13 853 läst ·
150 svar
14k läst
150 svar
Sålde en begagnad IPhone 12 nu vill köparen reklamera efter 3 dagar..
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Här finns ju egentligen bara 3 alternativ på vad som hänt:
1. Telefonen har faktiskt gått sönder just nu, efter köpet. Man skulle kunna tänka sig att ingreppet att byta simkort kan ha triggat någon glappkontakt i telefonen. Som förklaring till att den går sönder just nu. Då antar jag att det är ett fysiskt sim kort.
2. Hon eller pappan har medvetet förstört telefonen, obegripligt, varför?
3. det är ingen fel, hon har ångrat sig, eller handhavdefel.
Om vi nu antar att hon kommer hem till dig och visar att det är fel på den, så¨skulle nog jag om jag hade sålt den gått med på antingen att backa affären eller en prisreduktion. Jag skulle känna mig moraliskt ansvarig, även om det inte formellt är så. Givetvis under förutsättning att det inte ser ut som hon tappat den under ett busshjul.
1. Telefonen har faktiskt gått sönder just nu, efter köpet. Man skulle kunna tänka sig att ingreppet att byta simkort kan ha triggat någon glappkontakt i telefonen. Som förklaring till att den går sönder just nu. Då antar jag att det är ett fysiskt sim kort.
2. Hon eller pappan har medvetet förstört telefonen, obegripligt, varför?
3. det är ingen fel, hon har ångrat sig, eller handhavdefel.
Om vi nu antar att hon kommer hem till dig och visar att det är fel på den, så¨skulle nog jag om jag hade sålt den gått med på antingen att backa affären eller en prisreduktion. Jag skulle känna mig moraliskt ansvarig, även om det inte formellt är så. Givetvis under förutsättning att det inte ser ut som hon tappat den under ett busshjul.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 410 inlägg
Jag hade nog valt att "testa" punkt 3, genom att erbjuda mig att betala halva reparationen, om hon lämnade in den och fick den fixad....
Lärdom för alla parter: gå igenom produkten och funktioner i lugn och ro vid köptillfället. Säkerställ att allt är som förväntat. Upptäcks något på plats, så löser man det där och då. Så fort köpet är gjort och produkten överlämnad, så är ansvaret deras.
4. Högtalarfunktionen var defekt redan vid köpet även om TS med säkerhet minns att den fungerade senast han använde den. Konstigare saker har hänt.H hempularen skrev:Här finns ju egentligen bara 3 alternativ på vad som hänt:
1. Telefonen har faktiskt gått sönder just nu, efter köpet. Man skulle kunna tänka sig att ingreppet att byta simkort kan ha triggat någon glappkontakt i telefonen. Som förklaring till att den går sönder just nu. Då antar jag att det är ett fysiskt sim kort.
2. Hon eller pappan har medvetet förstört telefonen, obegripligt, varför?
3. det är ingen fel, hon har ångrat sig, eller handhavdefel.
TS, eftersom du verkar vara en hederlig prick tycker jag liksom en del andra här att du låter dottern komma och visa vad som är fel och sedan tar det vidare från det. Det må vara naivt men hellre det än cynisk. Jag har lite svårt att se hur någon lyckas ta sönder högtalaren genom ovarsamhet på bara tre dagar och om det är gjort med flit borde det kanske synas på något sätt.
För övrigt såg jag något om att iPhone 12 har ett känt problem med högtalaren men vet inte om det kan vara relevant här.
Nummer 1 är att aldrig ha medge något i skrift som kan tolkas som att köparen har rätt på något sätt.
Nummer 2 är att artigt meddela att dottern hade alla möjligheter att undersöka telefonen före köpet, och att du som säljare uppmanade henne att göra det. Att dottern dessutom fann telefonen fungera som hon ville och köpte den.
Nummer 3 är att tillslut meddela pappa att han inte är part i transaktionen. Sen kan du avsluta all kommunikation med dem. Vill de dra det vidare ligger bollen på deras planhalva.
Allt detta går att göra på ett trevligt sätt som inte ger möjlighet till tolkningar eller förhandling.
Vill de som köpare ha garantier och öppet köp finns det företag som specialiserat sig på att sälja begagnade telefoner som ger allt det. Troligen till ett högre pris.
Nummer 2 är att artigt meddela att dottern hade alla möjligheter att undersöka telefonen före köpet, och att du som säljare uppmanade henne att göra det. Att dottern dessutom fann telefonen fungera som hon ville och köpte den.
Nummer 3 är att tillslut meddela pappa att han inte är part i transaktionen. Sen kan du avsluta all kommunikation med dem. Vill de dra det vidare ligger bollen på deras planhalva.
Allt detta går att göra på ett trevligt sätt som inte ger möjlighet till tolkningar eller förhandling.
Vill de som köpare ha garantier och öppet köp finns det företag som specialiserat sig på att sälja begagnade telefoner som ger allt det. Troligen till ett högre pris.
Har inte medgett något!Bart skrev:
Japp det gjorde jag hon tittade och testade i ca 5-10minuter dock utan sim-kort i men det var hennes val!Bart skrev:
Har inte gjort det ännu tänker fortsätter han höra av sig så kommer jag att säga att dottern får ringa mig, det brukar vara jobbigare att tala med någon om man är oärlig tänker jag..Bart skrev:
Vi tänker lika har bara meddelat exakt hur köpet gick till och att telefonen fungerade fin fint här hos mig..Bart skrev:
Ja en refurbished likadan kostar ca 1000kr mer men då är det ifrån företag med garantier!
Troligtvis så har dottern återigen tappat eller på annat sätt råkat stöta till den för att den ska ha blivit skadad..
Ja jag tänker lika där om dom fortsätter att höra av sig (det har varit helt tyst idag senaste smset var vid kl 17:30 igår) så ber jag pappan att dottern får höra av sig och låter hennes berättelse någorlunda sann så får hon komma och visa upp den och vi tar det därifrån.H hempularen skrev:Här finns ju egentligen bara 3 alternativ på vad som hänt:
1. Telefonen har faktiskt gått sönder just nu, efter köpet. Man skulle kunna tänka sig att ingreppet att byta simkort kan ha triggat någon glappkontakt i telefonen. Som förklaring till att den går sönder just nu. Då antar jag att det är ett fysiskt sim kort.
2. Hon eller pappan har medvetet förstört telefonen, obegripligt, varför?
3. det är ingen fel, hon har ångrat sig, eller handhavdefel.
Om vi nu antar att hon kommer hem till dig och visar att det är fel på den, så¨skulle nog jag om jag hade sålt den gått med på antingen att backa affären eller en prisreduktion. Jag skulle känna mig moraliskt ansvarig, även om det inte formellt är så. Givetvis under förutsättning att det inte ser ut som hon tappat den under ett busshjul.
Det gjordes jag hade mitt Apple-Id kvar så hon kunde testa den..tensiden skrev:
Har sålt flera telefoner genom åren och aldrig har någon stoppat i sitt sim-kort vid köp tillfället då det skulle innebära att dom får installera den med sitt Apple-Id och det kan ta en bra stund..
Jag förstår nog inte vad ett isättande av ett SIM-kort har med Apple-ID eller installation att göra.Petesson skrev:
Skulle du ge mig din telefon med att jag sätter i mitt sim-kort? Sparas inte då telefonnummerna i mitt Apple-Id är inte risken att information kommer på villovägar jag skulle inte göra det!Alfredo skrev:
Man behöver gå igenom vissa steg innan telefonen fungerar och är inte Apple-ID ett av dom, alltså man kan inte bara stoppa i ett sim-kort i en ny telefon och ringa den behöver installeras först eller?
Första steget är väl att konstatera skicket på telefonen just nu. Avviker det på något sätt så spelar inget annat någon roll.
Steg två är väl isf att OM man är helt säker på att högtalarfunktionen fungerade och köparen fått fria händer att prova den så faller det på detta.
Om säljaren påstår att allt fungerade så behöver vi andra inte spekulera i hur det hade kunnat vara OM något annat inte var ok. Då kan tråden leva för evigt i spekulationer.
Case closed.
Att köpa begagnat är just detta. Man tar en risk, det är inte nytt och du betalar därefter.
Steg två är väl isf att OM man är helt säker på att högtalarfunktionen fungerade och köparen fått fria händer att prova den så faller det på detta.
Om säljaren påstår att allt fungerade så behöver vi andra inte spekulera i hur det hade kunnat vara OM något annat inte var ok. Då kan tråden leva för evigt i spekulationer.
Case closed.
Att köpa begagnat är just detta. Man tar en risk, det är inte nytt och du betalar därefter.
Den funkade 4 dagar innan när jag bytte telefon..W Weimik skrev:
Ja om dom fortsätter att höra av sig så får hon komma med telefonen om hon vill så att jag kan titta på den, har rätt många bilder ifrån försäljningen på skicket!W Weimik skrev:TS, eftersom du verkar vara en hederlig prick tycker jag liksom en del andra här att du låter dottern komma och visa vad som är fel och sedan tar det vidare från det. Det må vara naivt men hellre det än cynisk. Jag har lite svårt att se hur någon lyckas ta sönder högtalaren genom ovarsamhet på bara tre dagar och om det är gjort med flit borde det kanske synas på något sätt.
Har själv haft tre st i familjen och mängder på jobbet aldrig hör detta men det kanske finns..W Weimik skrev:
