90 702 läst ·
139 svar
91k läst
139 svar
Säkringsändring från 20A till 16A, dyrt ?
I mitt fall hade det kanske hjälpt LITE, men hur man än ser på det var det två olika säkringar som gick beroende på vilka maskiner man hade på samtidgt (L2 och L3), vissa laster belastar dessutom alla tre faser ganska jämt, som varmvattenberedare och vattenpump, spisen är väl lite avrierande beroende på vad man använder tror jag.N Nalleman64 skrev:
Att tvättmaskin och tumlare gick på samma fas borde man kanske ha åtgärdat förvisso, men det behövdes inte nu när dom går på varsin 10A säkring på samma 20A fas.
16A var HELT KLART för lågt säkrat i mitt hus, framförallt på vintern.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Inte för att jag behövt byta några säkringar men det känns ändå skönt att ha ett lager av "äkta" tröga säkringar i lager.I Installatören skrev:En stor skillnad förr och nu är att de "Tröga" säkringarna nästan inte finns att tillgå. Istället har det kommit "miljösäkringar" som tydligen ligger någonstans mellan "tröga" och "snabba".
Till huvudsäkring/mätarsäkring är de stor skillnad om en använder tröga eller snabba. Miljösäkringarna tvingar många att höja säkringarna för att överhuvud taget få det att fungera. Känns lite tråkigt då det oftast fungerade med "Tröga" säkringar men inte med "Miljösäkringar"
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
För mig känns det bättre att ha en jämn fördelning på faserna.GlennB skrev:
I mitt fall hade det kanske hjälpt LITE, men hur man än ser på det var det två olika säkringar som gick beroende på vilka maskiner man hade på samtidgt (L2 och L3), vissa laster belastar dessutom alla tre faser ganska jämt, som varmvattenberedare och vattenpump, spisen är väl lite avrierande beroende på vad man använder tror jag.
Att tvättmaskin och tumlare gick på samma fas borde man kanske ha åtgärdat förvisso, men det behövdes inte nu när dom går på varsin 10A säkring på samma 20A fas.
16A var HELT KLART för lågt säkrat i mitt hus, framförallt på vintern.
Sedan vad gäller behov av storlek på huvudsäkringar är det ju avhängigt t.ex. storlek på hus, antal personer i hushållet o.s.v. Du behöver 20 A och jag klarar mig fint med 16 A. Som så ofta förr i livet är behov och förutsättningar olika.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Nästa år skall åtminstone Vattenfall börja införa effektariffer (en del elbolag har redan börjat med det).
Det finns olika modeller men enligt vad jag läst kommer Vattenfall välja modellen där det inte spelar någon roll vilken storlek på huvudsäkring man har längre.
Istället blir det en grundavgift per abonnemang som är lika oavsett om man har t.ex. 16 A eller 20 A.
Till detta kommer sedan en avgift för effektuttag som styrs av den timme under månaden man har det högsta sammanlagda effektuttaget.
Sedan tillkommer överföringsavgift per kWh som vanligt.
Med detta system blir diskussionen om storleken på huvudsäkring mindre intressant ur kostnadssynpunkt. Viktigare blir att hålla nere sitt sammanlagda effektuttag på så låg nivå som möjligt.
Sedan återstår att se om man väljer en modell där effektavgiften blir högre under "peaktid" eller om den bli densamma under dygnets alla timmar och veckans alla dagar.
Det finns olika modeller men enligt vad jag läst kommer Vattenfall välja modellen där det inte spelar någon roll vilken storlek på huvudsäkring man har längre.
Istället blir det en grundavgift per abonnemang som är lika oavsett om man har t.ex. 16 A eller 20 A.
Till detta kommer sedan en avgift för effektuttag som styrs av den timme under månaden man har det högsta sammanlagda effektuttaget.
Sedan tillkommer överföringsavgift per kWh som vanligt.
Med detta system blir diskussionen om storleken på huvudsäkring mindre intressant ur kostnadssynpunkt. Viktigare blir att hålla nere sitt sammanlagda effektuttag på så låg nivå som möjligt.
Sedan återstår att se om man väljer en modell där effektavgiften blir högre under "peaktid" eller om den bli densamma under dygnets alla timmar och veckans alla dagar.
Har du någon källa på det? Finns det något elbolag som går på den högst belastade timmen?
Det låter som att det är dags att fila på en effektvakt i så fall.
Det låter som att det är dags att fila på en effektvakt i så fall.
Jag undrar verkligen det.GlennB skrev:
De flesta elfirmor har 1 (en) behörig, och det är denne dom anmäler säkringsbytet, sen är det för det mesta någon helt annan, och ej behörig, som gör jobbet på plats.
Så är det OK att lita på en, så borde det vara OK att lita på en annan.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Jag läste en artikel om det i tidningen Corren för en tid sedan..D Daniel 109 skrev:
Efter det har jag varit inne och läst på hemsidorna hos flera av de bolag som redan infört systemet och hos många av dem är det den timme under månaden som har högst effektuttag som är styrande.
Bifogar en bild från Falbygdens hemsida.
Finns olika modeller men Vattenfall är tydligen inne på modellen med en timme under månaden som avgörande.
Mja, utveckling på smältsäkringssidan har gjort att det numera finns karaktäristiken gl/gg.I Installatören skrev:En stor skillnad förr och nu är att de "Tröga" säkringarna nästan inte finns att tillgå. Istället har det kommit "miljösäkringar" som tydligen ligger någonstans mellan "tröga" och "snabba".
Till huvudsäkring/mätarsäkring är de stor skillnad om en använder tröga eller snabba. Miljösäkringarna tvingar många att höja säkringarna för att överhuvud taget få det att fungera. Känns lite tråkigt då det oftast fungerade med "Tröga" säkringar men inte med "Miljösäkringar"
Den är snabb i kortslutningsområdet och trög i överströmområdet.
Och har därmed båda de egenskaper som önskas och den ersätter alltså både trög och snabb (träge und flink
Nu säger jag ändå inte emot dig med säkerhet. Det du är ute efter är trög gentemot långvarig överlast.
Detta är egentligen ingen önskvärd egenskap hos en säkring, utan bara möjligt önskvärt av snåla husägare. Och hur gl/gg är i just det avseendet jämfört med gamla träge vet jag inte.
Kanske de gamla tål mer långvarig överlast.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Ja effektariffer blir allt vanligare. Elbolagen får mothugg när det gäller att höja elnätsavgifterna (Vattenfall har faktiskt inte höjt sina i år ännu så länge) så de försöker hitta nya modeller för att dra in mer pengar.J Johan456 skrev:
Det som är intressant är att se hur otroligt mycket det skiljer i pris mellan de bolag som redan infört systemet. Jag gjorde lite olika jämförelser hur det skulle slå för mig med några olika bolags priser och system. Med det dyraste alternativet (Jukkasjärvi) skulle det bli 4000:- om året i högre elnätsavgifterna och med det billigaste (Karlstad energi) några hundra billigare än idag.
Vattenfall lär inte välja den billigaste varianten.
Alla mina beräkningar bygger på ett antaget maximalt effektuttag.
https://www.nyteknik.se/energi/vatt...kttariffer-trangselskatt-for-elkunder-6941047D Daniel 109 skrev:
Om detta införs nästa år finns verkligen ingen anledning för mig att nedsäkra nu utan jag avvaktar.