90 693 läst ·
139 svar
91k läst
139 svar
Säkringsändring från 20A till 16A, dyrt ?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Inte helt enligt regelboken men jag bytte passdelarna själv från 25A till 16A (en stor elförbrukare försvann så 16 räckte). Har god kännedom om el så det var ett helt ofarligt arbete för mig att utföra. Dessutom slapp elfirman en lång resa (bor på landsbygden).
Sedan skrev en elfirma intyg till nätbolaget. Kostnad 250:-. Är ganska många år sedan nu.
Nätbolaget själva utför inga säkringsändringar.
Sedan skrev en elfirma intyg till nätbolaget. Kostnad 250:-. Är ganska många år sedan nu.
Nätbolaget själva utför inga säkringsändringar.
Man klarar sig bra med 16A även om man bygger eller svetsar. Elbilsladdaren får ha en effektvakt så är inte det heller ett problem.
Visst om man svetsar och lagar mat samtidigt kan det bli problem.
Visst om man svetsar och lagar mat samtidigt kan det bli problem.
Ja man klarar nätt och jämt att bygga eller svetsa men då skall man inte ha någon annan strömförbrukare samtidigt. Inte ens en kaffekokare. Absolut inte elvärme. Ingen varmvattenberedare. Inga lampor utöver den som man har för att se vad man arbetar med.D Daniel 109 skrev:
Jag har 16 amperes proppar till trefasuttaget där ute och de brukar brinna allt emellanåt men det går på något vis........ men det skulle inte fungera att kallställa huset för att jag skall svetsa litet smått under dagen.
man kan inte räkna rakt av att maxeffekt för 16A är 11kWh. om du har tre exakt balanserade faser så stämmer det bra, men är det taskigt balanserat så kommer du enkelt över 16A på en fas, säg till exempel en diskmaskin och ett element. det är nog vettigt att kolla belastningen först eftersom många elbolag endast har så att man får byta huvudsäkring en gång per år.
Tack för alla svar. Jag avvaktar nog ett snabbt byte och kanske behåller 20A som huset verkar ha haft sedan det byggdes 2004. Trodde initialt att det var överdimensionerat. Jag har ingen verkstad eller laddar några bilar utan har en vanlig villa på 15.500 kwh/år och frånluftsvärmepump.
Du kan ju utan vidare montera 16A säkringar för att testa.
Den elektrikern som skrev det intyget gjorde väl dock en brottslig handling afaik, det är nog väldigt svårt att hitta någon som skulle göra så..N Nalleman64 skrev:Inte helt enligt regelboken men jag bytte passdelarna själv från 25A till 16A (en stor elförbrukare försvann så 16 räckte). Har god kännedom om el så det var ett helt ofarligt arbete för mig att utföra. Dessutom slapp elfirman en lång resa (bor på landsbygden).
Det beror helt på vilket nätbolag du har.
Mitt nätbolag gjorde uppsäkringen från 16 till 20A hemma hos mej, dom varnade dock att dom hade så få anställda elektriker kvar att det kunde ta några månder, men det var okej för mej. Kostnaden var låg, typ en femhundring tror jag.
Jag skulle aldrig säkra ner från 20 till 16A, huset hade som sagt 16A när jag flyttade in, det var HOPPLÖST, tror jag bytte ett tjugotal proppar i stolpen ute i diket bara det första året..
Man kunde inte köra tvättmaskin och tumlare samtidigt.. eller ugn och tvättmaskin, eller ugn och tumlare, eller diskmaskin och ugn, eller diskmaskin och tvättmaskin.. och svetsade man samtidigt som vattenpumpen drog igång gick en säkring.. ja det fanns många kombinationer av saker som inte fick hända samtidigt som numera inte är några problem.
Har inte bytt en enda 20A-säkring efter att dom säkrade upp faktiskt.
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Det finns alldeles för många som är hur fräcka som helst.S Saintus skrev:Tittade på elabbonnemanget och ser att vi betalar för 20A men har en årsförbrukning på under 16.000 kwh och maxpeak på en enskild timme de senaste 12 månaderna mitt i vintern har varit ca 9,62 kwh. Maxgränsen för 16A sägs ju vara 11 kwh.
Hur som helst, lade ut en förfrågan på Offerta om pris och fick bud på 3.900 kr inkl. moms efter ROT och med anmälan till elbolaget. Låter ohyggligt dyrt eller är det vad det kostar ?
Med luftvärmepump behöver du inte drömma om att klara dig på 16 ampere.S Saintus skrev:
Inte om det råkar bli en normalkall vinter.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Vad svetsar du med då? Jag har bara 16A och har det mesta på i huset på normalt sätt och har svets och kompressor i garaget. Har Kemppi mig 163S trefas som jag har använt flitigt många ggr när andra har varit hemma och sambon tvättat. Aldrig nå problem. Enda gången säkringen i mätarskåpet ryker är når jag har en 220V kompressor ikopplad och den startar lite segt. Då går gärna säkringen.H heimlaga skrev:Ja man klarar nätt och jämt att bygga eller svetsa men då skall man inte ha någon annan strömförbrukare samtidigt. Inte ens en kaffekokare. Absolut inte elvärme. Ingen varmvattenberedare. Inga lampor utöver den som man har för att se vad man arbetar med.
Jag har 16 amperes proppar till trefasuttaget där ute och de brukar brinna allt emellanåt men det går på något vis........ men det skulle inte fungera att kallställa huset för att jag skall svetsa litet smått under dagen.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Har kört med 16A i säkert 20 år nu. Värmer upp med luft/luftvärmepump och direktverkande el. Har aldrig gått någon huvudsäkring p.g.a. överlast.GlennB skrev:
Den elektrikern som skrev det intyget gjorde väl dock en brottslig handling afaik, det är nog väldigt svårt att hitta någon som skulle göra så..
Det beror helt på vilket nätbolag du har.
Mitt nätbolag gjorde uppsäkringen från 16 till 20A hemma hos mej, dom varnade dock att dom hade så få anställda elektriker kvar att det kunde ta några månder, men det var okej för mej. Kostnaden var låg, typ en femhundring tror jag.
Jag skulle aldrig säkra ner från 20 till 16A, huset hade som sagt 16A när jag flyttade in, det var HOPPLÖST, tror jag bytte ett tjugotal proppar i stolpen ute i diket bara det första året..
Man kunde inte köra tvättmaskin och tumlare samtidigt.. eller ugn och tvättmaskin, eller ugn och tumlare, eller diskmaskin och ugn, eller diskmaskin och tvättmaskin.. och svetsade man samtidigt som vattenpumpen drog igång gick en säkring.. ja det fanns många kombinationer av saker som inte fick hända samtidigt som numera inte är några problem.
Har inte bytt en enda 20A-säkring efter att dom säkrade upp faktiskt.
Vad gäller intyget skulle det aldrig ha utfärdats om det inte varit så att jag har kunskapen. Tog bild på de monterade passdelarna (grå) efter bytet och visade.
Idag hade det säkert inte gått att göra så.
Jättedyrt!S Saintus skrev:Tittade på elabbonnemanget och ser att vi betalar för 20A men har en årsförbrukning på under 16.000 kwh och maxpeak på en enskild timme de senaste 12 månaderna mitt i vintern har varit ca 9,62 kwh. Maxgränsen för 16A sägs ju vara 11 kwh.
Hur som helst, lade ut en förfrågan på Offerta om pris och fick bud på 3.900 kr inkl. moms efter ROT och med anmälan till elbolaget. Låter ohyggligt dyrt eller är det vad det kostar ?
Om stora svetsjobb är något som eventuellt kan bli aktuellt vid sällsynta tillfällen, kanske det är överdrivet att ha beredskap för det konstant. När jag fick en platsbyggd stor ackumulatortank hopsvetsad, var mina 16A säkringar inget problem. Gubbarna hade med sig utrustning för att gå in före huvudsäkringarna, och stal alltså ström de timmar jobbet tog. Jag har talat med elleverantör om det och han var inte varken överraskad eller upprörd, utan förstående.
Jag vet inte vad du har för belägg för det du skriver men jag har en förbrukning på 20 000 kWh per år. 16 A säkring. 2 luftvärmepumpar, elvärme, snickeri med rätt stor hyvel och spånsug som är igång samtidigt, svetsar en del också. Motorvärmare och kupevärmare. Har inte blåst en huvudsäkring på 10 år!H heimlaga skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Ungefär som här då. Endast en luftvärmepump men flera element i uthuset och på övervåning. Motor- och kupé värmare. Snålar inte på elen. Aldrig några problem med att 16A inte räckt till.M mlkjhr skrev:Jag vet inte vad du har för belägg för det du skriver men jag har en förbrukning på 20 000 kWh per år. 16 A säkring. 2 luftvärmepumpar, elvärme, snickeri med rätt stor hyvel och spånsug som är igång samtidigt, svetsar en del också. Motorvärmare och kupevärmare. Har inte blåst en huvudsäkring på 10 år!