Rikard Ågren skrev:
Då är väl säkringarna på vinden inte dina huvudsäkringar?
Risk att jag har fel teminilogi här. Rätta mig gärna.
Jag har antagit att de första säkringarna som finns på inkommande dvs de på vinden, är huvudsäkringarna.
Är det säkringarna på mätartavlan i källaren som heter huvudsäkringar, vad benämns då de första?
Förändrar detta hur det skall säkras av efter mätaren????

Säkringarna på vinden är dina servissäkringar, de satte man förr då friledningen ev inte var avsäkrad i stolpen. Mätarsäkringarna sitter intill mätaren, och de måste du ha kvar. Är du säker på att de ligger efter mätaren? Har aldrig varit med om det. En korrekt installation idag ska ha mätarsäkringar ->Mätare-> Huvudbrytare.

Servissäkringarna bör dessutom vara högra avsäkrade än dina huvudsäkringar. Eller är det 20A som sitter på mätartavlan också?

Det är 20A där uppe också. Lite därför jag antagit att det är huvudsäkringarna. Luftledningen är avsäkrad uppe på stolpen här är de säkert betydligt kraftigare.

Jag skall mäta ledningarna i kväll så jag kan svara säkert på om säkringarna sitter innan eller efter mätaren. Jag har antagit att de sitter efter då det varit för ologiskt för mig att ha 2 llikadana säkringar direkt i serie mellan vind och mätare.

Skall det sitta säkringar innan mätaren så får jag lite planeringsproblem.
Dels så kommer jag garanterat få andra krav på plomberat utrymme om jag skall lämna den gamla mätartavlan, dels kommer porslinssäkringar ta lite mer plats. Finns det förresten porlinssäkringshållare som kan monteras på dinskena?

Ja det finns, men kolla så att din lösning är ok med nätbolaget annars är risken hög att de nekar när de kommer. Allt utrymme där omätt spänning finns ska plomberas. Dock så är det sällan vindslådorna är plomberade... Normalt sitter säkringarna och HVB i direkt anslutning till mätaren för att inte krångla till det.

Det här tycker jag låter som en sådan där fråga där svaret är klockrent:

Behöver du fråga så ska du nog inte pilla med det!

Tback skrev:
Det här tycker jag låter som en sådan där fråga där svaret är klockrent:

Behöver du fråga så ska du nog inte pilla med det!
Klart jag skall pilla med det. men under förutsättning att jag precis som i denna tråd ser till att ta fram fakta. De farliga är de som tror de kan allt och kör sitt race utan att förankra.

Jag har stor ödmjukhet inför el. Jag låter elektriker koppla det. men då jag driver egen verksamhet inom bla styr och automatik, så har jag mycket bra kanaler på material, och har dessutom mer erfarenhet av koppling och beräkning än många av dagens elektriker. Däremot kan jag inte alla elregler, och har behov av att gräva ner mig i detaljer innan jag gör något.

Jag ser det dessutom som en självklarhet att lämna över inkopplingen av skåpet till elektriker. Kan vara bra för många "vet bästare" att det krävs i princip ingen behörighet för att bygga ett elskåp på golv. Först när det skall installeras krävs elektriker hos behörig firma.

En elkonstruktör utan behörighet kan rita, en automatikbyggare utan behörighet kan bygga. Men produkten skall vara korrekt och godkänd inna den får instaleras mot nät. Du skall inte inbilla dig att färdigbygda centraler byggs av elektriker..

mojjen skrev:
...

De farliga är de som tror de kan allt och kör sitt race utan att förankra.
DET är väldigt sant!! Jag köper det mesta av ditt inlägg rakt av, jag är lugn nu när du skriver att du ska anlita en elektriker. Jag fick intryck av att du tänkte göra allt själv och när du pratade om att "bryta nollan" började jag kallsvettas.... ;)

Bryta nollan (N) är inget problem, tänk JFB. PE eller PEN däremot är en annan sak.

okej, okej... fast ... nollan direkt efter mätaren brukar väl vara PEN? eller?
Man delar dem väl först i det skåpet han bygger nu? ;)
I rest my case...

Tback skrev:
okej, okej... fast ... nollan direkt efter mätaren brukar väl vara PEN? eller?
Man delar dem väl först i det skåpet han bygger nu? ;)
I rest my case...
Man kan dela redan vid transformatorstationen. :)

pefo skrev:
Man kan dela redan vid transformatorstationen. :)
Ja men jag var ute på hal is. Jag hade tänkt bryta PEN, dock via en allpolig brytare tillsammans med Faserna, så någon fara för liv och lem hade det nog aldrig varit, dock inte rätt och med största säkerhet olagligt, och sist men inte minst tror jag aldrig elektrikern hade gjort det för mig.
Men det är just sådana här saker som är bra att få fram med sådana här forum.

Mikael_L
PEN och PE (protective earth) är helig mark.

P måste betyda phörbjudet att bryta ... :D

Mikael_L skrev:
PEN och PE (protective earth) är helig mark.

P måste betyda phörbjudet att bryta ... :D
Det börjar sjunka in......

mojjen skrev:
Det börjar sjunka in......
Du känner hammarslagen? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.