14 868 läst ·
150 svar
15k läst
150 svar
Sålde en begagnad IPhone 12 nu vill köparen reklamera efter 3 dagar..
Jag menade inte att TS ska agera felsökare och tekniksupport åt köparen.Krilleman skrev:
Jag skulle påstå att steg 1 är att hävda att köparen själv skapat denna situation med igensatt högtalare efter dessa tre dagarnas äganderätt.
Pappan har inget vidare läge att vinna i detta ärendet.
Köp i befintligt skick mellan privatpersoner är precis vad det lovar.
Befintligt skick vid köptillfället.
Vill man hävda annorlunda så lär man bevisa det som köpare, om man dumt nog inte testade aktuell funktion vid köptillfället.
[länk]
Klicka på "fel på varan":
[bild]
Det var mer ett generellt tips man kan använda på sin egen telefon vid dåligt ljud.
TS har fått många bra råd från andra hur han kan hantera den här situationen.
Set är ju superintressant att då säger en sak, samtidigt länkar till köplagen som inte alls håller med om det du hävdade.Krilleman skrev:
Jag skulle påstå att steg 1 är att hävda att köparen själv skapat denna situation med igensatt högtalare efter dessa tre dagarnas äganderätt.
Pappan har inget vidare läge att vinna i detta ärendet.
Köp i befintligt skick mellan privatpersoner är precis vad det lovar.
Befintligt skick vid köptillfället.
Vill man hävda annorlunda så lär man bevisa det som köpare, om man dumt nog inte testade aktuell funktion vid köptillfället.
[länk]
Klicka på "fel på varan":
[bild]
Jag råkade själv ut för detta.
Sålde en telefon som en kille klev in och budade högre än alla andra på, den såg ut som ny.
Han hör av sig via chat å telefonen, bakkåpan är lös,, bilderna är tagna med en konstig vinkel så att jag på bilderna inte ska se displayen.
Han hade ju förstås en kompis som kunde fixa detta med nytt batteri för 200kr.
Jag sa att så såg den inte ut när jag skickade iväg den och det är knappast något som har hänt i posten.
Det gick inte å bli av med honom då han spelade dum, så han fick 150kr retur och då var han "jättenöjd"
Det var förstås en annan telefon han visade upp av samma modell med öppnad bakkåpa.
Sedan dess så skriver jag i annonser att jag inte tar ansvar, är telefonen trasig i transporten så ska vara reklameras på posten och det godkänner man automatiskt när man budar.
Sålde en telefon som en kille klev in och budade högre än alla andra på, den såg ut som ny.
Han hör av sig via chat å telefonen, bakkåpan är lös,, bilderna är tagna med en konstig vinkel så att jag på bilderna inte ska se displayen.
Han hade ju förstås en kompis som kunde fixa detta med nytt batteri för 200kr.
Jag sa att så såg den inte ut när jag skickade iväg den och det är knappast något som har hänt i posten.
Det gick inte å bli av med honom då han spelade dum, så han fick 150kr retur och då var han "jättenöjd"
Det var förstås en annan telefon han visade upp av samma modell med öppnad bakkåpa.
Sedan dess så skriver jag i annonser att jag inte tar ansvar, är telefonen trasig i transporten så ska vara reklameras på posten och det godkänner man automatiskt när man budar.
Vill man ha garanti på det man köper så köper man inte begagnat av en privatperson. Det finns en anledning till att priset på varor, även begagnade, är betydligt dyrare hos firmor än privatpersoner.
Köpare kan hitta på vad som helst men har de inte testat funktionen ifråga innan köp kan det inte finnas mycket att hämta i en situation som denna.
Köpare kan hitta på vad som helst men har de inte testat funktionen ifråga innan köp kan det inte finnas mycket att hämta i en situation som denna.
Säg det till de som säljer elektronik på Blocket eller Facebook. Priset begagnat är ju ofta högre än det är nytt i butik (för folk tror deras TV som kostade 38000 fortfarande gör det, men det säljs numera bättre varianter för 10000 kr)...Spruttas skrev: