H heimlaga skrev:
Du behöver veta att om du någon gång skall bygga eller renovera eller snickra eller svetsa så lär du bli tvungen att byta tillbaka till 20 ampere minst.
Då har du nog felbelastat över säkringarna. Jag har 16A och har använd alla möjliga "renoverings"-maskiner, samtidigt som andra saker dragit ström såsom tvättmaskin/diskmaskin och har aldrig ens tänkt tanken på att stänga av värmepumpen när jag använt större maskiner vid renovering.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du behöver veta att om du någon gång skall bygga eller renovera eller snickra eller svetsa så lär du bli tvungen att byta tillbaka till 20 ampere minst.
Nä nu måste jag bara inflika.
FLVP Nibe 750. LLVP (8grader) i garage. Spabad, samt gäststuga (med kommande bastu) som nu under uppbyggnad håller 8-10 grader med minielpanna.

Har fått byta propp 2ggr sen vi flyttade in 2011 då huset blev färdigt. Och det var tro det eller ej, det var utan garage, spabad och stugan! Kollade upp på vilken fas samtliga större förbrukare låg och bollade med elektrikern. Flyttade centraldammsugaren och spabadet nu i höstas men jag tror att jag får gå upp tll 25A för att klara allt sen när stugan är färdig.

Så nog fasen kan det gå att klara sig rätt bra på 16A. Och jag har byggt stugan med div. elverktyg. Jag har iofs effektvakt inkopplad på Niben så den stryper pumpen när det närmar sig 16A på någon av faserna.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
En stor skillnad förr och nu är att de "Tröga" säkringarna nästan inte finns att tillgå. Istället har det kommit "miljösäkringar" som tydligen ligger någonstans mellan "tröga" och "snabba".
Till huvudsäkring/mätarsäkring är de stor skillnad om en använder tröga eller snabba. Miljösäkringarna tvingar många att höja säkringarna för att överhuvud taget få det att fungera. Känns lite tråkigt då det oftast fungerade med "Tröga" säkringar men inte med "Miljösäkringar"

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Varför inte kolla med 16A säkringar? Det kan du ju sätt in i samma hållare och botten för att se om de håller.
Precis så sa min elektriker! Har dock ej hunnit testa.

Det är ingen skillnad på hur mycket man kan belasta tröga och snabba smältsäkringar, OM belastningen varar mer än några sekunder.
Och i "normala" hushåll har man minst 10 "apparater" som drar 7 10 A och tre faser att belasta. Sedan kan ni räkna själva.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är 34öre oavsett säkring.
[länk]
Är TS ansluten via Vattenfall?

I Installatören skrev:
En stor skillnad förr och nu är att de "Tröga" säkringarna nästan inte finns att tillgå. Istället har det kommit "miljösäkringar" som tydligen ligger någonstans mellan "tröga" och "snabba".
Till huvudsäkring/mätarsäkring är de stor skillnad om en använder tröga eller snabba. Miljösäkringarna tvingar många att höja säkringarna för att överhuvud taget få det att fungera. Känns lite tråkigt då det oftast fungerade med "Tröga" säkringar men inte med "Miljösäkringar"
Skärp till dig och skriv inte en massa dumheter. Att du värdeladdar med "miljö" gör inte saken bättre det epitetet borde rimligtvis utanför byggbodarna vara neutralt. Ditt nick till trots har du nog att lära av montören i #50.

• Gilla
  • Haha
Pen och 4 till
  • Laddar…
Det där begrep jag inte heller. Jag kan väl inte rå för att säkringstillverkarna kallar säkringarna för miljösäkringar?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Därutöver är det en påtaglig skillnad som är svår att bortse från.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Att vissa mer skadliga metaller etc utgår vid tillverkningen har väl knappast med anpassningen till att gG dvs Gesamtbereich numera även täcker gL Leitungschutz att göra. Skillnaderna i karaktäristik har absolut inte med denna trådens belastningsfall att göra.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Hur skall jag kunna veta det. Belastningskaraktäristiken är som den är. Och "trögheten/snabbheten" för kortvariga överbelastningar är påtagligt annan på de säkringar som säjs idag och som marknadsförs som miljösäkringar. Tröga såväl som snabb finns inte på marknaden idag (bortsett från ultrasnabba).

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Du får sluta dra in miljö i detta det är bara som mycket annat endast mindre andel tex skadliga tungmetaller och har inte med trög/snabb att göra. Ett hopgifte av VDE-norm och motvarande IEC är däremot relevant här varför du inte vet/känner till det kan nog bara du själv svara på.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Antagligen har du helt rätt men... Det är inte jag som drar in miljöbegreppet i det här sammanhanget. Det är IFÖ-säkringarna som marknadsförs som miljösäkringar, vad och hur det går till är utanför min bedömning, faktum kvarstår att de säkringar som finns att köpa idag inte är att anse som varken tröga eller snabba utan i bästa fall någonstans mitt emellan. Det är bara att jämföra med hur de fungerade när det gick att välja mellan tröga och snabba. Tröga höll, snabba höll inte. Nuvarande IFÖ-säkringar håller sämre än gamla tröga och bättre än gamla snabba. Det är svårt att göra en objektiv bedömning men erfarenheten när man har bytt på något hunddratal anläggningar kan man ana en viss trend.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Det jag tror GK100 menade var att du började involvera begreppet miljö inom citationstecken, vilket eventuellt skulle kunna indikera att du tycker det är tramsigt att ta miljöhänsyn. GK100 menade då att snabb eller trög inte hade något samband med miljöetiketten på förpackningen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mycket möjligt men det är inte jag som driver begreppet "miljö". Kanske var markeringen ett inlägg i miljödebatten att det i sig inte har med saken att göra. Kvarstår däremot faktum att "Tröga" säkringar inte saluförs idag och man kan gott fråga sig varför? Och varför marknadsfördes denna karaktörsfärändring samtidigt med att IFÖ gjorde reklam för en miljöförbättring. Troligen en ren marknadsföringsåtgärd. Faktum kvarstår säkringen som saluförs idag tål mindre överbelastningar än gamla tröga. Miljöförbättrade eller ej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.