14 854 läst ·
150 svar
15k läst
150 svar
Sålde en begagnad IPhone 12 nu vill köparen reklamera efter 3 dagar..
Om de påstår att högtalaren inte fungerar hade jag nog bett dem att visa mig problemet och funkar inte högtalaren och telefonen inte verkar misshandlad hade jag nog faktiskt låtit köpet återgå.Petesson skrev:
Kanske snällt i onödan men jag och @RoTe har väl lite olika synsätt…
Men allt beror ju på. Känner jag att de försöker lura mig är jag nog heller inte så ”snäll”.
Ok jag kommer nog låta det gå några dagar och se vad och hur ofta dom kontaktar mig, om dom gör det överhuvudtaget för det vet man ju inte..Alfredo skrev:
Om de påstår att högtalaren inte fungerar hade jag nog bett dem att visa mig problemet och funkar inte högtalaren och telefonen inte verkar misshandlad hade jag nog faktiskt låtit köpet återgå.
Kanske snällt i onödan men jag och @RoTe har väl lite olika synsätt…
Men allt beror ju på. Känner jag att de försöker lura mig är jag nog heller inte så ”snäll”.
Har i alla fall svart på deras reklamation med att jag inte ser det som dom och att det låter märkligt då telefonen fungerade så länge den var i min besittning..
Tack för dina råd/synpunkter vi tänker betydligt mer lika än den dära numera kränkta medlemmen i tråden😂
Hur vet du det?RoTe skrev:
Hur vet du att högtalaren fungerade? Framgår det verkligen?RoTe skrev:
Alla enskilda affären slutar inte positivt. Det är liksom så det fungerar om man långsiktigt ska göra i huvudsak goda affärer.RoTe skrev:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Vis av erfarenhet kan jag säga att vid försäljning till privatpersoner måste man vara jävligt noga med vem fan man säljer till. Kalla mig cynisk men jag kan garantera att det är något lurt med den aktuella köparen.
Fyra fem gånger har jag råkat ut för idioter som har krånglat när dom har köpt helt felfria grejer av mig. HP probook som förvisso var några år gammal men i mint condition, hade t.o.m. öppnat den, noggrant blåst ren från damm etc. Tjejen som köpte den hörde av sig ett par veckor senare och menade att flera saker var trasiga, bland annat högtalaren och att skärmen slocknade slumpmässigt. Först tvärvägrade jag något alls men hon tjatade och lyckades t.o.m. snoka rätt på mitt olistade fasta telefonnummer så jag sa att fine, kom tillbaka med den så kan jag kolla på den. Idioten kommer tillbaka och datorn ser ut som att den blivit överkörd av en bil. Efter att ha kastat ut henne så följde några veckor med samtal och sms där hon ena stunden bölade för att hon var så fattig och nästa stund hotade. Hotade med polisanmälan och då la hon av.
En annan HP Probook som jag hade fått gratis som defekt och lagat/rekonditionerat till nästan mint condition. Undantaget var batteriet som var halvrisigt men det var jag ärlig med. Köparen testade datorn i nästan en halvtimme. Den köparen hörde av sig redan samma kväll och klagade på att datorn var högljudd. När jag förklarade att det var jävligt underligt då jag hade bytt bl.a. fläkten och bytt kylpasta till en bättre o.s.v. så började han istället klaga på batteriet som han redan visste var dåligt. Han ville ha tillbaka typ en tredjedel av pengarna. Tvärvägrade förstås men erbjöd att låta köpet återgå efter att ha kontrollerat datorn. Han började hota ganska omedelbart efter det. Hur jag fick stopp på det kan vi låta vara osagt men jag hade sämre konsekvenstänk på den tiden.
Sen har det varit div. dårar som bara ångrat sig och sagt att dom vill lämna tillbaka för att det får dom minsann enligt KKL o.s.v. Den ena jäveln dummare än den andra. Sålde en stationär dator som var gammal, seg och ful men fullt fungerande till en tant som skulle börja plugga och behövde en billig pluggdator. Hon hörde av sig efter några dagar men det visade sig snart att kärringen inte kunde använda windows. Hon fick 20 min it-support och jag trodde jag var av med henne. När hon hörde av sig igen några veckor senare för någon skitgrej som typ att det inte fungerade att skicka mail så röt jag i på skarpen och tipsade om att hon kanske borde börja med att gå någon grundkurs i datorer innan något annat. Den tanten bölade i luren när jag la på och blockade hennes nummer 😇
Så allt ifrån klantskallerier till rena bedrägeriförsök.
Sorry för uppsats men nej TS, jag är helt säker på att det är något fishy med denna köpare. Det första du ska göra är att svara att det är dottern du har ett avtalsförhållande med. Om hon har några synpunkter så är det hon som ska höra av sig. Sen ska du ändå tvärvägra allt!
Varifrån kommer förresten påståendet som @Parkeringsvakten gör, att köparen är kompis med TS dotter?
Fyra fem gånger har jag råkat ut för idioter som har krånglat när dom har köpt helt felfria grejer av mig. HP probook som förvisso var några år gammal men i mint condition, hade t.o.m. öppnat den, noggrant blåst ren från damm etc. Tjejen som köpte den hörde av sig ett par veckor senare och menade att flera saker var trasiga, bland annat högtalaren och att skärmen slocknade slumpmässigt. Först tvärvägrade jag något alls men hon tjatade och lyckades t.o.m. snoka rätt på mitt olistade fasta telefonnummer så jag sa att fine, kom tillbaka med den så kan jag kolla på den. Idioten kommer tillbaka och datorn ser ut som att den blivit överkörd av en bil. Efter att ha kastat ut henne så följde några veckor med samtal och sms där hon ena stunden bölade för att hon var så fattig och nästa stund hotade. Hotade med polisanmälan och då la hon av.
En annan HP Probook som jag hade fått gratis som defekt och lagat/rekonditionerat till nästan mint condition. Undantaget var batteriet som var halvrisigt men det var jag ärlig med. Köparen testade datorn i nästan en halvtimme. Den köparen hörde av sig redan samma kväll och klagade på att datorn var högljudd. När jag förklarade att det var jävligt underligt då jag hade bytt bl.a. fläkten och bytt kylpasta till en bättre o.s.v. så började han istället klaga på batteriet som han redan visste var dåligt. Han ville ha tillbaka typ en tredjedel av pengarna. Tvärvägrade förstås men erbjöd att låta köpet återgå efter att ha kontrollerat datorn. Han började hota ganska omedelbart efter det. Hur jag fick stopp på det kan vi låta vara osagt men jag hade sämre konsekvenstänk på den tiden.
Sen har det varit div. dårar som bara ångrat sig och sagt att dom vill lämna tillbaka för att det får dom minsann enligt KKL o.s.v. Den ena jäveln dummare än den andra. Sålde en stationär dator som var gammal, seg och ful men fullt fungerande till en tant som skulle börja plugga och behövde en billig pluggdator. Hon hörde av sig efter några dagar men det visade sig snart att kärringen inte kunde använda windows. Hon fick 20 min it-support och jag trodde jag var av med henne. När hon hörde av sig igen några veckor senare för någon skitgrej som typ att det inte fungerade att skicka mail så röt jag i på skarpen och tipsade om att hon kanske borde börja med att gå någon grundkurs i datorer innan något annat. Den tanten bölade i luren när jag la på och blockade hennes nummer 😇
Sorry för uppsats men nej TS, jag är helt säker på att det är något fishy med denna köpare. Det första du ska göra är att svara att det är dottern du har ett avtalsförhållande med. Om hon har några synpunkter så är det hon som ska höra av sig. Sen ska du ändå tvärvägra allt!
Varifrån kommer förresten påståendet som @Parkeringsvakten gör, att köparen är kompis med TS dotter?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för dina storys! Det får en nästan till att avbryta alla annonser en har ute🫣B Bästerortarn skrev:Vis av erfarenhet kan jag säga att vid försäljning till privatpersoner måste man vara jävligt noga med vem fan man säljer till. Kalla mig cynisk men jag kan garantera att det är något lurt med en köparen.
Sen har det varit div. dårar som bara ångrat sig och sagt att dom vill lämna tillbaka för att det får dom minsann enligt KKL o.s.v. Den ena jäveln dummare än den andra. Sålde en stationär dator som var gammal, seg och ful men fullt fungerande till en tant som skulle börja plugga och behövde en billig pluggdator. Hon hörde av sig efter några dator men det visade sig snart att kärringen inte kunde använda windows. Hon fick 20 min it-support och jag trodde jag var av med henne. När hon hörde av sig igen några veckor senare för någon skitgrej som typ att det inte fungerade att skicka mail så röt jag i på skarpen och tipsade om att hon kanske borde börja med att gå någon grundkurs i datorer innan något annat. Den tanten bölade i luren när jag la på och blockade hennes nummer 😇
Varifrån kommer förresten påståendet som @Parkeringsvakten gör, att köparen är kompis med dottern?
Jag kommer initialt inte gå med på något utan vara lite ifrågasättande, bra idé ska faktiskt att nästa gång pappan kontaktar att dotter får ringa så hanterar vi det därifrån..
Har som tur e två lurar så ena är ett kontantkorts nr som bara i stort sett använd till Blockets försäljningar och andra saker där man inte vill utge sitt vanliga nr..
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Ordbajsandet var mest för att tydliggöra att det finns dårar av alla sorter och att @RoTe faktiskt har en poäng, även om han är som en elefant i en porslinsbutik.Petesson skrev:
Tack för dina storys! Det får en nästan till att avbryta alla annonser en har ute🫣
Jag kommer initialt inte gå med på något utan vara lite ifrågasättande, bra idé ska faktiskt att nästa gång pappan kontaktar att dotter får ringa så hanterar vi det därifrån..
Har som tur e två lurar så ena är ett kontantkorts nr som bara i stort sett använd till Blockets försäljningar och andra saker där man inte vill utge sitt vanliga nr..
Lycka till!
Ja jag har aldrig tvivlat på att det finns dårar, men det blir inte bättre om jag beter mig som en dåre i sådana lägen, utan tänker att svarar man uppriktigt och ärligt men bestämt så har man gjort det som kan förväntas av en..B Bästerortarn skrev:
Är ny här, så känner inte Rote alls men trevlig och hjälpande anser jag inte att han/hon har varit..
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Jag vet inte om jag skrivit att dom förstört den med flit, men har jag det så menar jag det inte.Petesson skrev:
Jag tror dom råkat haft sönder den, och vill att TS hanterar problemet.
Påminner om när morsan sålde en masonit-barnvagn från 40-talet till en "kompis" som kom tillbaka efter några dagar och ville ha pengarna tillbaka eftersom de hade mölat ner sina barn i den och kört runt på stan varvid vagnen hade gått sönder. 😂
Jag har nog haft väldig tur med privata affärer jämfört med en del av er. Sms-kontakt har förekommit efter köp och besvarats, aldrig lett till några vidare krångligheter. Min son köpte en begagnad moped, vi fick inte igång den här hemma och hade sms-kontakt med säljaren som hjälpte och guidade oss så vi fick igång den! Vi tackade för hjälpen och sedan ingen mer kontakt. Alla försöker inte häva köp eller få prisavdrag.