Det är nog lämpligt attmäklareb drar i de tådarna. Men visst måste någon meddelar anhöriga att det finns en oavslutad försäljning att reda ut.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och hur tycker du TS lämpligtvis fortsätter processen då säljaren ligger medvetslös på sjukhus?
Just nu ingenting eller så får mäklaren kliva in, ibland i en affär gör man ingenting för att spelplanen ändras. Nästa vecka kanske spelplanen ändras återigen.

Att förelå hur säljaren eller anhöriga ska agera betyder noll förhandlingsutrymme om det längre fram visade sig vara ett felaktigt beslut.

R Riemann skrev:
Jag drog caset kort för en fd lantmätare. Korta svar på din frågor:
Nej, köpebrev utan säljarens underskrift godkänns ej. Anhöriga kan inte teckna för någon annan utan fullmakt. God man behöver utses för den sjuke om denne inte tillfrisknar, vilket görs av överförmyndaren. Den gode mannen kan skriva under för den sjuke.
Men det står ju så här i första inlägget.

"Köpekontraktet är inte bevittnat, utan det är bara köpare och säljares underskrifter."

Det är ju underskrivet av säljare.... eller?

Darling McFluff SKJB021 skrev:
Du är köpare och skall inte blanda dig i säljarens göromål, det bäddar för en framtida tvist som heter duga. Bara fortsätt processen och uppstår det problem så hanterar du dem då.
Det var en ny tanke som inte lyfts tidigare i tråden... När man tänker efter låter det rimligt. Problemen härstammar från säljarens sida. Mäklaren vill försöka söka lagfart med hjälp av läkarintyget, så vi får väl träffas på mäklarens kontor på tillträdesdagen om nu min bank beviljar något lån, men det kommer förmodligen bli stopp där. Då är det kanske bäst att börja med att ringa min bank istället för att ringa mäklaren (och föreslå hur mäklaren och de anhöriga borde lösa säljarens problem). Det skulle betyda att man som köpare är lite mer privat och diskret, och låter de andra parterna (mäklaren och säljaren) sköta sina egna affärer och ta affären steg för steg... Mäklaren kanske kommer inse så småningom att läkarintyget inte räcker för lagfarten, och inget jag ska behöva upplysa mäklaren om.

Redigerat:
L larka742 skrev:
Men det står ju så här i första inlägget.

"Köpekontraktet är inte bevittnat, utan det är bara köpare och säljares underskrifter."

Det är ju underskrivet av säljare.... eller?
Vid fastighetsaffärer sker två avtal, först kontraktsskrivningen så snart man vunnit budgivningen. Detta är klart, både säljare och köpare har skrivit under. Sedan vid tillträdet sker normalt underskrift av ett bevittnat köpebrev. Men det är också möjligt att slopa köpebrevet och under vissa omständigheter använda köpekontraktet som en grund för lagfartsansökan, under förutsättning att köpekontraktet är bevittnat av 2 personer (vilket det tyvärr inte är). Så köpebrevet kommer att vara viktigt för lagfartsansökan i det här fallet.

Redigerat:
Du har mycket att reda ut, men om alla parter vill få resultat kommer det nog att lyckas. Det viktigaste för dig är nog att ha god kontakt med din bank så att det inte blir något krångel med lånet. Det är också bra om någon håller koll på huset så inget konstigt händer när det står tomt.

• Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Har kanske inte med frågeställningen att göra men det är en märklig situation eftersom det florerar ett kontrakt som är underskrivet av köpare/säljare utan någon har bevittnat det?
Ett kontrakt ska bevittnas av en eller flera personer som varit närvarande och sett när köpare/säljare signerade kontraktet annars är det i princip inte giltigt.

Jag gå
K Kyleman skrev:
Har kanske inte med frågeställningen att göra men det är en märklig situation eftersom det florerar ett kontrakt som är underskrivet av köpare/säljare utan någon har bevittnat det?
Ett kontrakt ska bevittnas av en eller flera personer som varit närvarande och sett när köpare/säljare signerade kontraktet annars är det i princip inte giltigt.
Jag håller med Kyleman, det låter väldigt udda att det inte har bevittnats. Varenda kontrakt som har minsta att göra med bankaffärer och aktieaffärer så har jag behövt minst 2 vittnen.
Men! Nu när jag tittade på vårt eget köpekontrakt som vi skrev på för snart 5 år sedan hos Fastighetsbyrån så finns fälten för bevittning men ingen har skrivit på dem. Dock fanns mäklarens och dennes kollegas underskrifter med på köpebrevet.

Frugan trodde att lagkravet är på köpebrevet pga att man söker lagfarten mha. Köpebrevet.
Och anledningarna till att jag behövt vittnen på alla mina andra handlingar trodde hon mest berott på att de vill slippa dylika problem/diskussioner.

Köpte hus för några månader sedan, och mäklaren såg då till att namnteckningar bevittnade (Fastighetsbyrån) och sönder ett hus så sent som i fredags och även då bevittnade namnteckningar (svensk fastighetsförmedling) och detta var köpekontrakten några månader innan tillträde. Tycker det låter konstigt att ett köpekontrakt via mäklare INTE hade bevittnade av namnteckningar. Då vi köpte huset var det själva essensen i det hela då säljaren faktiskt dog efter att köpekotraktet skrevs. Märkligt hanterat av mäklaren tycker jag.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Köpte hus för några månader sedan, och mäklaren såg då till att namnteckningar bevittnade (Fastighetsbyrån) och sönder ett hus så sent som i fredags och även då bevittnade namnteckningar (svensk fastighetsförmedling) och detta var köpekontrakten några månader innan tillträde. Tycker det låter konstigt att ett köpekontrakt via mäklare INTE hade bevittnade av namnteckningar. Då vi köpte huset var det själva essensen i det hela då säljaren faktiskt dog efter att köpekotraktet skrevs. Märkligt hanterat av mäklaren tycker jag.
Kul att veta tills nästa gång man gör fastighetsaffärer, att det finns mäklare som är mer förutseende!

Hemmakatten
Bevittnade underskrifter behövs inte. Sålde hus för några månader sedan. Varken köpekontraktet eller köpebrevet bevittnade.

För övrigt behövs det inte både köpekontrakt och köpebevis om man tillträder fastigheten per omgående. Då räcker det med ett avtal.

Det handlar inte om när tillträdet är, utan vad som står i avtalet.

fia_mstd fia_mstd skrev:
Vi sålde precis vårt hus via Svensk Fastighetsförmedling och det köpekontraktet saknade helt bevittning, huset vi köpte (via en mindre mäklare) hade däremot bevittnade underskrifter. Konstigt att det är så olika, särskilt inom samma mäklarbyrå.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Mikael_L
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Just nu ingenting eller så får mäklaren kliva in, ibland i en affär gör man ingenting för att spelplanen ändras. Nästa vecka kanske spelplanen ändras återigen.

Att förelå hur säljaren eller anhöriga ska agera betyder noll förhandlingsutrymme om det längre fram visade sig vara ett felaktigt beslut.
Ja det kan ligga någonting i vad du skriver.
Det blir ju ofta ingenting bättre av att en av parterna i en uppgörelse börjar köra något eget slags race.
Jag är inte helt övertygad, men jag är samtidigt inte alls övertygad längre om att det är så bra att vara ordentligt proaktiv.

I vilket fall skulle jag tro att det vore bra för TS att ha ett snack med sin bank, berätta om hur läget är med säljaren och kolla med banken vad de har för vana av att lösa affärer som krånglar till sig mot slutet pga av säljarens dödsfall eller annat som gör denne oförmögen att slutföra affären på vanligt vis.
(TS behöver ju kanske inte ta upp det där med avsaknad av bevittnande specifikt, då det kanske inte ens behövs).
Men det är kanske bra att ha koll på att banken har någon slags beredskap åt en ifall det krånglar.

Sen är det väl frågan ifall TS även borde ta någon kontakt med närstående till säljaren och kolla lite försiktigt om ifall de jobbar från sitt håll på att se till att lösa så affären kommer gå så smidigt som möjligt.
Dvs inte bestämma eller föreslå vad de ska göra, men försöka kolla ifall de är med på tåget.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
Kolla jordabalken 4 kap 1 paragrafen. Bevittning är inte ett krav.

De fall som köpebrev upprättas är när inte hela summan betalats när köpekontraktet skrevs under. Köpebrev =kvitto att allt är betalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.