6 898 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Sälja hus med solceller från SolarEdge
Sida 1 av 2
Hejsan,
Är det någon här som har erfarenhet av att sälja hus med solceller och hur man för över rättigheterna till nya ägarna? SolarEdge säger att jag kan göra det via dem men att det kostar 1000kr eller så kan jag göra det via min installatör utan kostnad. När jag pratar med min installatör säger de att jag måste gå via SolarEdge.
Jag vill inte betala för något som jag köpt och som nu ingick när jag sålde huset.
Är det någon här som har erfarenhet av att sälja hus med solceller och hur man för över rättigheterna till nya ägarna? SolarEdge säger att jag kan göra det via dem men att det kostar 1000kr eller så kan jag göra det via min installatör utan kostnad. När jag pratar med min installatör säger de att jag måste gå via SolarEdge.
Jag vill inte betala för något som jag köpt och som nu ingick när jag sålde huset.
Ja, det är ju ett sätt att se det på. Men det jag tänker är att det vet ju alla och det är ett abonnemang. Nu har vi sålt ett hus med solceller som en del av huset, det känns som att säljaren borde kunna börja använda det direkt eftersom det var en del av vad vi sålde. Kanske tänker jag fel.
Jag tycker inte du tänker fel. Behandla andra som du själv vill bli behandlad och allt det där.B BoKungen skrev:
Har tyvärr ingen vetskap om själva frågeställningen dock
De kan väl börja använda det direkt? De producerar väl el I alla fall, och vill man se statistik på produktion / konsumtion så kommer man åt det via elnätsbolaget.B BoKungen skrev:
Jag antar att det är bruttoproduktionen man kommer åt via appen?
Solaredge har ju en uppdatering så man kan stänga av produktion (så det blir ungefär 0 vid elmätaren, vid negativa elpriser, om man har en mätare där. Den funktionen kan ju vara bra om den är rätt inställd (med tanke på att 60öringen försvinner) innan ni flyttar, om ni inte får till själva flytten av solcellerna i solaredge appen.
Det man rent tekniskt gör som installatör är i portalen går in och bjuder in en ny e-post. Samt tar bort din. Den nya skapar ett konto via länken i mejlet och kommer åt anläggning. Så det är väldigt lite jobb.
Tycker att de ska se det som en möjlighet till att få kontakt med den nya ägaren. Kanske sälja på något, utbyggnad, batteri eller en service. Eller om de är en vanlig elfirma, framtida elinstallationer.
Tycker att de ska se det som en möjlighet till att få kontakt med den nya ägaren. Kanske sälja på något, utbyggnad, batteri eller en service. Eller om de är en vanlig elfirma, framtida elinstallationer.
TS är inte installatör.K knightjocke skrev:Det man rent tekniskt gör som installatör är i portalen går in och bjuder in en ny e-post. Samt tar bort din. Den nya skapar ett konto via länken i mejlet och kommer åt anläggning. Så det är väldigt lite jobb.
Precis som ni skriver, så har jag också läst på flera sidor att installatören kan hjälpa till med detta. Nu säger https://www.seom.se/ att de inte gör det. SEOM är ett riktigt bra företag som jag har fått jättebra hjälp av tidigare så det känns lite konstigt.
Nu har jag bett köparna av mitt hus att också ringa SEOM så vi får se vad de säger då. Kanske får de ett annat svar.
Nu har jag bett köparna av mitt hus att också ringa SEOM så vi får se vad de säger då. Kanske får de ett annat svar.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 626 inlägg
Ifrågasätter inte dina tidigare erfarenheter av dom men jag har inte hört mycket positiva åsikter om SEOM av vänner och bekanta i Sollentuna.B BoKungen skrev:Precis som ni skriver, så har jag också läst på flera sidor att installatören kan hjälpa till med detta. Nu säger [länk] att de inte gör det. SEOM är ett riktigt bra företag som jag har fått jättebra hjälp av tidigare så det känns lite konstigt.
Och speciellt hög servicegrad har dom ju inte om dom inte vill hjälpa dig med detta?
Menar du uppdatering av den ordinarie programvaran, alltså appen i mobilen? Jag har den appen och har ställt in så prod bryts vid negativa elpriser.B BSOD skrev:De kan väl börja använda det direkt? De producerar väl el I alla fall, och vill man se statistik på produktion / konsumtion så kommer man åt det via elnätsbolaget.
Jag antar att det är bruttoproduktionen man kommer åt via appen?
Solaredge har ju en uppdatering så man kan stänga av produktion (så det blir ungefär 0 vid elmätaren, vid negativa elpriser, om man har en mätare där. Den funktionen kan ju vara bra om den är rätt inställd (med tanke på att 60öringen försvinner) innan ni flyttar, om ni inte får till själva flytten av solcellerna i solaredge appen.
Vad är det för mätare du pratar om? Det behövs ingen speciell mätare.
När köparen av huset ringde in till SEOM så gick det mycket enklare. Nu har köparna full access.
Så för att undvika SolarEdge avgift för att överlåta rättigheterna ska man alltså kontakta installatören och hoppas på att få prata med rätt person. Mitt första samtal till SEOM gav ju svaret att jag skulle kontakta SolarEdge.
Så för att undvika SolarEdge avgift för att överlåta rättigheterna ska man alltså kontakta installatören och hoppas på att få prata med rätt person. Mitt första samtal till SEOM gav ju svaret att jag skulle kontakta SolarEdge.
Jag vet inte vad du säljer huset för men 1 000 kr framstår inte som en enorm summa för att säkerställa att köparen får vad hen rimligen kan förvänta sig utifrån hur du beskrivit fastigheten.B BoKungen skrev:Hejsan,
Jag håller med dig helt och hållet. Det var mer att jag köpt dyra(för mig) solceller och sedan ska de ha betalt för att de köparna ska kunna använda dem.E EB2 skrev: