38 008 läst ·
79 svar
38k läst
79 svar
Säljaren blir medvetslös innan tillträdet
1) Be mäklaren eller släkting att anordna med läkarintyg för säljaren om vederbörandes hälsotillstånd - dvs oförmögen att pga akut sjukdom skriva under. Bevittna med två personer.
2) om tillståndet är medvetslöshet och part tillstånd försämras successivt - kommer det sannolikt att bli ett ärende för dödsboet.
2) om tillståndet är medvetslöshet och part tillstånd försämras successivt - kommer det sannolikt att bli ett ärende för dödsboet.
Vi råkade ut för samma sak som TS, men det var på 1980-talet. Ägaren fick en hjärnblödning och var inte vid medvetande. Hennes båda bröder var dock medvetna om den affär vi skulle genomföra och vi kunde därför använda oss av begreppet m.h.p.p (med handen på pennan eller papperet som en del säger). Man lade helt enkelt den medvetslösa damens hand på papperet och sen skrev hennes bror under med hennes namn och även sitt namn. Vi fick inga problem med lantmäteriet sedan. Vet inte om det finns personer i säljarens närhet som känner till den blivande affären och att samma gamla regel kan tillämpas, men kan vara värt att kolla.
En anhörig till säljaren kan skriva under köpebrevet. Det behövs då en fullmakt som bifogas med köpebrevet vid ansökan om lagfart. Fullmakten kan säljaren skriva under genom att den anhörige håller i säljarens hand och ”hjälper” säljaren att skriva sitt namn.
Angående att skjuta på tillträde så kan ju tillträdes datum vara kvar men att dom anhöriga ges möjlighet att t.ex. lämna kvar bohag i garage eller förråd i en månad efter tillträde. Det kan ju underlätta om dom har svårt att tömma huset och få det städat till tillträdesdagen.
Angående att skjuta på tillträde så kan ju tillträdes datum vara kvar men att dom anhöriga ges möjlighet att t.ex. lämna kvar bohag i garage eller förråd i en månad efter tillträde. Det kan ju underlätta om dom har svårt att tömma huset och få det städat till tillträdesdagen.
Om ts är osäker så är det ju ändå rätt lämpligt att fråga den myndigheten som sköter lagfarterna. Antingen ringer du 0771-63 63 63 och väljer fastighetsinskrivningen, eller så mejlar du fastighetsinskrivning@lm.se (brukar svara samma dag).
Det blir inga hinder utan köpet har gott igenom.
Genom att köpekontraktet har skrivits under av båda parter föreligger det inga hinder
Att sista betalningen skall göras vid tillträdesdagen är en kontakt som skall tas mellan banken och dig som köpare.
Säljaren har således skrivet under på att han säljer huset till ett visst pris, under vissa förhållanden t.ex. inget annat
Så lycka till med ert hus, hoppas att ni gjort en besiktning av en fackman så ni inte åker på något som ni inte känner till.
LEnnart
Genom att köpekontraktet har skrivits under av båda parter föreligger det inga hinder
Att sista betalningen skall göras vid tillträdesdagen är en kontakt som skall tas mellan banken och dig som köpare.
Säljaren har således skrivet under på att han säljer huset till ett visst pris, under vissa förhållanden t.ex. inget annat
Så lycka till med ert hus, hoppas att ni gjort en besiktning av en fackman så ni inte åker på något som ni inte känner till.
LEnnart
Så lätt är det tyvärr inte om det i kontraktet står att ett köpebrev skall upprättas. Det är då ett villkor och alla villkor måste vara uppfyllda innan man kan beviljas lagfart.B birgitbolennart skrev:Det blir inga hinder utan köpet har gott igenom.
LEnnart
Nästan rätt, en God Man kan inte köpa och sälja, underteckna eller ingå avtal åt Huvudmannen. Man skall begära att en Förvaltare utses genom Överförmyndaren för att kunna göra detta.R Riemann skrev:
Man gör så här; de anhöriga går till Överförmyndarnämnden med läkarintyg och handlingar i ärendet. Överförmyndaren förbereder och lämnar in en ansökan om Förvaltare hos tingsrätten. (Helst med en anmodan om förtur).
Då kan en Förvaltare utses och denne träder in och kan göra juridiska åtaganden som företrädare för personen. Tingsrätten kan ge partiell rätt så förvaltarskapet gäller för en speciell åtgärd med nödvändiga åtgärder sedan kan förvaltarskapet avslutas.
Det kan vara behändigt för anhöriga om förvaltarskapet gäller tills personen tillfrisknat, då det kan vara en del andra åtaganden som inkomstdeklaration, försäljningsdeklaration och andra mer vardagliga åtgärder som behöver hanteras.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det här med handen på pappret, har jag väldigt svårt att tro på att det skulle vara giltigt. Troligen fungerar det bara så länge ingen väljer att ifrågasätta det.
Jag vet inte om det är rätt, men kan man inte börja med den gamla beprövade sentesen "vem äger problemet?"
Köpekontraktet är ingått och man har avtalat pris samt datum för köpets fullgörande samt handpenning. Köparen är fullt villig att fullgöra sina skyldigheter som delvis (pantbrev med mera) beror på säljarens förmåga att fullfölja avtalet.
Om säljaren inte fullföljer sina skyldigheter, oavsett om hen är medvetslös eller annat, så är det ju köparen som har rätt till skadestånd eller ersättning för sina merkostnader. Det bör ju även inbegripa de extra kostnader som köparen får på grund av att han tvingas ta ett överbryggningslån eller liknande med sämre ränteförhållanden än om lagfarten hade beviljats direkt.
Köparen bör väl i det här fallet kunna luta sig tillbaka och helt enkelt emotse att säljaren eller dennes blivande dödsbo jobbar fram en lösning där god man eller annat kan lösa situationen. Samma sak gäller naturligtvis tillträdesdatum. Säljaren och köparen har ett kontrakt och det reglerar vad som gäller med avseende på tid med mera.
Köparens merkostnader ska regleras från handpenningen som redan är erlagd.
Jag skulle luta mig tillbaka och se om det löser sig fram till tillträdesdatumet, de anhöriga kanske har en plan för hur de ska gå tillväga för att hålla kontraktet. Det är ju, rent krasst, inte köparens ansvar att coacha säljaren med familj kring detta, däremot borde mäklaren kunna hjälpa till åt det hållet. Mäklaren har dessutom lön för det.
Jag hade däremot inte varit hård på inflyttningsdatumet, en par veckor hit eller dit känns som en sjysst sak att bjuda på om säljaren i övrigt jobbar fram en bra lösning, så länge det inte minskar besittningsrätten eller liknande.
Köpekontraktet är ingått och man har avtalat pris samt datum för köpets fullgörande samt handpenning. Köparen är fullt villig att fullgöra sina skyldigheter som delvis (pantbrev med mera) beror på säljarens förmåga att fullfölja avtalet.
Om säljaren inte fullföljer sina skyldigheter, oavsett om hen är medvetslös eller annat, så är det ju köparen som har rätt till skadestånd eller ersättning för sina merkostnader. Det bör ju även inbegripa de extra kostnader som köparen får på grund av att han tvingas ta ett överbryggningslån eller liknande med sämre ränteförhållanden än om lagfarten hade beviljats direkt.
Köparen bör väl i det här fallet kunna luta sig tillbaka och helt enkelt emotse att säljaren eller dennes blivande dödsbo jobbar fram en lösning där god man eller annat kan lösa situationen. Samma sak gäller naturligtvis tillträdesdatum. Säljaren och köparen har ett kontrakt och det reglerar vad som gäller med avseende på tid med mera.
Köparens merkostnader ska regleras från handpenningen som redan är erlagd.
Jag skulle luta mig tillbaka och se om det löser sig fram till tillträdesdatumet, de anhöriga kanske har en plan för hur de ska gå tillväga för att hålla kontraktet. Det är ju, rent krasst, inte köparens ansvar att coacha säljaren med familj kring detta, däremot borde mäklaren kunna hjälpa till åt det hållet. Mäklaren har dessutom lön för det.
Jag hade däremot inte varit hård på inflyttningsdatumet, en par veckor hit eller dit känns som en sjysst sak att bjuda på om säljaren i övrigt jobbar fram en bra lösning, så länge det inte minskar besittningsrätten eller liknande.
Se till att få köpekontraktet bevittnat så "blir läget...ett helt annat"U Nils Björkman skrev:Hej alla,
Jag har fått problem med en fastighetsaffär, min första husaffär. Har hittat ett hus som passar mig perfekt, det används för närvarande som permanentbostad och jag tänkte använda huset som fritidshus. Köpekontraktet är påskrivet och handpenning är betald. Tiden mellan kontraktsskrivning och tillträde var 3,5 månader. Nu är det ungefär en månad kvar tills tillträdet och mäklaren ringde i veckan med dåliga nyheter. Säljaren är mycket sjuk, så gott som medvetslös sen 1,5 vecka tillbaka och helt oförmögen att kunna skriva under några papper. Köpekontraktet är inte bevittnat, utan det är bara köpare och säljares underskrifter. (Hade två personer bevittnat köpekontraktet hade läget varit ett helt annat.) Det finns ingen fullmakt från säljaren till någon anhörig att kunna slutföra affären i dennes ställe.
Mäklaren sa att affären är säkrad genom att vi skrivit under köpekontraktet och mäklaren "tror” att lagfarten ska beviljas genom ett läkarintyg som en anhörig till säljaren fått fram.
Nu försöker jag hitta lagtexter och exempel på liknande fall, som kan styrka mäklarens ”tro” att Lantmäteriet verkligen kommer att bevilja lagfart. Läkarintyget är tänkt att användas som en fullmakt för att den anhörige ska kunna skriva under köpebrevet i säljarens ställe.
Så frågorna är följande:
1. Tror ni att lantmäteriet kommer att bevilja lagfarten? Det finns gott om exempel på säljare som avlider mellan kontaktskrivning och tillträde. Då verkar den generella processen vara att man får vänta med tillträdet tills bouppteckningen är löst, OM det inte finns speciella skäl för att köparen måste få tillträde till bostaden i tid, och ett sånt vanligt skäl är att köparen sålt sin förra bostad och därför står utan bostad om köparen inte får tillträde till den nya bostaden. I detta fall finns inget sådant ekonomiskt eller praktiskt skäl, då det rör sig om ett fritidshus. (Det handlar möjligen om att jag blir lite besviken att missa trevliga grillkvällar som jag föreställt mig ha i huset.)
2. Vad händer om jag betalar köpeskillingen på tillträdesdagen, mäklaren skickar in ett köpebrev utan säljarens underskrift till Lantmäteriet och bifogar läkarintyget, jag får nycklarna och börjar glatt renovera och flytta in… Och handlingarna sedan underkänns av Lantmäteriet, som svarar till mäklaren att vi måste få överförmyndares godkännande, etc. Vad händer om jag står med ett hus som jag inte får lagfart för? Vad kommer banken säga? Eller löser det sig med tiden? Jag borde kanske inte betala köpeskillingen tills jag är säker på att läkarintyget kommer att accepteras av Lantmäteriet, utan hellre flytta fram tillträdesdagen, tills… ja, hur länge då? Om t.ex. säljaren råkar avlida, då rullar affären in på en mer etablerad bana… Då blir det ju dödsboet som svarar för affären. Säljaren skulle ju också kunna piggna till och då skriva under en fullmakt. Då löser det sig snabbt. Men när säljaren är i liv och onåbar… Är det en överförmyndare som behöver utses?
3. Lite efterklokt kan man säga att vi borde ha bevittnat köpekontraktet direkt vid kontraktsskrivningen, ifall att köpare eller säljare skulle tappa hälsan och bli oförmögen att skriva under köpebrevet. Mäklaren hade kollegor på kontoret som skulle ha kunnat ställa upp som vittnen… Men det verkar inte vara vanligt? Standardkontraktet hade inga fält för bevittnande. Förmodligen händer det så pass sällan att säljare eller köpare dör innan affären är fullbordad att man inte är förutseende för de trassel och osäkerheter som uppstår när det väl händer. Man kanske anser att alla affärer är associerade med risker och denna typ av risker är så ovanliga att man är beredd att ta dem. Borde man inte kunna kräva att köpekontraktet ska upprättas så att det är godtagbart som lagfartsansökan, d.v.s. med två personers bevittnande alternativt att det finns fullmakter färdiga, så att man inte är beroende av en enda persons hälsa, särskilt när det är lång tid till tillträdet? Borde det inte bli norm?
Tacksam för svar och kommentarer.
Ja, det är mycket möjligt att det bara funkar om ingen ifrågasätter. Känner dock till att vi gjorde så med delgivningar, inom den statliga myndighet jag jobbade i på den tiden. Extremt ovanligt, men det förekom kanske 2-3 gånger under de 10 år jag jobbade där.H hempularen skrev:
Självklart så kan det funka om ingen ifrågasätter. Men ”med handen på pennan” fungerar absolut inte som du skriver. Man kan hjälpa någon som av olika anledningar inte kan skriva under (fysiska hinder), men absolut inte någon som är medvetslös. Då kan lika gärna vem som helst skriva på och man kan hävda att det var han som säljaren som skrev på.L Tommy Lövgren skrev:Vi råkade ut för samma sak som TS, men det var på 1980-talet. Ägaren fick en hjärnblödning och var inte vid medvetande. Hennes båda bröder var dock medvetna om den affär vi skulle genomföra och vi kunde därför använda oss av begreppet m.h.p.p (med handen på pennan eller papperet som en del säger). Man lade helt enkelt den medvetslösa damens hand på papperet och sen skrev hennes bror under med hennes namn och även sitt namn. Vi fick inga problem med lantmäteriet sedan. Vet inte om det finns personer i säljarens närhet som känner till den blivande affären och att samma gamla regel kan tillämpas, men kan vara värt att kolla.
Nja först utser Tingsrätten som jag skrev, sedan kan Överförmyndaren ge bemyndigande. Men som Förvaltare och med tingsrättens notering, behövs inte ett extra förfarande efter att en person är utsedd. En förvaltare kan agera mer självständigt. Man har självklart att inhämta godkännande på priser och värdering från Överförmyndaren.HasseTeknik skrev:
Har som förvaltare sålt flera fastigheter på det sätt som jag beskrev å huvudmäns vägnar.