675 kr inkl allt. Byte och anmälan till nätägare, intjänat på 6 mån. Propparna går lite oftare nu men lär man sig att inte köra lvp, tm och tt på samma gång så går det fint :)

N
M MagnusMaggie skrev:
675 kr inkl allt. Byte och anmälan till nätägare, intjänat på 6 mån. Propparna går lite oftare nu men lär man sig att inte köra lvp, tm och tt på samma gång så går det fint :)
Här gjorde vi lite omfördelning så att det maximala uttaget per grupp (fas) är så jämnt fördelat som möjligt. Det motverkar att huvudsäkringarna går jämfört med om möjlig maxbelastning per fas är snedfördelad.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ja, det blir nästa grej :)

Tog en bild med värmekameran, den som går är jättevarm, en bara lite, och en inte alls. Så det borde nog göras... Lägger upp bilden om nån är nyfiken. Men som sagt, vi har en workaround som funkar

• Termisk bild som visar olika temperaturer med varmaste punkten markerad vid 26.4 °C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lahabo och 2 till
  • Laddar…
500 kr här oxå.

Jag tog in anbud från olika elektriker. Skrev att jag hade allt material hemma. Då svarade en att om jag har materialet så vet jag säkert hur man byter också. Så jag bytte och skickade bilder till firman så fixade de anmälan till nätägaren. 500kr

S Saintus skrev:
Det är ändå 1700 kr per år. Har Vattenfall.
Varför inte kolla med 16A säkringar? Det kan du ju sätt in i samma hållare och botten för att se om de håller.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Får erkänna att jag inte har någon koll på detta ämne. Men vad skulle hända om man låt säga har 16A på kåken och man sedan byter bottenhållaren i säkringen själv eller låter en kunnig kompis göra detta men man "glömmer" informera nätägaren? Jag inser att de är fel men frågan är mer hypotetisk. Kan de se detta? Konsekvens?

Den dagen det upptäcks så lär man bli skyldig en del pengar.

B Bernt_Karlsson skrev:
Det finns alldeles för många som är hur fräcka som helst.
???
Vadå fräcka?
De tvingar inte TS till att acceptera offerten.
Kan mycket väl vara att tar dom det lilla jobbet som inte tar så lång tid att utföra på plats, kan de kanske inte debitera full dag med andra jobb för den elektrikern som utför det.
Offerten är sannolikt arkiverad under fliken "oönskade jobb"
Rimligt pris för det jobbet skulle kunna vara mellan 1200 och 1700 kr beroende på var i landet det är.

Kendobendo Kendobendo skrev:
Får erkänna att jag inte har någon koll på detta ämne. Men vad skulle hända om man låt säga har 16A på kåken och man sedan byter bottenhållaren i säkringen själv eller låter en kunnig kompis göra detta men man "glömmer" informera nätägaren? Jag inser att de är fel men frågan är mer hypotetisk. Kan de se detta? Konsekvens?
Det kan upptäckas och lagens benämning är Olaga kraft överföring.
Konsekvensen är jag inte säker på men räkna med att bli efterdebiterad, ev böter.
Inte värt det lilla man sparar

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kendobendo Kendobendo skrev:
Det är nog från fall till fall. Vi hade 16A-avtal men det satt 20A i skåpet. När elmätaren byttes av elbolaget upptäcktes detta och vi fick ett brev där de förklarade att vi numer får betala för 20A. Inga krav på retroaktiv betalning.

Vi hade ingen aning om när felet orsakades (det var före vi ägde huset och vi hade ju inte tänkt på en sån grej) och elbolaget ställde inga frågor. Man kan nog dock inte förvänta sig att alla elbolag, eller ens samma elbolag, ser mellan fingrarna i andra fall.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Med de nya mätarna märker de om du har en last som din säkring inte ska klara.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Är det någon nätägare som utnyttjar den funktionen? Jag har alltid överlastat mina mätarsäkringar vintertid utan att någon har klagat. Porslinssäkringar som sitter utomhus tål ganska mycket överlast under lång tid på vintern när det är kallt...

Det är nog när det blir uppenbart. Möjlig överlast på aktuell säkring kan jag inte tänka mig att de reagerar på.

Effektvakt på laddboxen ska inte underskattas. Då klarar man sig på 16A om man klarat sig på det hittills.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.