Mikael_L
J Johan456 skrev:
Nja, ddt är inte alls ok att byta mellan från 10A till 13A säkring. Dessa skiljer sig åt väsentligt. Vid infälld förläggning och 10A säkring, korrektionsfaktor "1" tillåts 1,5mm2. Vid val av 13A säkring behöver man använda 2,5mm2 CU.

Samma förhållande gäller dock inte vid dvärgbrytare. Där är egentligen en 13A mer lik en 10A diazed. Både 10A och 13A dvärgbrytare är ok vid korrektionsfaktor 1 och 1,5mm2 CU, infälld förläggning med hänsyn till belastningsförmågan. Däremot kan utlösningsvillkoret ställa till det. En B13 dvärgbrytare tillåter dock längre ledningslängder än både en 10 och en 13A diazed.
Nu har jag ingen aning om vad för "korrektionsfaktor" du menar.
Men jag är helt säker på att det har letat sig in lite fel i din text här.
Som grundvärde på strömmen kan vi (med vissa isoleringsmaterial) ha ända upp till 24A på en 3g1,5 kabel.
Sen ska detta reduceras med olika faktorer som förläggningssätt, anhopning, antal belastade ledare osv.
Sen ska man kolla spänningsfall och utlösningsvillkor, vilket kan kräva kortare kabel eller lägre värde på säkring.

Kolla denna tråd, så har du i princip det mesta. Allt som behövs för vanlig husbehovsdimensionering i alla fall.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kabeldimensionering-avsaekring.246492/

Som du ser finns det en massa faktorer att ta hänsyn till.

Men som exempel så när man kollar på gränsbrytström så har alla automater 1,45 i faktor medan 10A diazed har 1,9 och 13A diazed 1,6, så ur denna aspekt så blir det ungefär samma för utlösningsvillkoret med 10A och 13A diazed.
Jag misstänker att det var detta GK100 hade i tankarna. Annars slarvade han, vilket inte händer speciellt ofta. ;)

edit:
Måste bara skicka med en brasklapp, denna dimensionering är alltså mest teoretisk till sin natur, det kan kanske någon gång vara möjligt, men läs mitt inlägg här nedan, några inlägg ner som förklarar det olämpliga/omöjliga.

Redigerat:
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nja, det är inte alls ok att byta mellan från 10A till 13A säkring. Dessa skiljer sig åt väsentligt. Vid infälld förläggning och 10A säkring, korrektionsfaktor "1" tillåts 1,5mm2. Vid val av 13A säkring behöver man använda 2,5mm2 CU.

Samma förhållande gäller dock inte vid dvärgbrytare. Där är egentligen en 13A mer lik en 10A diazed. Både 10A och 13A dvärgbrytare är ok vid korrektionsfaktor 1 och 1,5mm2 CU, infälld förläggning med hänsyn till belastningsförmågan. Däremot kan utlösningsvillkoret ställa till det. En B13 dvärgbrytare tillåter dock längre ledningslängder än både en 10 och en 13A diazed.
De skiljer sig med just 3 A i det fallet däremot nästa 3 A upp till 16 A säkring skiljer oproportionerligt. Men som sagt är det inte något att rekommendera på BH trots allt. Problemet är i praktiken obefintligt på alla sätt men om man inte känner till detaljerna är det givetvis bra med invanda tumreglerna. Får man i säkringen med sina i detta fallet 8 mm passdelsmått för båda är det svårt att säga att det är fel generellt.

• Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Snart är väl BH forum med i Elinstallatörens granskning av fulel och vansinniga råd under ledning av expertkommentatorn och tillika elläraren Henrik. Inte utan att man skakar i länderna, får nog anmäla sig till Voltimums seminarie mot en smärre slant och hämta krafter hos tant Agda.:)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag ingen aning om vad för "korrektionsfaktor" du menar.
Men jag är helt säker på att det har letat sig in lite fel i din text här.
Som grundvärde på strömmen kan vi (med vissa isoleringsmaterial) ha ända upp till 24A på en 3g1,5 kabel.
Sen ska detta reduceras med olika faktorer som förläggningssätt, anhopning, antal belastade ledare osv.
Sen ska man kolla spänningsfall och utlösningsvillkor, vilket kan kräva kortare kabel eller lägre värde på säkring.

Kolla denna tråd, så har du i princip det mesta. Allt som behövs för vanlig husbehovsdimensionering i alla fall.
[länk]

Som du ser finns det en massa faktorer att ta hänsyn till.

Men som exempel så när man kollar på gränsbrytström så har alla automater 1,45 i faktor medan 10A diazed har 1,9 och 13A diazed 1,6, så ur denna aspekt så blir det ungefär samma för utlösningsvillkoret med 10A och 13A diazed.
Jag misstänker att det var detta GK100 hade i tankarna. Annars slarvade han, vilket inte händer speciellt ofta. ;)
Det jag har skrivit är korrekta dimensioneringar, punkt. Det har inte letat sig in några fel, bland annat jobbar och utbildar jag i detta ämne och behöver inte kolla någon tråd.

Korrektionen som du sa satte jag till 1, alltså ingen korrektion. Sen blir det bara sämre (i princip).

Ang. Utlösningsvilkor för diazed 10 och 13 så blir det inte alls ungefär samma.

Vill inte låta dryg här, även om det kanske är ofrånkomligt.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag måste väl också nyansera mig litet, med tanke på att det ändå är ett konsumentforum, där man får passa sig för att det man skriver kan tas för verklighet och att inget annat behöver beaktas.

så ...
OBS OBS, dessa 24A är alltså mest teoretiskt möjligt. I praktiken blir det för det mesta andra faktorer och villkor som blir dimensionerande än den rena värmeutvecklingen.
Så fort vi får lite ledningslängder så blir spänningsfall och villkor för automatisk frånkoppling (det vi kallar utlösningsvillkor, att säkringen måste lösa inom viss tid) som blir i praktiken dimensionerande.
Så att säkra en 1,5mm² med över 16A låter sig ytterst sällan göras, och att ens säkra den till 16A är lååångt ifrån alltid möjligt. Tumregeln 10A är faktiskt väl vald, ty det fungerar nästan jämt.

Men om man nu skulle hitta just det fallet där en 20A säkring faktiskt är möjlig så kommer nästa fråga, vem är sugen på att ha ledningar som är 90°C varma i sitt hus? Ty det är det som bli i praktiken.

Så vad jag nu än skriver om 24A,.. Glöm inte att det för det första nästan aldrig är möjligt, och om det råkar vara möjligt, så känns det väl ändå olämpligt med så varma ledningar ...?

OBS OBS

Mikael_L
J Johan456 skrev:
Det jag har skrivit är korrekta dimensioneringar, punkt. Det har inte letat sig in några fel, bland annat jobbar och utbildar jag i detta ämne och behöver inte kolla någon tråd.
OK, var får du detta ifrån då?
J Johan456 skrev:
Vid infälld förläggning och 10A säkring, korrektionsfaktor "1" tillåts 1,5mm2. Vid val av 13A säkring behöver man använda 2,5mm2 CU.
Du som nu utbildar, nu får du chansen att utbilda mig (mer).

Från program får jag det. Men vid utbildning gör vi även manuella beräkningar med hjälp av SEK HB 424. Det jag från början skrev är att jag motsätter mig att man kan byta en 13A säkring mot en 10A. Det kan ofta fungera men långt ifrån alltid.

Mikael_L
J Johan456 skrev:
att man kan byta en 13A säkring mot en 10A. Det kan ofta fungera men långt ifrån alltid.
Det håller jag med om.
Men det blir lite knepigt ifall man generaliserar med att 13A kräver 2,5mm² ledare, för det stämmer ju inte heller - långt ifrån alltid ... ;)

Nu var det ju här varken tal om 16 A eller 20 A utan just 10 A satt mot 13 A DII och inget annat och med vad Mikael skrev om faktor för gränsbrytström kommer då skillnaden bli mindre än de rent nominella värdena i fallet. Nalleman64 kan fortsatt vara trygg i att det ev bytet till 13 A inte kommer vara till större men för honom. Kanske farligare med en äldre snigelmärkt trög 10 A som var uppe i går och som tydligen var eftertraktade pga sina egenskaper än att sätta in en "miljömärkt" 13 A gL/gG. :)

Som sagt kan jag hålla med om och upprepa att det kan vara olämpligt att skriva ok på forumet men pss kan jag hävda att tumregeln 10 A ingalunda är alltid rätt heller det kan lika gärna krävas lägre. Så bäst är att veta hur det i stort funkar så man kan agera vettigt helt efter förutsättningar och omständigheter. Och genom att läsa här på BH el kan man komma långt i den delen, historiskt har det tröskats och tuggats mycket kring detta senaste decenniet synd bara att det inte är så lätt att söka upp. Finns inte mycket som är fel här i de delarna ofta långt bättre än vad som presteras på diverse kafferepskurser i ämnet tyvärr.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det håller jag med om.
Men det blir lite knepigt ifall man generaliserar med att 13A kräver 2,5mm² ledare, för det stämmer ju inte heller - långt ifrån alltid ... ;)
Det skrev jag inte. Jag skrev att vid infälld förläggning och vid korrektionsfaktor 1 erfordras 2,5mm2.

GK100 GK100 skrev:
Nu var det ju här varken tal om 16 A eller 20 A utan just 10 A satt mot 13 A DII och inget annat och med vad Mikael skrev om faktor för gränsbrytström kommer då skillnaden bli mindre än de rent nominella värdena i fallet. Nalleman64 kan fortsatt vara trygg i att det ev bytet till 13 A inte kommer vara till större men för honom. Kanske farligare med en äldre snigelmärkt trög 10 A som var uppe i går och som tydligen var eftertraktade pga sina egenskaper än att sätta in en "miljömärkt" 13 A gL/gG. :)

Som sagt kan jag hålla med om och upprepa att det kan vara olämpligt att skriva ok på forumet men pss kan jag hävda att tumregeln 10 A ingalunda är alltid rätt heller det kan lika gärna krävas lägre. Så bäst är att veta hur det i stort funkar så man kan agera vettigt helt efter förutsättningar och omständigheter. Och genom att läsa här på BH el kan man komma långt i den delen, historiskt har det tröskats och tuggats mycket kring detta senaste decenniet synd bara att det inte är så lätt att söka upp. Finns inte mycket som är fel här i de delarna ofta långt bättre än vad som presteras på diverse kafferepskurser i ämnet tyvärr.
Jag är inte rädd för utlösningsvilkoret, däremot belastningsförmågan. En 13A diazed tillåter högre ström än en 10A och redan en 10A tillåter för höga strömmar för en infälld ledning (test från SP). Nu har jag diskuterat detta klart.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag måste väl också nyansera mig litet, med tanke på att det ändå är ett konsumentforum, där man får passa sig för att det man skriver kan tas för verklighet och att inget annat behöver beaktas.

så ...
OBS OBS, dessa 24A är alltså mest teoretiskt möjligt. I praktiken blir det för det mesta andra faktorer och villkor som blir dimensionerande än den rena värmeutvecklingen.
Så fort vi får lite ledningslängder så blir spänningsfall och villkor för automatisk frånkoppling (det vi kallar utlösningsvillkor, att säkringen måste lösa inom viss tid) som blir i praktiken dimensionerande.
Så att säkra en 1,5mm² med över 16A låter sig ytterst sällan göras, och att ens säkra den till 16A är lååångt ifrån alltid möjligt. Tumregeln 10A är faktiskt väl vald, ty det fungerar nästan jämt.

Men om man nu skulle hitta just det fallet där en 20A säkring faktiskt är möjlig så kommer nästa fråga, vem är sugen på att ha ledningar som är 90°C varma i sitt hus? Ty det är det som bli i praktiken.

Så vad jag nu än skriver om 24A,.. Glöm inte att det för det första nästan aldrig är möjligt, och om det råkar vara möjligt, så känns det väl ändå olämpligt med så varma ledningar ...?

OBS OBS
Misstänker att sättet du räknar på är felaktigt, men blir gärna motbevisad..
Du hoppar in direkt och tar strömvärdet för PEX 90 grader, som jag förstått saken finns det inga installationskablar som tillåter detta utan då är vi uppe i kraftigare kablar 0,6/1 kV, troligen inte så många på forumet som förlägger dylikt i sin lägenhet.

GK100 GK100 skrev:

Har svårt att se vilka laster som skulle kunna orsaka skador i en korrekt installation oavsett 10 eller 13A, numera är ju bitcoinmining och liknande populärt, detta skulle tänkas vara en långvarig och hög last liksom elbilsladdning, är nog ändå trots allt ganska ovanligt att svagaste punkten ligger oinspekterbart, men såklart viktigt att ta hänsyn till vid onormala laster.
Sen tror jag även att PEX-isolerad installationskabel egentligen tål att räknas på för 90 grader, men man klassade ganska snabbt ner dessa till 70, kan i och för sig förstå att man inte vill ha så hög temperatur innanför en isolerad vägg oavsett.

S Slugge skrev:
Har svårt att se vilka laster som skulle kunna orsaka skador i en korrekt installation oavsett 10 eller 13A, numera är ju bitcoinmining och liknande populärt, detta skulle tänkas vara en långvarig och hög last liksom elbilsladdning, är nog ändå trots allt ganska ovanligt att svagaste punkten ligger oinspekterbart, men såklart viktigt att ta hänsyn till vid onormala laster.
Sen tror jag även att PEX-isolerad installationskabel egentligen tål att räknas på för 90 grader, men man klassade ganska snabbt ner dessa till 70, kan i och för sig förstå att man inte vill ha så hög temperatur innanför en isolerad vägg oavsett.
Ja vid en korrekt utförd installation sett till förläggning och material är det givetvis så utan tvekan. Och som sagt ligger det annorlunda till får man även lämna den trygga 1.5 mm2 / 10 A hamnen och rätta sig efter förutsättningarna. I den bästa av världar finns inga tumregler som växer fast som halvheliga utan de som jobbar med det är vakna, medvetna hur det fungerar och gör sin läxa till dess det sitter i ryggmärgen. Först därefter kan det börja användas som en personlig tumregel fast ständigt under omprövning när man får nya fall eller tex diskuterar här utan att bli för enögt fyrkantig.

Utopiskt bäst givetvis att intresse och förmåga finns att följa det till de rent naturvetenskapligt fysikaliskt korrekta grunderna utan omvägen via diverse uttolkare som mest ropar fulel utan att kunna speciellt mycket i ärendet och som sämst även ointresserade när det gäller.

J Johan456 skrev:
Nja, det är inte alls ok att byta mellan från 10A till 13A säkring. Dessa skiljer sig åt väsentligt. Vid infälld förläggning och 10A säkring, korrektionsfaktor "1" tillåts 1,5mm2. Vid val av 13A säkring behöver man använda 2,5mm2 CU.

En 10 A diazed kräver en minsta belastningsförmåga på 13.5 A medan en 13 A kräver 14.5 A. Jag skulle inte kalla det en väsentlig skillnad. 13 A diazed tillåter infällda enfasledningar (FK 1.5 i rör) men inte trefas, så det ligger precis på gränsen.

Däremot kan villkoren för automatisk frånkoppling kräva än högre area. Kortslutningsströmmen behöver vara 108 A för att en 13 A diazed ska lösa inom 0.4 sekunder. För 10 A räcker det med 82 A. 108 A har man längst ut i de flesta gruppledningar, men det behöver man ju kolla upp - det går aldrig att byta från 10 A till 13 A blint.

https://www.byggahus.se/forum/threads/13a-saekring.177770/

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.