K Kurtivan skrev:
Det finns chans till bra överblick var pengar går när man får en faktura varje månad på vad man handlat, men man måste ju ha pli på sig att betala den innan räntesatsen slår till, för då blir det en minusaffär
Men det är ju ingen skillnad mellan betal eller kreditkort, bara två olika redovisningar, dvs fakturan (visas även direkt efter betalning hos utgivaren) eller om du tittar på ditt privat/lönekonto (går där att katogorisera och sortera efter datum)

A AndersS skrev:
Men det är ju ingen skillnad mellan betal eller kreditkort, bara två olika redovisningar, dvs fakturan (visas även direkt efter betalning hos utgivaren) eller om du tittar på ditt privat/lönekonto (går där att katogorisera och sortera efter datum)
Ok. Jag har endast erfarenhet av kreditkort och dess fakturor.

K Kurtivan skrev:
Ok. Jag har endast erfarenhet av kreditkort och dess fakturor.
Nu blir det lite OT och kan vara beroende av bank, med betalkort/konto kan jag katogorisera butiker/företag och sedan t.ex. ta ut och sortera en gång/år. Gör det inte för egen del utan där jag har fullmakt och även agerar god man. Går ju även att ta ut dokument i excel-format och bearbeta. För de flesta blir det lite överarbetad i den egna ekonomin men vill man veta vart pengarna används till så är det ett sätt.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ok, och detta är vanligt förekommande?
Försenad inkomst eller utebliven sådan är inte normalt om man har en anställning.

Om man ser till att behandla kreditkortet på samma sätt som ett debitkort uppstår inte det problemet.
Men..man kan försäkra dig mot det.
Dessutom, utan kreditkort är du helt rökt när pengarna tar slut, då får du svälta.

Med kredit kan du överleva under tiden du löser inkomstbiten.

Ett exempel
När man talar med folk som står i frivilligorganisationernas matköer så är det där en av de överlägset vanligaste orsakerna till att arbetsföra och arbetsvilliga hamnar i matkön.

Att lönen försenas några månader eller uteblir helt och måste drivas in genom domstol är tyvärr ganska vanligt nu för tiden. I vissa företagarkretsar anses obetalade löner som ett fullt legitimt sätt att tjäna pengar.
Även en seriös företagare kan gå i konkurs. Det är inte direkt ovanligt- Det tar minst ett halvt år att få ut pengarna genom den statliga lönegarantin.
Jag vill inte gå i personlig konkurs för att arbetsgivaren krånglar eller konkursar. Vill du?

H heimlaga skrev:
När man talar med folk som står i frivilligorganisationernas matköer så är det där en av de överlägset vanligaste orsakerna till att arbetsföra och arbetsvilliga hamnar i matkön.

Att lönen försenas några månader eller uteblir helt och måste drivas in genom domstol är tyvärr ganska vanligt nu för tiden. I vissa företagarkretsar anses obetalade löner som ett fullt legitimt sätt att tjäna pengar.
Även en seriös företagare kan gå i konkurs. Det är inte direkt ovanligt- Det tar minst ett halvt år att få ut pengarna genom den statliga lönegarantin.
Jag vill inte gå i personlig konkurs för att arbetsgivaren krånglar eller konkursar. Vill du?
Men vad ni drar det till ytterligheter och det är inget som tråden har att göra med.
Frågan är varför man har ett kreditkort vilket garanterat 80% har i någon form och som ts skriver "Sälj ett kreditkort till mig", dvs varför har vi i tråden ett kreditkort?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det har du ju rätt i.
I mitt huvud så betyder utan pengar på kontot att man är utan pengar. Men det kan ju betyda annat för andra.
Visar väl att jag är fast i mina tankar om ekonomi. Vilket var en av anledningarna till att jag startade tråden.
Det visar att du är fast i verkligheten. Och det är ju bra.

Då man själv har stått i frivilligorganisationernas matköer varje vecka under några år av sitt liv så vet man att Alfredo&co lever i en fantasivärld.

A AndersS skrev:
Men vad ni drar det till ytterligheter och det är inget som tråden har att göra med.
Frågan är varför man har ett kreditkort vilket garanterat 80% har i någon form och som ts skriver "Sälj ett kreditkort till mig", dvs varför har vi i tråden ett kreditkort?
Det där är inte ytterligheter. Det är verkligheten. Samhället just nu just i dag.

Saker som jag har råkat ut för flera gånger i mitt liv och som åtskilliga bekanta har råkat ut för kan rimligtvis inte vara ytterlighetsfall som överhuvudtaget inte behöver beaktas i debatten.

Det blir litet som att diskutera hur man skall bygga på en låg österbottniskt strandtomt och ha en överenskommelse att högvatten är ett extremfenomen som inte skall blandas in i diskussionen.

H heimlaga skrev:
Då man själv har stått i frivilligorganisationernas matköer varje vecka under några år av sitt liv så vet man att Alfredo&co lever i en fantasivärld.
Men snälla, vad får du detta ifrån, men med fortsatt OT så får du lite fakta och det är "material fattigdom", kan vi inte avsluta det här sidospåret nu. Och återgå till den verkliga världen.
Inför FN:s internationella dag för att utrota fattigdom (den 17 oktober) publicerar SCB uppgifter om hur många som lever i allvarlig material fattigdom i Sverige. Precis som i Luxemburg rör det sig om 1–2 procent av befolkningen, vilket i Sverige motsvarar ungefär 160 000 personer

H heimlaga skrev:
så vet man att Alfredo&co lever i en fantasivärld.
Ja vi är helt överens om att vi verkar leva i helt olika världar.

H heimlaga skrev:
Saker som jag har råkat ut för flera gånger i mitt liv och som åtskilliga bekanta har råkat ut för kan rimligtvis inte vara ytterlighetsfall
Jo det kan de. Det finns även de som fått alla rätt på Lotto och de är också ytterlighetsfall. 😉

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Man kan försäkra sig mot sånt.
https://www.remember.se/kreditkort/forsakringar/betalningsskydd-plus/

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
N
H heimlaga skrev:

Om man inte har en regelbunden inkomst så ska man inte använda kredit. Om man har en fast anställning eller på annat sätt har en inkomst eller tillräckligt med pengar placerade/sparade så man kan täcka den aktuella räkningen kan man använda sitt kreditkort.

Det är nog säkert så i vissa företagarkretsar men det är en liten del av företagarna.

Sanningen är att med väldigt många som har bostadslån och billån så blir dom väldigt snabbt djupt skuldsatta om arbetsgivaren går i konkurs eller krånglar med lönen oavsett dom har använt ett kreditkort eller inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu har jag inte orkat tröska genom alla svar här för att läsa om allt det negativa med kreditkort, men det absolut viktigaste (och jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är) med alla kreditkort är att man betalar av ALLT månad för månad!
Om man lämnar någon kredit på kortet så ska man veta att det är en svindyr kredit att ha liggande och ska i så fall noga övervägas om det är värt det.
Ett vanligt misstag är t.ex. att man betalar semesterresan med kreditkortet (vilket är smart för försäkringar och extra poäng) men så tänker man att jag betalar av den när vi kommer hem för "om det händer något på semestern" men sen blev det lite dyrare än man tänkt sig och betalar inte bort allt, och sen nästa månad blir det lite mer man inte betalar av, o.s.v....

Hur som, om man sköter det, så är det väl lönt att ha vissa kreditkort!

Jag (vi, min fru och jag) kör på AmEx Platinum och även om det har en dyr månadskostnad så "tjänar" man ändå på det om men nyttjar förmånerna och använder kortet till "daglig" handel (och, som sagt, betalar av hela beloppet varje månad).
Vi går ut och äter gratis en gång per kvartal på trevlig krogar och tjänar poäng som går att växla till kontanter (vilket är en dålig affär), till olika typer av poäng hos samarbetspartners (främst resor kanske) där vår senaste badrumsrenovering har bjudit oss på en tur och retur flygbiljett till Singapore i "premium economy" class, t.ex.
Kortet av väldigt bra försäkringar och om man reser mycket är det väldigt bra täckning/skydd på olika grejer!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
anders07 anders07 skrev:
Nu har jag inte orkat tröska genom alla svar här för att läsa om allt det negativa med kreditkort, men det absolut viktigaste (och jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är) med alla kreditkort är att man betalar av ALLT månad för månad!
Om man lämnar någon kredit på kortet så ska man veta att det är en svindyr kredit att ha liggande och ska i så fall noga övervägas om det är värt det.
Ett vanligt misstag är t.ex. att man betalar semesterresan med kreditkortet (vilket är smart för försäkringar och extra poäng) men så tänker man att jag betalar av den när vi kommer hem för "om det händer något på semestern" men sen blev det lite dyrare än man tänkt sig och betalar inte bort allt, och sen nästa månad blir det lite mer man inte betalar av, o.s.v....

Hur som, om man sköter det, så är det väl lönt att ha vissa kreditkort!

Jag (vi, min fru och jag) kör på AmEx Platinum och även om det har en dyr månadskostnad så "tjänar" man ändå på det om men nyttjar förmånerna och använder kortet till "daglig" handel (och, som sagt, betalar av hela beloppet varje månad).
Vi går ut och äter gratis en gång per kvartal på trevlig krogar och tjänar poäng som går att växla till kontanter (vilket är en dålig affär), till olika typer av poäng hos samarbetspartners (främst resor kanske) där vår senaste badrumsrenovering har bjudit oss på en tur och retur flygbiljett till Singapore i "premium economy" class, t.ex.
Kortet av väldigt bra försäkringar och om man reser mycket är det väldigt bra täckning/skydd på olika grejer!
Hur mycket spenderar ni varje månad för att gå med vinst på det?

N Niq skrev:
Hur mycket spenderar ni varje månad för att gå med vinst på det?
"vinst och vinst"... räknar man in resor, middagar, etc så är det ju svårt att exakt veta, men vi lägger nog runt 10-15.000kr på kortet per månad, en vanlig månad.
Mycket mer om/när vi renoverar eller t.ex. på våren/hösten när man behöver diverse grejer till trädgården.
Sen förstås semesterresor vilket lägger till ytterligare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.