Tänk också på lantmäteriets prislapp för att genomföra en eventuell fastighetsreglering. Norr om 100 000 är ingen ovanlighet och kan självklart påverka viljan att köpa till resp sälja av mark beroende på vem som ska stå för den kostnaden.

Är det fullt så illa? Det ÄR dyrt, men trodde nog att det låg under 100 000 om alla är överens?

En sak jag tänkte på här. Om det nu är en nybliven fasytighetsägare, som kans just gjort den största affären i hittils i livet när de köpt den där fastighete. Om någon då kommer och vill att man skall hosta upp ytterligare ett par 100 000 för att man skall få behålla det man trodde var en stor del av tomten. Just i läget när man har köpt är många extremt känsliga för mer kostnader. De reserv man eventuellt har är kanske öronmärkta för diverse renoveringar.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är det fullt så illa? Det ÄR dyrt, men trodde nog att det låg under 100 000 om alla är överens?
Nu är det väl 15 år sedan vi gjorde den senaste och då betalade vi drygt 30 000, om jag minns rätt. Vi gjorde två samtidigt så det kan ha varit priset för båda men det låter för lågt.

Uppdaterat:
Och nu har jag kollat och för oss 2011 var det två regleringar som berörde tre fastigheter.
Totalt kostade det 35 000 kr, fördelat 15 000 respektive 20 000. Och landsbygd utan någon åkermark, endast skog.

Redigerat:
Har själv en tomt på drygt 3000 kvm, hade jag haft möjlighet att köpa till 3000 kvm till hade jag lätt lagt en halv miljon på det

H hempularen skrev:
Jag har gjort två, 2021 och 2023, och i båda fallen var det relativt enkla regleringar där alla var överens och det inte behövdes något arbete i fält, hela/begintliga skiften reglerades, lite servitut som flyttades mellan fastigheterna osv. Den första gick på 80’ och den andra på exakt 100’. Tror inte att det har blivit billigare.

Som grädde på moset tog de 10 respektive 15 månader från ansökan till beslut.

Intressant, här är lite siffror från 2011 och två fastighetsregleringar med tre berörda fastigheter
Avskrivet från LM faktura, totalt 34 567 kr.
Tabell med kostnader för olika fastighetsregleringsuppgifter, inklusive beräkning, kartframställning, förrättning och fältarbete, total belopp 34 567 kr.

V
Kostnaden kan skilja en del beroende på om gränserna är tydliga eller om det är markeringar i medeltidsstil.

V Vinkelkaka skrev:
Kostnaden kan skilja en del beroende på om gränserna är tydliga eller om det är markeringar i medeltidsstil.
Precis, men här är det ingen tvist om gräns utan ts far vill sälja del av sin lantbruksfastig, så skulle det mot förmodan godkännas är det bara att sätta en ny, ingen historisk utredning behövs.

J
V Vinkelkaka skrev:
Där kan ju vara ett litet bekymmer då. När marken en gång i tiden styckades av från fastigheten (denna åkern har alltså en gång i tiden hört till denna gård/fastighet) så drog Lantmäteriet gränserna lite tokigt.
Så norra delen av fastigheten är det åker en bit på tomten, och östra delen är en del av tomten på åkermarken. Det grävdes ner tomtpinnar/järnrör, men två av dessa hamnade alltså på åkern.

J
H hempularen skrev:

En sak jag tänkte på här. Om det nu är en nybliven fasytighetsägare, som kans just gjort den största affären i hittils i livet när de köpt den där fastighete. Om någon då kommer och vill att man skall hosta upp ytterligare ett par 100 000 för att man skall få behålla det man trodde var en stor del av tomten. Just i läget när man har köpt är många extremt känsliga för mer kostnader. De reserv man eventuellt har är kanske öronmärkta för diverse renoveringar.
Mäklaren ska ha varit tydlig med det, att den biten inte ingår i fastigheten, men att köparen kunde få möjlighet att fortsätta arrendera det.

Jag har precis sålt två ”rutor” till ett par grannar. Fick tomtpris, lite mer än så för den ena då den var mindre. Vi avtalade att köpande part stod för lantmäterikostnaden om köpet godkänns, och vi delar på ev avslag.

Avgörande för lantmäterkostnaden är om tidigare gränser är utredda (inte gamla godtyckliga gränser). I vårt fall var tre sidor på min mark så jag kunde sätta pinnarna var jag ville, och deras tomter var nyligen utredda pga styckning. Så kostnaden blir klart under 100kkr

Larsa Larsa skrev:
Jag har precis sålt två ”rutor” till ett par grannar. Fick tomtpris, lite mer än så för den ena då den var mindre. Vi avtalade att köpande part stod för lantmäterikostnaden om köpet godkänns, och vi delar på ev avslag.

Avgörande för lantmäterkostnaden är om tidigare gränser är utredda (inte gamla godtyckliga gränser). I vårt fall var tre sidor på min mark så jag kunde sätta pinnarna var jag ville, och deras tomter var nyligen utredda pga styckning. Så kostnaden blir klart under 100kkr
För båda förrättningarna alltså…

P
En annan lösning på problemet är ju att arrendera ut marken med ett avtal på 25-50-75 år till ett visst pris.. En lösning när lantmäteriet blockerar vad folk vill och inte vill..

Då grannen har servitut för sitt avlopp på den aktuella ytan har den väldigt lågt värde för er då ni inte kan nyttja den till mycket mer än att slå upp picknickbordet på. Samtidigt har grannen redan alla rättigheter hen behöver om det inte står något exotiskt i avtalet, så varför hen skulle vilja betala några större slantar för marken vet jag inte. Står ni inför anslutning till kommunalt avlopp i framtiden kan ju situationen bli en annan då marken helt plötsligt går att nyttja på annat vis.

T TypRätt skrev:
Då grannen har servitut för sitt avlopp på den aktuella ytan har den väldigt lågt värde för er då ni inte kan nyttja den till mycket mer än att slå upp picknickbordet på. Samtidigt har grannen redan alla rättigheter hen behöver om det inte står något exotiskt i avtalet, så varför hen skulle vilja betala några större slantar för marken vet jag inte. Står ni inför anslutning till kommunalt avlopp i framtiden kan ju situationen bli en annan då marken helt plötsligt går att nyttja på annat vis.
Men enligt ts har ju grannen gräsmatta där så dom nyttjar den ju som tomt. Sen kanske dom inte kan bygga på ytan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.