Vi har tidigare haft pellets och har aldrig behövt mer än 16A som huvudsäkringar, då vi inte förbrukat alls mycket el i vårt hus. (Ca 6500 - 8500 kWh per år ingefär)

Nu har vi istället installerat en luft/vatten-värmepump och den drar ju givetvis mycket
mer el än pelletspannan, speciellt då den även spetsar med elpatron ibland. (Elpatronen är inställd på max 4kWh, av dess 9)

Iallafall, vi har Tibber som elleverantör och jag har skaffat deras Tibber Pulse. I den kan man i realtid följa alla tre faser och dess belastningar.

Nu när vi lagar mat med både spis och ugn
och värmepumpen kanske värmer vatten och spetsar med elpatron så visar ju Tibber Pulse rätt många överbelastningar. Ganska ofta.
Brukar vara ganska milda sådana, mellan 16,1 till 16,9A på någon fas. Men ibland har belastningen stuckit iväg till över 20-21. Inga långa stunder kanske, men så högt borde väl inte en 16A klara?

Min fråga nu, hur kommer det sig att
ingen huvudsäkring går? Jag har precis checkat huvudsäkringarna och skruvat ut dom. Vi har bottenplatta för 16A och det sitter 16A som huvudsäkringar. Huset slocknade när
jag skruvade ut säkringarna, så inget konstigt så. Visar Tibber Pulse fel (och således kanske för mycket förbrukning mot vad vi förbrukar?)
 
N Niklas.A skrev:
ibland har belastningen stuckit iväg till över 20-21. Inga långa stunder kanske, men så högt borde väl inte en 16A klara?
Jo det klarar de en bra stund.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jo det klarar de en bra stund.
Hur hög last klarar en 16A och hur länge egentligen? Låter ju spontant högt. Trodde de gick en kort stund efter överbelastning och strax efter 16A..
Jag kanske inte behöver vara så snabb med att säkra upp till 20A då..?
Vi har inte lyckats dundra en huvudsäkring på de år vi bott här, ej heller nu med värmepumpen installerad, hittills iallafall.
 
Det finns diagram som beskriver vilken överlast en diazed av viss karakteristik ska klara under viss tid men sitter med en platta och kan inte visa dessa nu.

Googla så kann du säkert hitta vad jag syftar på. Men en som du märkt tål de ofta mer än man spontant kan tro.
 
De är ju designade för 16A kontinuerlig ström med god livslängd. Klarar väl typ 20% extra en timme och 40% extra i 10 min. Men de kommer ju att degradera vid upprepad överlast och till slut bränna av kanske även under 16A någon dag.
 
  • Gilla
PUFFO
  • Laddar…
N Niklas.A skrev:
Jag kanske inte behöver vara så snabb med att säkra upp till 20A då..?
Nej så länge den avsäkring du har idag fungerar problemfritt skulle jag inte säkra upp.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
De är ju designade för 16A kontinuerlig ström med god livslängd. Klarar väl typ 20% extra en timme och 40% extra i 10 min. Men de kommer ju att degradera vid upprepad överlast och till slut bränna av kanske även under 16A någon dag.
Ok, ja då är det inga problem än så länge låter det som 😊 Är ganska korta toppar och inte långt över 16A.
 
  • Gilla
Niklas.A
  • Laddar…
N Niklas.A skrev:
Ok, ja då är det inga problem än så länge låter det som 😊 Är ganska korta toppar och inte långt över 16A.
Är man mest hemma på vintern borde det fungera. Finns det ingen effekt vakt?
 
A
En 16 A säkring får inte bryta för 20 A på en timme men måste bryta för drygt 25 A inom samma tid.
 
N Niklas.A skrev:
Min fråga nu, hur kommer det sig att
ingen huvudsäkring går? Jag har precis checkat huvudsäkringarna och skruvat ut dom. Vi har bottenplatta för 16A och det sitter 16A som huvudsäkringar. Huset slocknade när
jag skruvade ut säkringarna, så inget konstigt så. Visar Tibber Pulse fel (och således kanske för mycket förbrukning mot vad vi förbrukar?)
Ni kanske har hemmagjorda säkringar med spik rakt igenom, såna har man stött på😂
 
J J-banan skrev:
Ni kanske har hemmagjorda säkringar med spik rakt igenom, såna har man stött på😂
Nej, vanliga 16A. 😊 Tillverkade av IFÖ. 😊
 
A avh67f skrev:
En 16 A säkring får inte bryta för 20 A på en timme men måste bryta för drygt 25 A inom samma tid.
Ah okej, på så sätt. 25A har vi aldrig varit uppe i. Men det är ju som sagt ganska korta peakar, säg några minuter på kanske 17-18A. Nån gång på 21A, men väldigt kort tid.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.