sagt men det är ju hans problem. men kan man få en förklaring så kanske mycket kommer i en annan dager.
Vi kan ju bara fantisera som sagt men säljaren kan ju själv ha satt sig i en rävsax som sagt men det är ju hans problem. men kan man få en förklaring så kanske mycket kommer i en annan dager.
K
Köparen
Elektroniktokig
· Huvudstaden
· 130 inlägg
Köparen
Elektroniktokig
- Huvudstaden
- 130 inlägg
En del kan få så mycket i huvudet i en sådan situation att någon annan måste ta över (rätten) för att kunna tänka klart och ge beskeden.S Stefan1972 skrev:Det bästa kanske är att lägga fram alla kort på bordet mot säljaren och ändå försöka få fram vad allt beror på. Att liksom försöka föra ett normalt samtal om läget och hur det blir. Säljaren kanske på fullt allvar tror att det inte blir nå problem med att avbryta affären och att det bara handlar om en ersättning och sen är allt klart. Att det liksom är normalt.
Jag har försökt föra dialog och berättat vad det är som gäller men han ber bara om ursäkt för situationen och menar att affären är avblåst och att jag troligen kommer att bli nöjd i slutändan ändå.
Efter detta har jag mottagit, som sagt, 150kkr i kompensation (skadestånd som han kallade det).
Så, jag tror att det behövs någon som skakar allvar i honom och det ska inte vara jag.
Mig tar han uppenbarligen inte seriöst
Edit: Jag menar att jag mottagit 150kkr som bud för en kompensation. Jag har inte mottagit några pengar!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Du kanskwe borde låta din advokat skriva till honom. Så kanske ha får klart för sig att du menar allvar. Och ev. kanske han då också förstår att han inte kan avbryta affären.
Innan jag läste den här tråden så trodde jag faktiskt att en säljare kan vägra skriva på köpebrevet och därmed avbryta affären (lite beroende av vad det står om köpebrev i köpeavtalet), givetvis med ett kraftigt skadestånd.
Men jag inser nu att säljaren iofs.kan vägra skriva på köpebrevet, vilket då är ett avtalsbrott, med skadestånd, men att affären ändå är klar. Det går inte att backa.
Innan jag läste den här tråden så trodde jag faktiskt att en säljare kan vägra skriva på köpebrevet och därmed avbryta affären (lite beroende av vad det står om köpebrev i köpeavtalet), givetvis med ett kraftigt skadestånd.
Men jag inser nu att säljaren iofs.kan vägra skriva på köpebrevet, vilket då är ett avtalsbrott, med skadestånd, men att affären ändå är klar. Det går inte att backa.