Migatronic är väl den billigaste riktiga svetsen från en riktig tillverkare. Vet inte hur det är på denna modellen men Migtronic skall tydligen ha en hel del mjukvaruproblem och en SD-kortläsare som slutar fungera eller glappa. Inget jag har nån egen erfarenhet av utan bara nåt jag har hört av en som garanterat vet. Har dock inte en aning om det gäller denna modellen. Tror vilket som att det är ett stadigt köp men det är ändå mycket pengar. Dom som har Migatronic är tydligen ofta nöjda.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Tja, den borde väl ha ett andrahandsvärde i alla fall? I sämsta fall värdeminskning motsvarande vad man ger för Stahlwerk-skräpet?F fsn skrev:Migatronic är väl den billigaste riktiga svetsen från en riktig tillverkare. Vet inte hur det är på denna modellen men Migtronic skall tydligen ha en hel del mjukvaruproblem och en SD-kortläsare som slutar fungera eller glappa. Inget jag har nån egen erfarenhet av utan bara nåt jag har hört av en som garanterat vet. Har dock inte en aning om det gäller denna modellen. Tror vilket som att det är ett stadigt köp men det är ändå mycket pengar. Dom som har Migatronic är tydligen ofta nöjda.
Dan_Johansson skrev:
Jo, klart att den har ett bra andrahandsvärde men hur ofta säljer du verktyg? Den binder mer kapital, det kommer man inte ifrån. Siktar man på nåt för 6-7kkr så är det rätt långt till drygt 20kkr.
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 158 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 158 inlägg
Jo, tyvärr ligger det utanför budgeten. Håller på att renovera verkstaden nu. När det är klart blir det inköp. Så jag hinner fundera någon månad.F fsn skrev:
Vi har en äldre modell av stahlwerks 200 A AC/DC (med inbyggd plasma) och den går på enfas..Garderobssnickarn skrev:
Viktigt dock med grovleken på ledarna till kabeln till uttaget samt att man inte kopplar in fler grejer på samma säkring (om man kör automatsäkringar) vi kan inte koppla in den på uttagen i garagen som har 10 A avsäkring, utan måste koppla in den på de kombinerade 3-fas/1-fas uttagen som finns i garaget, för där är ledarna grövre och avsäkringen större..
Köper man från Tyskland direkt har man ju fem års garanti..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Har du provat att svetsa alu med den?Violina skrev:
Vi har en äldre modell av stahlwerks 200 A AC/DC (med inbyggd plasma) och den går på enfas..
Viktigt dock med grovleken på ledarna till kabeln till uttaget samt att man inte kopplar in fler grejer på samma säkring (om man kör automatsäkringar) vi kan inte koppla in den på uttagen i garagen som har 10 A avsäkring, utan måste koppla in den på de kombinerade 3-fas/1-fas uttagen som finns i garaget, för där är ledarna grövre och avsäkringen större..
Bästa svaret
Det man skall ha med sig är att Stahlwerk inte är Stahlwerk utan ett antal olika kinesiska tillverkare. Det finns ingen egen konstruktion av nån elektronik eller nåt sånt även om det är nåt dom försöker få kunderna att tro. Det kan mao skilja mycket mellan olika år och olika modeller.Violina skrev:
Vi har en äldre modell av stahlwerks 200 A AC/DC (med inbyggd plasma) och den går på enfas..
Men jag håller absolut med om att det borde gå bra att köra en 200A inverter på 16A trög enfas med lite lätt överbelastning. (10V+(0,04x200A))x200A = 3600W svetseffekt vid 200A och en del effektförluster på det. 16Ax230=3680W i uttaget men trög säkring tål ju en hel del överlast en stund.
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 158 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 158 inlägg
Tack!Violina skrev:
Bra information!
En dvärgbrytare C är väl kortslutningsbryt direkt från 5x märkström och snudd på kontinuerligt vid 1,3-1,4 gånger märkström?N Nils2018 skrev:
Jag har kört en den 1-fas plasma hemma på en 16A säkring och den maskinen är väl god för ca 35A eller nåt sånt på full fart. Där blåser man säkringen direkt men drar man ner den en del så kan man köra på bra om man kör i 15-20 sekunders burst. En bra grej med den är att den har en markering på potentiometerns skala som markerar läget för vad man skall klara på en 16A säkring. Men man kan gå över det en bit utan problem.
Fast är det rätt installerat så förutsätter jag som lekman att säkringen är min säkerhet mot överlast och att den bryter innan friska och korrekt installerade 2,5 kvmm kablar inte tar stryk?E elmont skrev:
Jag är extremt medveten av vad en dålig kopplingspunkt betyder, jag har 500A i kopplingspunkter på jobbet och det genererar en del värme oavsett hur bra man gör det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Det finns en mycket enkel regel - att aldrig överbelasta överströmsskydd och ledningar. Är säkringen på 16 A så ska man aldrig belasta den med mer än 16 A. Hur stor överlast överströmsskydd och ledningar faktiskt tål och hur länge är ointressant.
Överströmsskydd ska skydda mot misstag och oavsiktlig överlast, dvs tillfälliga fel och felanvändning, dvs man ska ha insikten att ta lärdom.
Så ska denna svets användas får man se till att hålla sig under 16 A. Man behöver dock inte vara så rabiat att man sätter en amperemätare på sladden...
Överströmsskydd ska skydda mot misstag och oavsiktlig överlast, dvs tillfälliga fel och felanvändning, dvs man ska ha insikten att ta lärdom.
Så ska denna svets användas får man se till att hålla sig under 16 A. Man behöver dock inte vara så rabiat att man sätter en amperemätare på sladden...