6 899 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Sälja hus med solceller från SolarEdge
Om man ska köra huset med nära 0 export lär man mäta ingående till fastigheten. Jag kanske blandar ihop solaredges lösning med andra producenter, har inte kollat i detalj hur just de gör.S styren skrev:
Jag antar att man kan sätta 0 produktion också, vid negativa priser, och bara använda mätaren som är inbyggd i solar edgen. Då kommer man ju få en viss import av el från nätet till huset vid negativa priser, vilket ger lite skatt och nätavgift.
För att få 0 export bedömer jag att man måste ha batterier ( villa). Solaredges lösning går ut på att det går att ställa in nivån i deras app, så man slipper negativa priser och export. Jag har bara snabbtestat och då bröts hela produktionen från Solaredge. Vilket inte är optimalt eller önskvärt, men kanske en lösning så man slipper exportera till negativa priser. Läget är ställbart så man kan tillåta lite minus...B BSOD skrev:Om man ska köra huset med nära 0 export lär man mäta ingående till fastigheten. Jag kanske blandar ihop solaredges lösning med andra producenter, har inte kollat i detalj hur just de gör.
Jag antar att man kan sätta 0 produktion också, vid negativa priser, och bara använda mätaren som är inbyggd i solar edgen. Då kommer man ju få en viss import av el från nätet till huset vid negativa priser, vilket ger lite skatt och nätavgift.
Import av el till huset vid negativt elpris är inte dåligt- det är bra. Så att stänga produktionen (och exporten) och använda så mycket el man är en del av min nuvarande plan. Så det här att tvärstänga produktionen kan vara rätt strategi. (hoppas jag)
Om man ändå skall värma upp varmvatten t.ex så kan man göra det vid minuspris.
Ytterst sällan det är -70 öre eller lägre så att skatt och nät kompenseras. Därmed vill man nästan aldrig importera om det kan undvikas. Export är ok ner till -6öre iaf så länge nätägaren ger samma nätnytta oavsett elpris...S styren skrev:För att få 0 export bedömer jag att man måste ha batterier ( villa). Solaredges lösning går ut på att det går att ställa in nivån i deras app, så man slipper negativa priser och export. Jag har bara snabbtestat och då bröts hela produktionen från Solaredge. Vilket inte är optimalt eller önskvärt, men kanske en lösning så man slipper exportera till negativa priser. Läget är ställbart så man kan tillåta lite minus...
Import av el till huset vid negativt elpris är inte dåligt- det är bra. Så att stänga produktionen (och exporten) och använda så mycket el man är en del av min nuvarande plan. Så det här att tvärstänga produktionen kan vara rätt strategi. (hoppas jag)
Om man ändå skall värma upp varmvatten t.ex så kan man göra det vid minuspris.
Lite svårt att förstå vad du menar (ingår 60 öringen i -70 öre?)Attitudeswe skrev:
Renodlar fallet
Tänk att du inga solceller har alls! Minuspris på -70 öre. Klart man vill använda el då- man får ju betalt.
Bortser då från skatt+nät osv..
Om du någon gång under dagen skall använda el så är det ju vid minuspris.
Men du kanske tänker dig ett fall med solceller och det finns inget behov alls av att köpa el under hela dagen.
Redigerat:
I mitt fall så köpte jag nyligen hus med solceller från SolarEdge. Installatören har gjort konkurs och finns inte längre kvar och som kan överlåta ägandet till mig. Jag har fått betala SolarEdge 99 Euro för att de skall överlåta anläggningen till mig och ge mig access till appen. Den appen ger ingen möjlighet till att stänga av anläggningen ... eller har jag missat något?S styren skrev:
Byt mailadress och koppla allt om huset på ett eget mailkonto för att sen ge köparen inloggningen dit? Fel namn, men köparen kommer åt allt. Klart! Eller finns nåt som kan gå fel då?B BoKungen skrev:
B BSOD skrev:Om man ska köra huset med nära 0 export lär man mäta ingående till fastigheten. Jag kanske blandar ihop solaredges lösning med andra producenter, har inte kollat i detalj hur just de gör.
Jag antar att man kan sätta 0 produktion också, vid negativa priser, och bara använda mätaren som är inbyggd i solar edgen. Då kommer man ju få en viss import av el från nätet till huset vid negativa priser, vilket ger lite skatt och nätavgift.
Traditionellt har man med hjälp av mätaren kunnat ställa in så du bara producerar till husbehovet med hjälp av smartmätaren. Men då har den gjort det hela tiden och inte tagit hänsyn till elpriset. Så kallad exportbegränsning.S styren skrev:
Utan mätaren kan den bara stoppa all produktion vid ett visst pris. Det hade varit trevligt om den kunde växlat till exportbegränsning vid negativt pris för de som har smartmätaren.
Urdåligt, (men bra på den tiden).K knightjocke skrev:
Vad gillar du mitt resonemang i #17? Fattar du något vad jag menar?
Kör så tillsammans med Nibe smartprice adaption. Borde fungera.
Jag minns att jag ställde frågan om minuspriser i Solaredge för ca 2 år sedan. Du rekomenderade github- lösning, vilket säkert hade fungerat. Har dock inte infört detta ännu och det visar sig att Solaredge mixtrat med appen istället.
Jag vet inte hur man löser det på bästa sätt. Det är nog fortfarande någon tredjepartslösning likt script/hone assistant för att få allt att liraS styren skrev:Urdåligt, (men bra på den tiden).
Vad gillar du mitt resonemang i #17? Fattar du något vad jag menar?
Kör så tillsammans med Nibe smartprice adaption. Borde fungera.
Jag minns att jag ställde frågan om minuspriser i Solaredge för ca 2 år sedan. Du rekomenderade github- lösning, vilket säkert hade fungerat. Har dock inte infört detta ännu och det visar sig att Solaredge mixtrat med appen istället.
Behövs ingen tredjepartslösning. Idag stängde (solcells) produktionen mellan kl 13-14, 14-15K knightjocke skrev:
Då var det minus -0.04 öre och -0.16 öre. Onödigt att stänga av produktioenen- jag vet, men som test funkade det bra.
Det fina var att varmvattnet jobbade stenhårt dessa timmar. (värmdes upp med billig el)
Tänkte att du ville att den automatiskt skulle exportbegränsa vid negativt elpris. Det krävs ju att priset är lägre än överföringsavgiften för att det ska löna sig att köpa vid negativt elpris. Och att du även ville slå igång vvb automatiskt när det blir förmånligt.S styren skrev:
(Bortser från 60öringen då den bara finns i fyra månader till.)
Jo, då förstår jag vad du menade med tredjeparts..K knightjocke skrev:Tänkte att du ville att den automatiskt skulle exportbegränsa vid negativt elpris. Det krävs ju att priset är lägre än överföringsavgiften för att det ska löna sig att köpa vid negativt elpris. Och att du även ville slå igång vvb automatiskt när det blir förmånligt.
(Bortser från 60öringen då den bara finns i fyra månader till.)
Klicka här för att svara