14 854 läst ·
150 svar
15k läst
150 svar
Sålde en begagnad IPhone 12 nu vill köparen reklamera efter 3 dagar..
I vilket skick sålde du telefonen, dvs jag förstår att den var i fysiskt fullgott skick och fungerade men hade du raderat och fabriksåterställt den? Jag har visserligen aldrig sålt någon telefon men annan elektronik som jag sålt eller givit bort har varit fabriksåterställd så den nye ägaren har fått uppdatera den efter eget behag. Det skulle vara det jag skulle misstänka först, att de uppdaterat den och något har strulat under uppdateringen.
I vilket fall, jag skulle be dem komma med telefonen och låta mig fabriksåterställa den. Sen kan vi undersöka hur det är med högtalarfunktionen tillsammans innan det blir tal om någon retur. Kan ju hända att det inte är något fel egentligen utan att det är nog snarare frågan om"skit bakom ratten"
I vilket fall, jag skulle be dem komma med telefonen och låta mig fabriksåterställa den. Sen kan vi undersöka hur det är med högtalarfunktionen tillsammans innan det blir tal om någon retur. Kan ju hända att det inte är något fel egentligen utan att det är nog snarare frågan om"skit bakom ratten"
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Jag tror inte heller att det är en medveten scam utan bara en ung curlad tjej som förmodligen köpt telefonen för pappas pengar. Har klntat till det och vågar inte erkänna för finansiären pappa att hon haft sönder ytterligare en telefon.Petesson skrev:
Men i övrigt är du bra naiv. Skojare är inte en härkomst eller en socioekonomisk status. Det är ett mindset.
Vad avser "högtalarfunktionen"?
Fungerar inte högtalaren över huvud taget? Vare sig vid samtal eller vid Youtube, Spotify etc?
Är det högtalaren man har mot örat eller högtalaren i botten av telefonen eller både och?
Apple hade ett kvalitetsprogram för vissa iPhone 12 med ljudproblem vid samtal.
Men det är ju knappast aktuellt längre om den skulle vara drabbad av det då den är för gammal.
https://support.apple.com/sv-se/iphone-12-and-iphone-12-pro-service-program-for-no-sound-issues
Fungerar inte högtalaren över huvud taget? Vare sig vid samtal eller vid Youtube, Spotify etc?
Är det högtalaren man har mot örat eller högtalaren i botten av telefonen eller både och?
Apple hade ett kvalitetsprogram för vissa iPhone 12 med ljudproblem vid samtal.
Men det är ju knappast aktuellt längre om den skulle vara drabbad av det då den är för gammal.
https://support.apple.com/sv-se/iphone-12-and-iphone-12-pro-service-program-for-no-sound-issues
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Tänkte också på liknande problem, funkar högtalare vid tex. Spotify men inte som högtalartelefon
Då är det någon inställning eller mjukvaru problem, kan vara någon annan app som blockar
Funkar inte högtalare över huvud taget så kan det vara någon som rensat de små högtalarhålen för djupt och förstört dessa
Då är det någon inställning eller mjukvaru problem, kan vara någon annan app som blockar
Funkar inte högtalare över huvud taget så kan det vara någon som rensat de små högtalarhålen för djupt och förstört dessa
Jag har också hört om problem med högtalare på iphone, bla specifikt 12.
Frågan är vad du sålde den för? De är ju rätt dyra även begagnade och man tar ju en chans när man köper av en privatperson, så man bör ju kolla faceID, alla kameror och högtarare, samt sprickor och batterihälsa.
Vill man ha en som funkar "garanterat" köper man en refurbished. Då verkar de ju kosta kring 2500. Så har du sålt din för säg 1500 eller mindre så finns ju marginal för köparen att lämna in på reparation. Å andra sidan, hade du lämnat in din telefon till nån som refurbar vet jag inte vad du fått, men jag gissar mindre än 1500.
Köper man billigt måste man kolla noga. Hade det varit en minderårig bekant hade jag tagit tillbaka med full återbetalning. Är det någon okänd, man inte kan se några fallskador och man själv är osäker på funktion så hade jag kunnat tänka mig att ta tillbaka - vore jag säker på att den funkade och sålt den för 1500 och misstänker att de tappat den så hade jag sagt att köpt är köpt, du har fått den så billigt att du kan laga den. Skador kan gå på hemförsäkringens drulle-del. Iphone verkar man få ersättning för en motsvarande refurbed. Jag skulle aldrig "sänka priset" om köparen var okänd, speciellt inte om de inte tydligt kan visa felet, isåfall ta tillbaka telefonen.
De borde hittat felet tidigare än efter 3 dagar kan man tycka, om de började använda luren direkt. Många ungdomar kör utan skal och är rätt oförsiktiga. Jag är förvånad hur mycket iPhone verkar hålla nuförtiden. Men allt håller de inte för.
Hoppas det löser sig.
Frågan är vad du sålde den för? De är ju rätt dyra även begagnade och man tar ju en chans när man köper av en privatperson, så man bör ju kolla faceID, alla kameror och högtarare, samt sprickor och batterihälsa.
Vill man ha en som funkar "garanterat" köper man en refurbished. Då verkar de ju kosta kring 2500. Så har du sålt din för säg 1500 eller mindre så finns ju marginal för köparen att lämna in på reparation. Å andra sidan, hade du lämnat in din telefon till nån som refurbar vet jag inte vad du fått, men jag gissar mindre än 1500.
Köper man billigt måste man kolla noga. Hade det varit en minderårig bekant hade jag tagit tillbaka med full återbetalning. Är det någon okänd, man inte kan se några fallskador och man själv är osäker på funktion så hade jag kunnat tänka mig att ta tillbaka - vore jag säker på att den funkade och sålt den för 1500 och misstänker att de tappat den så hade jag sagt att köpt är köpt, du har fått den så billigt att du kan laga den. Skador kan gå på hemförsäkringens drulle-del. Iphone verkar man få ersättning för en motsvarande refurbed. Jag skulle aldrig "sänka priset" om köparen var okänd, speciellt inte om de inte tydligt kan visa felet, isåfall ta tillbaka telefonen.
De borde hittat felet tidigare än efter 3 dagar kan man tycka, om de började använda luren direkt. Många ungdomar kör utan skal och är rätt oförsiktiga. Jag är förvånad hur mycket iPhone verkar hålla nuförtiden. Men allt håller de inte för.
Hoppas det löser sig.
Du fick det bästa svaret på post #2.Petesson skrev:
Sålde en IPhone som jag haft sedan ny, tre dagar senare hör köparen av sig om att telefonen fungerar inte som den ska bla. så fungerar inte högtalarfunktionen påstår han.
Jag har haft telefonen sedan ny och är säker på att allt fungerade på när den lämnade mina händer.
Hur hade ni hanterat köparen som vill häva köpet?
Men köplagen är värdelös! Den är inte tvingande vilket betyder att man kan avtala bort den. Avtal kan göras muntligt. Köparen kan aldrig bevisa något annat om det inte skett skriftligt så i slutändan blir det ord mot ord och det är i de flesta fall friande så köparen har ingen chans att åberopa köplagen. Som sagt... Värdelös.K Kane skrev:
Nu har du i och för sig fel men om du hade rätt så innebär det att köparen saknar reklamationsrätt. Är det så du menar?J John Vikner skrev:
Den som såldes har större minne så en refurbished ifrån företag kostar ca 3-3200kr..J JohanLun skrev:Jag har också hört om problem med högtalare på iphone, bla specifikt 12.
Hoppas det löser sig.
Men det verkar lugnt nu dom hörde inte alls av sig igår så dom verkar ha accepterat att jag sålde henne en telefon som fungerade när hon lämnade med den..
Jag är mer och mer säker på att hon har klantat sig på ett eller annat sätt så att telefonen fått skador vilket inte är mina problem..
Enligt pappan så var det högtalarfunktionen vid samtal frågade inte om annat..hsd skrev:
Tänkte också på liknande problem, funkar högtalare vid tex. Spotify men inte som högtalartelefon