J
Hur prissätter man en liten bit åkermark en granne vill köpa för att utöka sin tomt?

Mina föräldrar har en gård med ca30ha mark.
En av grannfastigheterna har alltid tillhört släkten, och mina föräldrar har alltid låtit ägarna nyttja ca 2-3000kvm av åkermarken som en del av deras trädgård.
Grannfastigheten har avlopp med servitut på mina föräldrars mark, på den aktuella arealen.
Har aldrig varit några diskussioner, men nu är grannfastigheten såld till någon utanför släkten, och för att undvika framtida konflikter vill min far erbjuda de nya ägarna köpa loss markbiten till de nya ägarna.

Men vilket pris begär man? Tomtpris och åkermarkspris skiljer ganska rejält i aktuell kommun. Lägger man sig mitt imellan eller hur tänker man?

Farstatjej90
Värdet är vad nån är villig att betala....
Det är svårt att veta om nya ägarna bryr sig om marken
Hur ser det ut, är det typ inhägnat och ser ut att tillhöra grannen?
I så fall förmodligen värt ganska mycket.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det som också påverkar är ju hur mycket grannen äger nu. Är det en radhustomt lär de där extra 2-3000 kvm vara väldigt lockande, men kanske inte om de redan äger några tusen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det första som gäller, om ni inte har gjort det, är vad som får fastighetregleras till en bostad/fritidshus enligt Lantmäteriet och på aktuell plats. Vi har haft den diskussionen och det finns begränsningar.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tomtpris! Vill nuvarande brukare inte köpa marken kan man
stycka av en ny tomt och sälja den till högstbjudande.

• Gilla
Masthugg och 1 till
  • Laddar…
J
Lite mer info.
Fastigheten är en avstyckad gård, angränsande till vår åkermark i 3 väderstreck.
Fastigheten är på ca 3000kvm, så det blir nästan en fördubbling av deras tomtstorlek.
Är ej inhägnat, men ser ändå ut att vara en del av tomten, i form av en förlängd gräsmatta. Inga övriga planteringar.
Markbiten som styckas av kommer inte att kunna användas för att bygga ny fastighet på, det är Länsstyrelsen i Skåne väldigt hårda med när det gäller åkerklassad mark.
Min far har inga problem att låta den nya fastighetsägaren arrendera marken, men han planerar själv att sälja gården inom 3år. Det är alltså mest för den nya fastighetsägarens skull, om denne vill framtidssäkra nyttjandet av markbiten.

Är den nya fastighetsägaren inte intresserad av markbiten så kommer det bara att återigen bli en del av resterande åker.
Men är de intresserade kan det vara bra att ha lite koll på vilken prisnivå man ska lägga sig på.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Som sagt, om det är svårt/omöjligt att få bygglov på åkermarken så är det stor risk att den inte heller får styckas av eller fastighetsregleras till en befintlig bostadstomt. Så den biten är väl kanske bäst att börja med att kontrollera innan man lägger energi på resten.

Sedan, hur värderart man. Det går absolut inte att bara ta ett kvadratmeterpris för tomtmark och tro att det gäller för "extra kvadratmeter". Om du köper en tomt så betalar du i huvudsak för byggrätten, att man får bygga där, eller att det får finnas en byggnad där.

Utan jag tror att man istället skall titta på försäljningar av tomtmark i liknande lägen och se hur storleken verkar påverka priset. Och då just tomter i storleksordning 2 - 5000 kvm. Tittar man på större än så så kommer andra faktorer in, som hobby lantbruk, hästgård etc. in.

I detaljplanerade områden, med reglering av tillåten tomtstorlek, så är det inte ovanligt att ex. 500 kvm extra har ett kvadratmeterpris som är mindre än 10% av kvadratmeterpriset för hela tomten, såvida inte just dessa 500 kvm gör att tomten blir stor nog att få styckas till två. Då kan istället värdet av dessa 500 extra kvm bli värt som en hel extra tomt.

Så min gissning är att ett korrekt värde bör ligga närmare värdet som åkermark, än tomtpriser.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Som sagt, om det är svårt/omöjligt att få bygglov på åkermarken så är det stor risk att den inte heller får styckas av eller fastighetsregleras till en befintlig bostadstomt. Så den biten är väl kanske bäst att börja med att kontrollera innan man lägger energi på resten.

Sedan, hur värderart man. Det går absolut inte att bara ta ett kvadratmeterpris för tomtmark och tro att det gäller för "extra kvadratmeter". Om du köper en tomt så betalar du i huvudsak för byggrätten, att man får bygga där, eller att det får finnas en byggnad där.

Utan jag tror att man istället skall titta på försäljningar av tomtmark i liknande lägen och se hur storleken verkar påverka priset. Och då just tomter i storleksordning 2 - 5000 kvm. Tittar man på större än så så kommer andra faktorer in, som hobby lantbruk, hästgård etc. in.

I detaljplanerade områden, med reglering av tillåten tomtstorlek, så är det inte ovanligt att ex. 500 kvm extra har ett kvadratmeterpris som är mindre än 10% av kvadratmeterpriset för hela tomten, såvida inte just dessa 500 kvm gör att tomten blir stor nog att få styckas till två. Då kan istället värdet av dessa 500 extra kvm bli värt som en hel extra tomt.

Så min gissning är att ett korrekt värde bör ligga närmare värdet som åkermark, än tomtpriser.
Det där är inget vi haft en tanke på, att man ens inte skulle stycka av en liten bit av åkern.
Är det lantmäteriet man kollar det med?

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Om man planerar att sälja gården inom 3år skulle jag ha satt priset utifrån vad det som mest kan tänkas minska priset på gården + omkostnader.

Då är det inget som ni riskerar att gå back på, det är enkelt att motivera för den nya ägaren även om det anses dyrt. Vill de inte köpa, så har ni ändå varit mycket vänliga som erbjudit det.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Det där är inget vi haft en tanke på, att man ens inte skulle stycka av en liten bit av åkern.
Är det lantmäteriet man kollar det med?
Japp, kontakta LM. Det blev nej i vårt fall som jag nämnde tidigare.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
Kolla upp reglerna kring hävd också. Det kan vara lättare att överföra en bit mark till en tomt om det finns bevis på att marken ändå brukats av tomtägaren en längre tid. Det är då frågan om att justera gränserna för att stämma med verkligheten, vilket är enklare än att stycka av mark och sälja den. Normalt utgår också en ersättning vid gränsjustering, så det ekonomiska spelar ingen roll.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
J
Tack alla för svar.
Kommer först kolla med den nya fastighetsägaren om det finns intresse, och då kolla med lantmäteriet vilka möjligheter eller begränsningar där finns.
Inget som är brådskande för oss, så ska försöka att inte glömma bort uppdatera tråden hur utfallet blir.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Glömde skriva att det som påverkar är vilken typ av fastigheter det avser, då jag tolkar din fars fastighet som Lantbruksfastighet med åkermark/skog och där grannen har en Småhusfastighet.

J
A AndersS skrev:
Glömde skriva att det som påverkar är vilken typ av fastigheter det avser, då jag tolkar din fars fastighet som Lantbruksfastighet med åkermark/skog och där grannen har en Småhusfastighet.
Det stämmer.

J JeLö skrev:
Det stämmer.
Och det är här det kan kärva till sig om ni vill göra en fastighetsreglering med åkermark på lantbruksfastighet överförs till småhusfastighet med annat syfte.
Säger inte att det är omöjligt, men kan bli besvärligt, speciellt som man redan nu sagt nej till avstyckning för nya småhusfastigheter.

• Gilla
JeLö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.