Hej,

Se bifogad bild med tre proppar. Från vänster kommer kabeln från växelriktare för solceller. Om huvudsäkringen skulle gå, hur ska jag byta dem på ett säkert sätt? Ska jag slå av alla brytare?

• Elmätare med varningstext om dubbel matning till följd av solcellsinstallation. Brytare och säkringar synliga på enhetens yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Colon skrev:
Hej,

Se bifogad bild med tre proppar. Från vänster kommer kabeln från växelriktare för solceller. Om huvudsäkringen skulle gå, hur ska jag byta dem på ett säkert sätt? Ska jag slå av alla brytare?
Skruva ur aktuell säkring och byt. Inget annat behövs.

• Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…

Bästa svaret

Njae, du bör som sagt göra anläggningen spänningslös (egentligen strömlös...) innan du byter. Mao bryta alla brytare som kan mata/matas av säkringen.

Det slår lätt gnistor när man skruvar i en säkring om det finns belastning på kretsen. Denna gnista leder till en "loppa" eller annan skada som kan ge dålig kontakt, uppvärmning och, i värsta fall, brand, eller iaf varmgång (som lättare löser ut nästa säkring).

Om du byter under last så skall säkringen iaf skruvas i distinkt. Dvs med viss kraft och beslutsamhet.

Det skall sägas att jag själv slarvat en del på den punkten genom åren. Men så har jag också fått byta en passkontakt eller två, så jag har bättrat mig på äldre dar. Idag så bryter jag strömmen.

I din anläggning så betyder det att du bryter vilken som av brytarna du ser på bilden. Du kan strunta i att det står att du inte skall använda den ena, det är så kort tid att det inte "märks" (ja, dvs ingen kommer att reagera på det). Det skadar heller inte att motionera dylika brytare någon gång emellanåt. Men du kan också bryta med den andra brytaren. Det spelar elektriskt ingen roll. Den skall bryta bort även solpanelerna som matar.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar! Då slår jag av allt om det händer. Bra tips med att motionera brytarna då och då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.