Petesson
J John Vikner skrev:
Finns egentligen ingen tvingande lag så... Ingen.
Tror att köplagen gäller vid begagnat köp så länge du inte avtalar bort den!

Petesson
Alfredo Alfredo skrev:
Det låter nästan som att telefonen är förbättrad jämfört med originalutförande. 😂
Kan det vara så att dottern har gett telefonen så mycket kärlek att den blivit bättre än när jag hade den? Kanske det😂

hsd
J JohanLun skrev:
Köpte en beg iPhone 12 pro till min dotter på blocket för ett år sen och tror jag betalade 3300 för den. Men då var den verkligen i helt perfekt skick, dock inte med full batterihälsa. När jag skulle skaffa telefon till sonen kom jag fram till att en ny telefon via att förlänga bindningstiden hos Comviq var bättre än en refurbad, det skiljde mindre än en 1000-lapp för en iPhone 13 (standardversion) - ville man ha full batterihälsa var det några få hundralappar. Tror vi gav nånstans drygt 4000 för den, iallafall inte mer än 5. Tycker priserna är lite för höga på beg iPhone, men å andra sidan så tror jag ändå att över tid så blir inte iPhone dyrare, dels att de går att ta på drulleförsäkring (vad jag förstår får man en refurbad eller får telefonen reparerad om man har iPhone, medan tex en Samsung skrivs av som elektronik och är i princip ingen ersättning efter ett år). De känns också hålla fler år, även om man börjar med en beg eller ny modell med ett par år på nacken. Samsung, även S-serien (flaggskepp) verkar inte lika bra på att uppdatera som Apple. Man får uppdateringar, men inte lika länge och inte full funktionalitet.

Beg iPhone 12 och 13 för mellan 1000 - 2000 verkar ofta kantstötta eller spruckna och kräva rep för lika mycket till. Så egentligen förstår jag inte hur de kan vara så dyra. Kanske är det folk som lever med dem spruckna (inte reparerar) och själva tappar telefonen så ofta att man byter nån gång om året? Eller som byter delar själv. Jag bytte skärm på dotterns förra telefon, iPhone 7, och det var inte så svårt...
Tycker priserna på refurbed överlag är för höga, vi har hamnat på köpa nytt med abbonemang är billigare eller att välja ny fjolårs.modell från vanliga telefonförsäljare

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Petesson Petesson skrev:
Håller med att iPhone över tid är prisvärda..
Många har krossade skärma som lever med det och byter inte, själv har jag aldrig lyckats spräcka en skärm.
Jo, har som krav att barnen har skal och skärmskydd på telefonen. Om de tappar den så den inte går att laga pga slarv eller att de tar bort skalet så kommer de antingen att få bidra själv till rep / självrisk eller få en android för 1000 spänn (eller nån av de äldre telefoner vi har liggande) tills de kan köpa eller önska sig i julklapp eller födelsedag. Det är för dyra prylar för att slänga och dänga med så de ska bytas varje år. Vi har som krav på våra jobbtelefoner att ha kvar skal och skärmskydd som telefonen levereras med. Då ser de ut som nya. Iallafall mina telefoner. Jag har sett andra som telefonerna ser ut som krig, vet inte vad folk gör.

Har barnen otur och har skal och skydd på så skulle jag hjälpa till och laga utan de fick betala.

Med spräckt skärm slutar telefonen att vara "vattentät". Likaså kan man skära sig. Så tycker det är dumt gå runt med en trasig. Ska vara att det är en enda hårfin spricka nånstans, men inte helt krossad med saknade bitar som jag sett vissa har...

Petesson Petesson skrev:
Tror att köplagen gäller vid begagnat köp så länge du inte avtalar bort den!
Ja, i teorin men aldrig i praktiken.

J
hsd hsd skrev:
Tycker priserna på refurbed överlag är för höga, vi har hamnat på köpa nytt med abbonemang är billigare eller att välja ny fjolårs.modell från vanliga telefonförsäljare
Håller med. Pga pris köpte jag alltid bara android privat. Men har svängt, har en S22 privat och en iPhone15 pro på jobbet. S22 har sämre batteritid, upplåsning med kamera eller fingeravtryck funkar sämre. Kameror är sämre. Har inte samma "lidar" funktioner som iPhone (där man kan scanna ett 3d objekt eller mäta avstånd). Koppingen till AirPods och hur de lurarna funkar i praktiken är överlägsen hur jag fick det att funka på Samsung/android.

Förut var det jättestrul med att spela (egna) filmer och musik på iPhone, nu har jag VLC och en audiobook spelare, samt netflix, google music mm. Likaså har jag google photos så även bilder funkar. Förut var man "mer" låst i Apples proprietära system där man knappt kunde göra nåt alls. Men fortfarande är iPhone "bökig" när man går utanför apples egna tjänster.

Barnen vill ha iPhone för deras kompisar har det. FindMy funkar mycket bättre, även om googles variant är på stark uppgång nu sista månaderna. Däremot suger föräldrakontrollen på iPhone (har det på sonens telefon och den är väldigt clunky).

Men fortfarande uppskattar jag "öppenheten" i Android, jag tror inte jag skulle vilja ha 2 iPhone (eller bara iPhone).

Men nu blev detta lite OT.

Jo, det är därför jag fortfarande har kvar min Samsung A5 (2016). Den slutade uppdatera sig efter Android 8 (Oreo) men efter att ha flashat den med LineageOS 18 (=Android 11) så tuffar den på. Dessutom verkar den vara en stridsvagn, tappats otaliga gånger men inget trasigt, ser bara lite nött ut..
Iphone är det väl ingen som, såvitt jag vet, lyckats jailbreaka framgångsrikt?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Petesson Petesson skrev:
Kan det vara så att dottern har gett telefonen så mycket kärlek att den blivit bättre än när jag hade den? Kanske det😂
Eller så är det en annan telefon de vill returnera. Kolla IMEI nummer.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
Varför har du kontakt med någon du inte gjort affär med? Nu vet dom att du är snäll och trevlig samt svarar så nu kommer du aldrig bli av med dom. Du är 60+ va? Boomers fattar inte hur samhället har blivit...
Hade du inte varit packad när du postar så hade du läst dig till att det var en försäljning hemma vid köksbordet och inte över nätet. Köparen har alltså redan träffat säljaren.

Krilleman
S sjoelund skrev:
Eller så är det en annan telefon de vill returnera. Kolla IMEI nummer.
Klokt!

Men att sälja en telefon i befintligt skick är alltid i befintligt skick!

Det finns massor med skojare där ute som tar varje chans att profitera på andras okunskap.

Många har dessutom satt detta i system tragiskt nog.
Att tillskansa sig på svenskens goda anseende, beträffande ärligheten att göra rätt för sig.

Jag själv har varit godtrogen nog en gång för ett gäng år sedan.
Gick med på att en vara att var OK, fick till och med känslan att allt var så bra innan köp att jag råkade betala i förskott tråkigt nog. Jag var dessutom beroende av att få varan... Det var där jag brast. Beroendesituationen.

Visserligen bara 1995:- för drivlinan till en åkgräsklippare, men oj vad blåst jag blev.
Efteråt så insåg jag att det var samma historia med samma säljare hos många andra som gjort samma sak...

Sedan dess är jag oerhört svårflörtad när någon påstår någonting utan något evidens.

Köper du en vara så granskar du den först.
Enkelt och effektivt.

Redigerat:
Vad har jag missat i denna tråd? Du säljer en begagnad telefon som privatperson till en annan privatperson. Skrevs något kvitto med formuleringen "i befintligt skick" eller helt utan något avtal? Det är ju köparen som skall bevisa att den var trasig när hen köpte den .. och det blir svårt. Sedan kan man ju som säljare anse att det är moraliskt fel att sälja en vara som är trasig.. om så var fallet.

Kort sammanfattning; TS har sålt en vid tillfället fullt fungerande telefon och kommer att få tillbaka en trasig.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Är ljudet plötsligt dåligt i en telefon är det inte sällan damm/fickludd/smuts som fastnat i gallret för högtalaren eller mikrofonen.
Steg 1 skulle jag säga är att undersöka detta, och mycket försiktigt försöka rengöra.

Barn pratar ofta i högtalarläget för att maximera störningen för omgivningen.
Troligen är det pappan som plötsligt inte hör sitt barn när hon ber om swishpengar och är irriterad över det.

Krilleman
Unikt namn Unikt namn skrev:
Steg 1 skulle jag säga är att undersöka detta, och mycket försiktigt försöka rengöra.
Jag skulle påstå att steg 1 är att hävda att köparen själv skapat denna situation med igensatt högtalare efter dessa tre dagarnas äganderätt.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Troligen är det pappan som plötsligt inte hör sitt barn när hon ber om swishpengar och är irriterad över det.
Pappan har inget vidare läge att vinna i detta ärendet.

Köp i befintligt skick mellan privatpersoner är precis vad det lovar.
Befintligt skick vid köptillfället.

Vill man hävda annorlunda så lär man bevisa det som köpare, om man dumt nog inte testade aktuell funktion vid köptillfället.

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/salja-till-privatperson/
Klicka på "fel på varan":

Text om konsumentskydd vid privata köp och när en vara kan anses felaktig, inklusive villkor som "befintligt skick".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
en fjärde möjlighet är att slarvan redan tappat telefonen i golvet. eller i toaletten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.