3 443 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Sälja åkermark till granne som vill utöka tomt
Ja absolut men 3000kvm räcker ju gott som tomt att ha 6000 kan ju var i det mesta i underhåll men trivsamt för att få grannar på armlängds avstånd. Frågan är ju om man är villig att betala så mycket för det? Det vore ju en annan sak om det inte fanns servitut för avloppet. Då hade man ju suttit med pungen i rävsaxen och varit nästan tvungen att köpa loss den när TS kommer o nämner att de om några år funderar på att sälja.Larsa skrev:
Avloppsanläggningen är i en hörna av den aktuella ytan, så det är inga problem att nyttja större delen som en del av runtom liggande åker.T TypRätt skrev:Då grannen har servitut för sitt avlopp på den aktuella ytan har den väldigt lågt värde för er då ni inte kan nyttja den till mycket mer än att slå upp picknickbordet på. Samtidigt har grannen redan alla rättigheter hen behöver om det inte står något exotiskt i avtalet, så varför hen skulle vilja betala några större slantar för marken vet jag inte. Står ni inför anslutning till kommunalt avlopp i framtiden kan ju situationen bli en annan då marken helt plötsligt går att nyttja på annat vis.
Läget gör också att det hade passat mig som har jakten där att anlägga en mindre viltåker för fältvilt.
Så visst kan vi nyttja den till mer än en picknikstomt. 😉
Ok, så picknicken blir för djuren. Du kanske ska börja prata om att sätta ut en vildsvinsåtel där, några veckor senare nämner din far att han kanske skulle sälja marken till dem om de var intresserade. Då har de ju helt plötsligt ett behov av marken, dvs se till att de inte har vildsvin som bökar sönder tomten.J JeLö skrev:Avloppsanläggningen är i en hörna av den aktuella ytan, så det är inga problem att nyttja större delen som en del av runtom liggande åker.
Läget gör också att det hade passat mig som har jakten där att anlägga en mindre viltåker för fältvilt.
Så visst kan vi nyttja den till mer än en picknikstomt. 😉
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sälja fastighet till kommunen?
Tomter -
Sälja till bekant, vad händer med mäklararvodet?
Köpa & Sälja hus -
Köpt villa, vad ska jag fråga vid möte med säljare före tillträdet?
Köpa & Sälja hus -
Säljaren vill flytta ut efter tillträdesdagen?
Köpa & Sälja hus -
Säljare har angivit fel area till mäklare och skatteverket
Köpa & Sälja hus