fia_mstd fia_mstd skrev:
Tillträde är först i augusti så det borde vara lugnt. Och behöver de skjuta på det så löser vi det med. Blev best oroliga att det skulle hävas eller likna de för vi gillar det verkligen!
En aspekt om det är långt till tillträdet är kanske hur huset kommer skötas under tiden. Ifall den som bodde där är borta och arvingarna håller till på annan ort. Men nu är det ju inte säsong där något kan frysa om elräkningen inte betalas eller pelletsen inte fylls på.
Kan tänka mig lägen där man kan fundera på att fråga om tidigare tillträde, eller att erbjuda sig att göra lite tillsyn som "gratis service" i eget intresse.

• Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset!

H hempularen skrev:
När är det tillträde? Det kanske kan ställa till problem i tidsplanen. Nu kanske jag är helt fel ute. Men normalt sett så kan ett dödsbo inte göra någon affär innan bouppteckningen är klar. Det är först då det finns på pränt vem som har rätt att skriva på för dödsboets räkning ( om det inte gäller ngt. annat just för köpebrevet).
Nja..., bouppteckningen behöver inte vara klar för att veta vem som tecknar, iom att det är likställt med ett bokslut,
Däremot är det man första man gör, är att ta reda på vilka som är arvingar eller enl testamente vilka som tecknar, sen kan dödsboet gå vidare för att till sist sammanställs bokslutet...

Om köpekontraktet har bevittnade underskrifter (dock ej formkrav) så gå det att använda som ”köpebrev”. Dödsbodelägarna undertecknar dokument om att detta var den avlidnes vilja, att överlåta fastigheten.
Om ej bevittnat köpekontrakt, och det ej heller finns en fullmakt så kommer tillträdet behöva skjutas upp tills dess att en registrerad bouppteckning finns.

• Gilla
Nanny Fine
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Om säljaren dör mellan kontraktsskrivning och tänkt tillträde. Vilka bekymmer kan vi stöta på? Kan någon av arvtagarna protestera och orsaka att köpet hävs till exempel?
Intressant fråga då ett köp inte är fullbordat förrän köpebrev är upprättat och undertecknat !

När jag köpte mitt hus höll säljaren på att dö under skrivningen, så jag kollade faktiskt upp vad som skulle hända om han dog före övertagandet. Vill minnas att det inte var några juridiska skillnader om säljaren är död eller levande, dödsboet tar över skyldigheterna.

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
E Everelse skrev:
Intressant fråga då ett köp inte är fullbordat förrän köpebrev är upprättat och undertecknat !
Nja, köpebrev är frivilligt, så så länge ett avtal är tecknat så kan köpet vara fullbordat (även om köpebrev av praktiska skäl är vanligt). Och har ett avtal skrivits och alla eventuella klausuler löpt ut (dessa är iofs normalt endast till för att skydda köparen) så är både säljare och köpare bundna av avtalet.

Så visst, fullbordat är köpet förmodligen inte, men det är inte heller reversibelt. Dödsboet måste fullfölja försäljningen.

Hej!

Hände oss då vi skulle sälja min pappas lgh. Han gick bort. Egentligen ska ju en bouppteckning då finnas eller uträttas innan för att fastställa vilka som faktiskt är dödsbodelägare men vår mäklare släppte lägenheten ändå, tack och lov! En bouppteckning kan ju ta ett tag att upprätta samt få registrerad.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, köpebrev är frivilligt, så så länge ett avtal är tecknat så kan köpet vara fullbordat (även om köpebrev av praktiska skäl är vanligt). Och har ett avtal skrivits och alla eventuella klausuler löpt ut (dessa är iofs normalt endast till för att skydda köparen) så är både säljare och köpare bundna av avtalet.

Så visst, fullbordat är köpet förmodligen inte, men det är inte heller reversibelt. Dödsboet måste fullfölja försäljningen.
Ett köpebrev krävs för att du ska kunna söka lagfart på fastigheten !

Nästa fråga. Vad händer om man om 8år hittar ett dolt fel? Måste då arvtagarna betala detta hur dyrt det än blir? Man kan ju inte ärva "skulder"

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Nanny Fine
snuttjulle snuttjulle skrev:
I detta läge då kontrakt är skrivet måste ju det vara bindande för dödsboet. Frågan då är ju vem har rätt att skriva på för dödsboet vid själva övertagandet?
Att köpa av ett dödsbo är inget konstigt om det är skiftat men innan detta är färdigt vet man ju faktiskt inte vilka som är arvtagare. När vi köpte hus som va ett dödsbo va det just detta som gjorde att vi fick skjuta på tillträdet då de som skrivit på kontraktet kanske inte va de ända arvingarna. Mäklaren blev smått upprörd då jag gav beskedet att han fått arvingarna att skriva på ett icke giltigt kontrakt då de faktiskt inte va ägare till huset än.
Om dödsboet är skiftat finns inte längre något dödsbo. Då är varje dödsbodelägare var för sig ägare att sitt arvegods. En fastighet mitt i en pågående försäljning skiftar man inte ut, utan dödsboet går in i säljarens ställe. Vad du menar är att bouppteckning ska vara registrerad. Det är då du vet vilka som har mandat att underteckna.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Nanny Fine
E Everelse skrev:
Ett köpebrev krävs för att du ska kunna söka lagfart på fastigheten !
Man kan söka lagfart på ett kontrakt också...

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nanny Fine
Sir James Sir James skrev:
Nja..., bouppteckningen behöver inte vara klar för att veta vem som tecknar, iom att det är likställt med ett bokslut,
Däremot är det man första man gör, är att ta reda på vilka som är arvingar eller enl testamente vilka som tecknar, sen kan dödsboet gå vidare för att till sist sammanställs bokslutet...
Eh, va? Självklart behövs en bouppteckning. Testamenten i all ära, men det kan finnas personer i sammanhanget som har rätt till sin laglott också. Testamenten tas dessutom upp i bouppteckningen.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Man kan söka lagfart på ett kontrakt också...
Mycket tveksamt !

E Everelse skrev:
Mycket tveksamt !
Inte alls, bara kontraktet har bevittnade underskrifter så går det alldeles utmärkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.