2 815 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Kan man få något för detta kök om man lägger ut till försäljning?
Marbodal från 2015 inkl alla vitvaror.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Det beror kanske på var i landet som köket finns. Jag tittade lite på priserna på blocket under början av hösten här i Stockholmsområdet och det fanns kök som hade legat ute långt över en månad. Vanliga vita standardkök prissatta 10-15 000 kr. Jag kollade en helg och om det då t.ex. fanns 20 kök i normal storlek som hade legat ute några veckor, så hade inte mer än ungefär 5 sålts när jag tittade en vecka senare.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Tips!
Om du plockar ner det själv: var väldigt noga att inte skada delarna och stoppa alla lösa fästelement i en separat påse/låda. Demontera korrekt.
Om köparen kräver att få demontera det: se till att täcka golv och dörrkarmar.
Jag har hämtat en del ”gratisköp” för second hand-butiks räkning. Vi använder köken själva och en del mindre bemedlade kan få det till skänks av oss. Inte för sällan har ”säljaren” bara slängt ut det på innegården eller gatan och i tron att vi är sophämtning. Inte heller sällan har de förstört en fungerande kök genon att inte kunna demontera det riktigt. Då har vi tackat nej och fått arga ögat från idioten.
Om du plockar ner det själv: var väldigt noga att inte skada delarna och stoppa alla lösa fästelement i en separat påse/låda. Demontera korrekt.
Om köparen kräver att få demontera det: se till att täcka golv och dörrkarmar.
Jag har hämtat en del ”gratisköp” för second hand-butiks räkning. Vi använder köken själva och en del mindre bemedlade kan få det till skänks av oss. Inte för sällan har ”säljaren” bara slängt ut det på innegården eller gatan och i tron att vi är sophämtning. Inte heller sällan har de förstört en fungerande kök genon att inte kunna demontera det riktigt. Då har vi tackat nej och fått arga ögat från idioten.
Tycker det verkligen det är ok att kalla någon som ville ge bort något till välgörenhet för "idiot" bara för att de inte är kompetenta nog att montera ner ett kök?Johan Gunverth skrev:
Jag hade nog aldrig mer ringt er om det den behandlingen jag fått efter att ha gjort ett misstag.
Sekundärkränktheten is strong with this oneR RoAd skrev:
Ja, det kan man kalla den sortens människor.R RoAd skrev:
Om det nu är så som han beskriver. ”Att dom slängt ut det i en hög på innergården”.
Att ställa upp det snyggt och städat behöver du inga yrkeskunskaper för.
Det han beskriver är den sortens människor som inte respekterar andra människors tid och insats.
Jag tror nog inte att de skulle lida av att en sådan ”kund” inte ringer igen.
Ok, jag bara tyckte det lät hårt, alla är ju inte hantverkare. Vet inte riktigt hur du får det till att vara sekundärkränkt.RoTe skrev:
Ja, om de slängt ut det i en hög på innergården. Men det JG skrev var minst sagt lite luddigt ifråga om vad han baserade "idiot" på.pontuskarlsson skrev:
Ja, det kan man kalla den sortens människor.
Om det nu är så som han beskriver. ”Att dom slängt ut det i en hög på innergården”.
Att ställa upp det snyggt och städat behöver du inga yrkeskunskaper för.
Det han beskriver är den sortens människor som inte respekterar andra människors tid och insats.
Jag tror nog inte att de skulle lida av att en sådan ”kund” inte ringer igen.
"heller" skrev han faktiskt, vilket betyder att det inte var just sophög han menade utan bara dåligt demonterat. Det var vad jag reagerade på.Johan Gunverth skrev:
Han baserar det med största sannolikhet på att det finns gott om folk som ringer till denna typen av organisationer för att helt enkelt slippa slänga sin egen ”skit”.R RoAd skrev:Ok, jag bara tyckte det lät hårt, alla är ju inte hantverkare. Vet inte riktigt hur du får det till att vara sekundärkränkt.
Ja, om de slängt ut det i en hög på innergården. Men det JG skrev var minst sagt lite luddigt ifråga om vad han baserade "idiot" på.
"heller" skrev han faktiskt, vilket betyder att det inte var just sophög han menade utan bara dåligt demonterat. Det var vad jag reagerade på.
Tyvärr så brukar ju detta gå hand i hand med att dom näst intil river ner köket istället för att montera ner det.
Man har ju till och med sett inlägg på sociala medier där folk slänger ut en gammal julgran på gatan och skriver: ”gratis ved, bara att hämta”.
Det må ju i och för sig vara rätt i sak, men det säger en del om hur vissa människor resonerar.
Vi har kollat på att begagnade kök på annons men det är ganska sällan något som passar. Då ska vi sätta in en enkelrad med underskåp. Problemet är bänkskivans mått och placering av sink i den. Om man behöver köpa en ny skiva till ett begagnat kök med allt extra arbete som det medför är det inte längre så billigt. 10-15 år gamla vitvaror kan du få på köpet men det räknar vi inte ens in i kalkylen. Dessutom är många begagnad kök ganska fula/slitna och du behöver i alla fall byta handtag/måla luckor.
Skulle inte betala mer än 10-15 000 för det man får oavsett, men då ska det vara ett fint kök.
Skulle inte betala mer än 10-15 000 för det man får oavsett, men då ska det vara ett fint kök.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Om man man skall skänka bort något som skall användas vidare, har man tagit på sig att lämna det i samma fungerande skick. Det är alltså ett helt kök i stunden det skänks, men blir sedan på olika sätt förstört (demonterats fel, lämnats ute i regn, m.m.) efter en överenskommelse. Det har hänt tre gånger hittills och jag förstår inte hur man resonerar som givare i de fallet.R RoAd skrev:
Blir man då förbannad på den som avstår att agera gratis sophämtare får man stå ut med att bli klassad som idiot. Det är beteendet, alltså. 🤬
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
”Inte heller sällan ”. Det förekommer alltså oftare än sällan. Det innebär specifikt att delar av köket blir oanvändbart p.g.a. klantigt handhavande. Ignorans är ingen ursäkt.R RoAd skrev:
Hela poängen med mitt första inlägg är att TS bör göra upp i förhand hur en ev. köpare vill hantera köket efter att det är sålt. Fråga om köparen vill demontera det själva. Om TS har bråttom att få bort det, men ändå vill kunna sälja det i oförändrat skick (det är ett helt OK och fint kök), bör man överväga hur man behåller värdet av delarna.
Jag tolkade det som att du tyckte man är idiot om man inte vet hur man demonterar ett kök. Ett missförstånd. Slänger man allt i en hög ute i väderlek håller jag med dig.Johan Gunverth skrev:
Kan det vara en tanke att de får fota det som ska hämtas innan ni åker ut så slipper ni upptäcka det på plats? Så har jag fått göra när jag skänkt möbler.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Så har det alltid varit överenskommet. Tyvärr funkar det ju inte i huvudet på alla. Foton på en helt fint kök som i TS fall. Ibland vid hämtning – halvtrasigt stående någon annan stans. Straffet blir att de får hyra släp eller bil och slänga själva. Det är tyvärr en generation folk som inte förstår konceptet ”överenskommelse”. De flesta förstår dock hur transaktionen skall genomföras.R RoAd skrev:Jag tolkade det som att du tyckte man är idiot om man inte vet hur man demonterar ett kök. Ett missförstånd. Slänger man allt i en hög ute i väderlek håller jag med dig.
Kan det vara en tanke att de får fota det som ska hämtas innan ni åker ut så slipper ni upptäcka det på plats? Så har jag fått göra när jag skänkt möbler.