Petesson
J John Vikner skrev:
Den gäller inte mellan privatpersoner.
Nehe, vilken lag gäller emellan privatpersoner vid köp av begagnat?

Petesson
N Niq skrev:
Nej jag är för snäll. Men det finns många roliga filmer på Youtube där dom bråkar med lurendrejare
Jag skojade bara hoppas du förstår det😉

Petesson
Kapsyl Kapsyl skrev:
I vilket skick sålde du telefonen, dvs jag förstår att den var i fysiskt fullgott skick och fungerade men hade du raderat och fabriksåterställt den?
Ja självklart raderades den och nollställdes..
Den var i fint skick men i annonsen stod det i bra begagnat skick..
Kapsyl Kapsyl skrev:
Jag har visserligen aldrig sålt någon telefon men annan elektronik som jag sålt eller givit bort har varit fabriksåterställd så den nye ägaren har fått uppdatera den efter eget behag. Det skulle vara det jag skulle misstänka först, att de uppdaterat den och något har strulat under uppdateringen.
I vilket fall, jag skulle be dem komma med telefonen och låta mig fabriksåterställa den. Sen kan vi undersöka hur det är med högtalarfunktionen tillsammans innan det blir tal om någon retur. Kan ju hända att det inte är något fel egentligen utan att det är nog snarare frågan om"skit bakom ratten"
Hoppas att jag slipper vidare kontakt, men hör dom av sig fortsatt så får hon komma och visa telefonen för att jag ska kunna bedöma om jag ska ta på mig något eller inte..
Men det ska mycket till för att jag tar tillbaka den då den var i fullt funktionellt skick när den lämnade oss vid köpet..

Petesson
S SirKnasen skrev:
Vad avser "högtalarfunktionen"?
Enligt pappan vid samtal så kan man inte höra den andra tydligt!
S SirKnasen skrev:
Fungerar inte högtalaren över huvud taget?
Vare sig vid samtal eller vid Youtube, Spotify etc?
Vet inte.
S SirKnasen skrev:
Apple hade ett kvalitetsprogram för vissa iPhone 12 med ljudproblem vid samtal.
Men det är ju knappast aktuellt längre om den skulle vara drabbad av det då den är för gammal.
[länk]
Ja det var uppe tidigare i tråden men har den fungerat i över 4år så lär inte det vara aktuellt..

Petesson
B Bästerortarn skrev:
Men i övrigt är du bra naiv. Skojare är inte en härkomst eller en socioekonomisk status. Det är ett mindset.
Känner inga svenska familjer som håller på med det, men umgicks förr med några utländska som allihopa är skojare i affärer bara dom tjänar/vinner på en deal så skiter dom i resten var deras motto..
Jag gör en hel del affärer både som privatperson och i yrket så jag kan verka försiktig för er men jag är bara intresserad av hur andra tänker och för att se om detta är utsprit med att man köper en telefon och sedan några dagar senare försöker reklamera den..
Men inser att många tänker som jag att man gör rätt för sig och att man svarar på frågor ifrån köparen, sedan finns det några som tycker att man inte ska göra det men hoppas och tror att det är mer ovanligt😉

Säljer och köper mycket via blocket och har gjort så sen 97-98. Har alltid varit ärlig i mina annonser av kända fel! Har själv gått på en och annan nit men man har bara sig själv att skylla som inte synar prylen, bilen eller vad det nu kan vara in i minsta detalj. Köpt är köpt! Och inga returer.

• Gilla
Petesson
  • Laddar…
Petesson Petesson skrev:
Enligt pappan så var det högtalarfunktionen vid samtal frågade inte om annat..
Det låter nästan som att telefonen är förbättrad jämfört med originalutförande. 😂

Alfredo Alfredo skrev:
Nu har du i och för sig fel men om du hade rätt så innebär det att köparen saknar reklamationsrätt. Är det så du menar?
Vart har jag fel?

J John Vikner skrev:
Vart har jag fel?
Det du skriver nedan avseende köplagen är helt felaktigt!

J John Vikner skrev:
Den gäller inte mellan privatpersoner.

Petesson Petesson skrev:
Nehe, vilken lag gäller emellan privatpersoner vid köp av begagnat?
Finns egentligen ingen tvingande lag så... Ingen.

J
Petesson Petesson skrev:
Den som såldes har större minne så en refurbished ifrån företag kostar ca 3-3200kr..

Men det verkar lugnt nu dom hörde inte alls av sig igår så dom verkar ha accepterat att jag sålde henne en telefon som fungerade när hon lämnade med den..

Jag är mer och mer säker på att hon har klantat sig på ett eller annat sätt så att telefonen fått skador vilket inte är mina problem..
Köpte en beg iPhone 12 pro till min dotter på blocket för ett år sen och tror jag betalade 3300 för den. Men då var den verkligen i helt perfekt skick, dock inte med full batterihälsa. När jag skulle skaffa telefon till sonen kom jag fram till att en ny telefon via att förlänga bindningstiden hos Comviq var bättre än en refurbad, det skiljde mindre än en 1000-lapp för en iPhone 13 (standardversion) - ville man ha full batterihälsa var det några få hundralappar. Tror vi gav nånstans drygt 4000 för den, iallafall inte mer än 5. Tycker priserna är lite för höga på beg iPhone, men å andra sidan så tror jag ändå att över tid så blir inte iPhone dyrare, dels att de går att ta på drulleförsäkring (vad jag förstår får man en refurbad eller får telefonen reparerad om man har iPhone, medan tex en Samsung skrivs av som elektronik och är i princip ingen ersättning efter ett år). De känns också hålla fler år, även om man börjar med en beg eller ny modell med ett par år på nacken. Samsung, även S-serien (flaggskepp) verkar inte lika bra på att uppdatera som Apple. Man får uppdateringar, men inte lika länge och inte full funktionalitet.

Beg iPhone 12 och 13 för mellan 1000 - 2000 verkar ofta kantstötta eller spruckna och kräva rep för lika mycket till. Så egentligen förstår jag inte hur de kan vara så dyra. Kanske är det folk som lever med dem spruckna (inte reparerar) och själva tappar telefonen så ofta att man byter nån gång om året? Eller som byter delar själv. Jag bytte skärm på dotterns förra telefon, iPhone 7, och det var inte så svårt...

• Gilla
Petesson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det du skriver nedan avseende köplagen är helt felaktigt!
Den är inte tvingande och den är dispositiv vilket gör den värdelös.

• Haha
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J John Vikner skrev:
Den är inte tvingande och den är dispositiv vilket gör den värdelös.
Det är din åsikt. Att den inte gäller mellan privatpersoner, vilket du påstår, är ett direkt objektivt felaktigt påstående.

• Gilla
Petesson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är din åsikt. Att den inte gäller mellan privatpersoner, vilket du påstår, är ett direkt objektivt felaktigt påstående.
Att den inte är tvingande och dispositiv är inte min åsikt. Det är fakta.

Petesson
Håller med att iPhone över tid är prisvärda..
Många har krossade skärma som lever med det och byter inte, själv har jag aldrig lyckats spräcka en skärm.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.