ullet
H hempularen skrev:
Fick du någon förklaring? Hur den demente arvingen kunde få lagfarten överförd?
Nej, ingen förklaring, men jag forskade inte djupare i det heller då allt löpte på som det skulle.

Även om det går att processa mot ett avslutat dödsbo är det nog rätt knepigt. Och jag är tveksam till att en fordran som uppstår efter att dödsboet avslutats går att återvinna, men dolda fel bygger ju iofs på att felet finns redan vid försäljningstidpunkten. Hur som haver får man nog ställa in sig på att det är än svårare än ett vanligt dolda fel-mål.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Det är väl just på alla problem som kan uppstå, både för köpare och arvtagare, som det är så vanligt med generella friskrivningsklausuler och därmed sänkt pris när dödsbon säljer.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl just på alla problem som kan uppstå, både för köpare och arvtagare, som det är så vanligt med generella friskrivningsklausuler och därmed sänkt pris när dödsbon säljer.
Men i det här fallet så är det inte dödsbot som säljer, det är han personligen som redan har sålt när kontraktet skrevs.

Man ska inte blanda ihop det här fallet med att dödsbon säljer. Det här är som vilket köp som helst där hen har sålt fastigheten personligen. Nu handlar det bara om vem som får kvittera pengarna, dvs köpebrevet.

Sen är det klart att det kan bli krångligt att hävda dolt fel mot en död säljare, men det finns väl alltid en risk att en säljare kan dö inom 10 år?

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Köpte ett hus av dödsbo/arvingar och godman. Var väl bara fler som skulle skriva under

Snigla Snigla skrev:
Det var så de fick lösa det med vår lagfart också har jag för mig, de fick överföra lagfarten till frun (som inte ägde gården) innan den sedan fick överföras till oss.
Handlade inte det bara om att det skulle bodelas för att hon hade giftorätt då?

K
R Räknenisse skrev:
Handlar inte om bodelning och giftorätt. Är så enkelt att i det fallet så lär det ha varit då att ägaren dog innan kontakt hade skrivits. Eftersom en avliden person (av naturliga skäl) inte kan skriva under ett kontrakt så måste antingen dödsboet eller en arvinge först söka lagfart så att fastigheten sen går att säljas.

R Räknenisse skrev:
Vet inte riktigt, vi gav oss inte inne det hela.. det fick mäklaren fixa! Var ju komplicerat på det viset att två länder har olika regler.

Ägaren och dödsboet var bosatta i Danmark. Det var mannen som själv ägde bostaden, men han var gift och hade tre barn tror jag.

Vi träffade aldrig säljaren då han dog längs vägen. Däremot träffade vi frugan och ett par av de vuxna barnen.

Om dödsboet säljer fastigheten utan friskrivningsklausul gäller dolda fel på samma vis som "vanligt", med reservationen för att man inte kan ärva en skuld. Men kostnaden för ett dolt fel ska ju vara mellanskillnaden mellan det pris man köpte huset för och det man skulle ha köpt det för om felet var känt.
Så en ersättning för dolt fel som överskrider husets köpebelopp låter långsökt. :)

Men, dödsbon är ett specialfall, där man faktiskt har rätt att avsäga sig ansvaret för dolda fel med en friskrivningsklausul, men det måste stå i avtalet.
(Motivationen är något i stil med att säljaren inte kan uppfylla sin upplysningsplikt. så köparen måste befara det värsta)

Om vi går tillbaka till TS så beror det väl på vad som är påskrivet än så länge, om dödsboet kommer ha möjlighet att införa en friskrivningsklausul i köpebrevet eller ej. I och med att säljaren var vid liv i samband med avtalet så *borde* det inte vara aktuellt.

K
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om dödsboet säljer fastigheten utan friskrivningsklausul gäller dolda fel på samma vis som "vanligt", med reservationen för att man inte kan ärva en skuld. Men kostnaden för ett dolt fel ska ju vara mellanskillnaden mellan det pris man köpte huset för och det man skulle ha köpt det för om felet var känt.
Så en ersättning för dolt fel som överskrider husets köpebelopp låter långsökt. :)

Men, dödsbon är ett specialfall, där man faktiskt har rätt att avsäga sig ansvaret för dolda fel med en friskrivningsklausul, men det måste stå i avtalet.
(Motivationen är något i stil med att säljaren inte kan uppfylla sin upplysningsplikt. så köparen måste befara det värsta)

Om vi går tillbaka till TS så beror det väl på vad som är påskrivet än så länge, om dödsboet kommer ha möjlighet att införa en friskrivningsklausul i köpebrevet eller ej. I och med att säljaren var vid liv i samband med avtalet så *borde* det inte vara aktuellt.
Verkar väldigt märkligt att man skulle kunna lägga till det i ett köpebrev, köpebrevet är bara ett kvitto på att köpeskillingen är erlagd.

Det är i kontraktet man skriver klausuler.

Nej friskrivning får man nog glömma här. Detta är ju samma läge som om man köper, och säljaren sedan avlider några år senare, en inte helt ovanlig situation.

K kirk69 skrev:
Verkar väldigt märkligt att man skulle kunna lägga till det i ett köpebrev, köpebrevet är bara ett kvitto på att köpeskillingen är erlagd.

Det är i kontraktet man skriver klausuler.
Jag håller med, därför skrev jag att det inte *borde* vara aktuellt. men reserverar mig för extremfall om det är något väldigt udda i det specifika avtalet. :)

Allt löste sig inget hände. Enda struket var att kontraktet stod skrivet med kvinnan som sålde (så klart) och vid tillträde stod kvinnans dödsbo som säljare. Det tillät inte vår bank. Efter lite trilskande mellan bankens och mäklarens jurister löste sig det hela (vår bank fick som de ville) och vi bor nu i huset :)

• Gilla
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
S Sebastian Bob Andersson skrev:
Nästa fråga. Vad händer om man om 8år hittar ett dolt fel? Måste då arvtagarna betala detta hur dyrt det än blir? Man kan ju inte ärva "skulder"
Om Dödsboet inte är skiftat så är Dödsboet en Juridisk Person som innehåller skulder och tillgångar som då säljer tillgångar och betalar eventuella skulder, eventuellt överskott blir en tillgång som andra i dödsboet samt skiftas ut till dödsbodelägarna.
Att senare kräva dödsbodelägare för fel är inte möjligt.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Jo, enligt en advokat jag diskuterade saken med. Enligt honom så betraktar man då "skulden" som en tidigare okänd skuld. Alltså på samma sätt som om någon kommer efter ex. 5 år och visar ett skuldbrev som den avlidne har skrivit på. Logiken i det, är att ett dolt fel finns ju per definition vid köpetillfället, därmed är det egentligen en skuld som fanns redan då, innan dödsboet skiftades.

Då gör man en tilläggsboupteckning, och arvingarna kan då få betala tillbaka en del av sitt arv, men aldrig mer än arvet.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.