Det är fullt rimligt med effekttariffer. Sveriges elproducenter har idag inga som helst problem att försörja landet med el, problemet är att uttaget sker så ojämnt över dygnet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det korta svaret är; Nej.

Vare sig efter nya lagen eller för två år sedan.
Okej då, ingå i företagets egenkontrollprogram, vilket i normalfallet betyder att man är anställd, och exkluderar perivatpersonen i exemplet.

N
J Johan456 skrev:
Det är fullt rimligt med effekttariffer. Sveriges elproducenter har idag inga som helst problem att försörja landet med el, problemet är att uttaget sker så ojämnt över dygnet.
Säkert rimligt men då ska även prissättningen vara rimlig! När jag såg hur t.ex. Jukkasjärvi satt sina priser är det helt horribelt. Men men vad vanliga människor utan skyhöga löner eller pensioner tycker är väl som vanligt ointressant utom vid ett tillfälle i september vart fjärde år.

Jag är rätt säker på att elbolagen inte bryr sig om vilken lön/pension du har när du klagar på deras priser...

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
N
S Strontus skrev:
Jag är rätt säker på att elbolagen inte bryr sig om vilken lön/pension du har när du klagar på deras priser...
DET är jag också HELT säker på! Du jublar kanske över höga priser eller men jag klagar när ett monopolföretag tillåts höja långt över det Energimarknadsinspektionen (EI) anser skäligt.
Annars finns det något som kallas regering och riksdag. Där fastställs bl.a. vilka marginaler elbolagen skall tillåtas ha i sin monopolverksamhet. Denna lagstiftning ligger sedan till grund för EI:s arbete med att reglera just dessa marginaler under fyraåriga tillståndsperioder. EI har flera gånger vänt sig till regeringen för att få till stånd en skarpare lagstiftning. Regeringen lade fram ett lagförslag före valet som skulle innebära ett sänkt tak för tillåtna marginaler. Något som innebar ett ramaskri hos de tre stora (och dyraste) jättarna Vattenfall, Ellevio och EON. Dessa tre har nu överklagat regeringens lagförslag till EU för att kunna fortsätta höja sina redan avsevärt högre (än andra elnätsföretag) priser. I väntan på det inför Vattenfall effekttariffer för att dels styra förbrukningen över dygnet men givetvis även för att kunna ta ut högre avgifter. Alla KAN nämligen inte styra sin förbrukning till tider med låg belastning på nätet.
Summa summarum: politikerna har en stor påverkansmöjlighet när det gäller priserna i den monopolverksamhet elnäten de facto är.

Redigerat:
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Hittade den här varianten (13A) på en "fyndmarknad". Dessa säkringar passar där normalt 10A sitter. Kanske finns det även 19 A?

• Förpackning med 13A smältsäkringar med märkningen "DII 500V gL/gG" som säljs två stycken för 30 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt fynd är nått som funnits på marknaden redan innan jag började jobba för ca ett halvt sekel sedan. Orsaken till att dom inte har varit "vanliga" är att dom i många fall INTE uppfyller kravet om nog snabb utlösning. Det har dom flesta elektriker förstått, men nästan ingen "vanlig" Svensson..

E elmont skrev:
Ditt fynd är nått som funnits på marknaden redan innan jag började jobba för ca ett halvt sekel sedan. Orsaken till att dom inte har varit "vanliga" är att dom i många fall INTE uppfyller kravet om nog snabb utlösning. Det har dom flesta elektriker förstått, men nästan ingen "vanlig" Svensson..
Så duktig du är, som varit med så länge och vet så mycket!
För mig fungerade dessa 13A-säkringar bra, trots att, eller egentligen, tack vare att dom INTE löste ut för snabbt, vilket 10A-säkringar gjorde

Det där ser ju ut som en variant på klassikern där man har ersatt tråden i säkringen med en avkapad tretumsspik.
Man blir ju rädd.

mitt elbolag ändrade mina säkringar från 20 Ah till 16 Ah utan kostnad Öresundskraft i Helsingborg

N
B barka skrev:
Hittade den här varianten (13A) på en "fyndmarknad". Dessa säkringar passar där normalt 10A sitter. Kanske finns det även 19 A?
Bl.a. Clas Ohlson säljer dessa säkringar.
Jag skulle inte våga ersätta en 10 A med 13 A. Ledningarna är väl anpassade till 10 A? Är inte risken för överbelastning och kanske brand stor om man använder för kraftiga säkringar?
OBS!!! Jag påstår inte att det ÄR så jag ställer bara en fråga OM det kan vara riskfyllt. OBS!!!

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
B barka skrev:
Så duktig du är, som varit med så länge och vet så mycket!
För mig fungerade dessa 13A-säkringar bra, trots att, eller egentligen, tack vare att dom INTE löste ut för snabbt, vilket 10A-säkringar gjorde
Problemet med 13A säkringar är att de tillåter mer kontinuerlig ström än en 10A säkring. Detta kan leda till överbelastning av ledningar med brand som följd. Det kan också uppstå en farlig beröringsspänning längre tid än föreskrivet (0,4s) vil fel på en elektrisk utrustning ansluten till den med 13A säkring skyddade kretsen.

Det är med andra ord inte riskfritt att byta säkringsstorlek även om det ”fungerar”. Därför ska generellt lekmän inte ”säkra upp”.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Tittade på elabbonnemanget och ser att vi betalar för 20A men har en årsförbrukning på under 16.000 kwh och maxpeak på en enskild timme de senaste 12 månaderna mitt i vintern har varit ca 9,62 kwh. Maxgränsen för 16A sägs ju vara 11 kwh.

Hur som helst, lade ut en förfrågan på Offerta om pris och fick bud på 3.900 kr inkl. moms efter ROT och med anmälan till elbolaget. Låter ohyggligt dyrt eller är det vad det kostar ?
Kanske har helt fel men Offerta verkar ju mest vara där de dåliga bolagen som inte har några kunder finns.

Så därför är jag inte förvånad äver hutlöst erbjudande.

N Nalleman64 skrev:
Bl.a. Clas Ohlson säljer dessa säkringar.
Jag skulle inte våga ersätta en 10 A med 13 A. Ledningarna är väl anpassade till 10 A? Är inte risken för överbelastning och kanske brand stor om man använder för kraftiga säkringar?
OBS!!! Jag påstår inte att det ÄR så jag ställer bara en fråga OM det kan vara riskfyllt. OBS!!!
Just när det gäller smältsäkringar som i detta fallet DII behöver du inte vara orolig det är i princip helt ok att byta mellan 10-13 A. Men som sagt kan det vara bra att inte rekommendera det på denna typen forum trots allt. Med nutida dvärgbrytare är det lite mer tveksamt så där kan man med fog säga stopp för byte av osäkra hempulare.

Nu verkar ju de på bilden vara av "miljötyp" så då är de säkert enligt Installatörens tidigare inlägg helt ofarliga och otröga på alla sätt vid ett utbyte. :)

• Wow
Nalleman64
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Just när det gäller smältsäkringar som i detta fallet DII behöver du inte vara orolig det är i princip helt ok att byta mellan 10-13 A. Men som sagt kan det vara bra att inte rekommendera det på denna typen forum trots allt. Med nutida dvärgbrytare är det lite mer tveksamt så där kan man med fog säga stopp för byte av osäkra hempulare.

Nu verkar ju de på bilden vara av "miljötyp" så då är de säkert enligt Installatörens tidigare inlägg helt ofarliga och otröga på alla sätt vid ett utbyte. :)
Nja, det är inte alls ok att byta mellan från 10A till 13A säkring. Dessa skiljer sig åt väsentligt. Vid infälld förläggning och 10A säkring, korrektionsfaktor "1" tillåts 1,5mm2. Vid val av 13A säkring behöver man använda 2,5mm2 CU.

Samma förhållande gäller dock inte vid dvärgbrytare. Där är egentligen en 13A mer lik en 10A diazed. Både 10A och 13A dvärgbrytare är ok vid korrektionsfaktor 1 och 1,5mm2 CU, infälld förläggning med hänsyn till belastningsförmågan. Däremot kan utlösningsvillkoret ställa till det. En B13 dvärgbrytare tillåter dock längre ledningslängder än både en 10 och en 13A diazed.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.