Hej.
Vi håller på och öppnar upp en gammal öppning i vårt hus. Utgår ifrån att det är någon form av bark ovanför öppningen då det är en bärande del. Vi vill dock öppna upp lite mer åt varje håll, men istället sätta för den öppningen åt vänster som man ser på bild. Vad har ni för tankar?
Vi håller på och öppnar upp en gammal öppning i vårt hus. Utgår ifrån att det är någon form av bark ovanför öppningen då det är en bärande del. Vi vill dock öppna upp lite mer åt varje håll, men istället sätta för den öppningen åt vänster som man ser på bild. Vad har ni för tankar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Om öppningen ska göras bredare behövs en ny kraftigare balk och nya pelare till den. För att få rätt dimensioner till dem behöver en byggkonstruktör göra beräkningar utifrån snözon, takkonstruktion, takbeläggning, vikt ovanifrån etc.
Att en öppning inte längre behövs någon annanstans på väggen påverkar inte.
Att en öppning inte längre behövs någon annanstans på väggen påverkar inte.
Vet ni att det är en bärande vägg? Ser mest ut som en uppreglad vägg för mig. Återkom gärna med fler bilder.A Alexandra Nilsson1 skrev:
Ja väggen ligger längst med husets riktning och i mitten av huset. Övervåning uppepå. Där reglarna är har det varit en tidigare öppning, men resterande del av väggen är bärande (tror jag haha) och det är de delarna vi vill plocka bort.Suvi5700 skrev:
Om ni skall bredda den befintliga öppningen behöver en konstruktör titta närmre på detta. Den svarta stolpen till höger på bild är garanterat bärande. Skall ni riva denna och bredda öppningen kommer minst följande behövas:
- Ny avväxlingsbalk (med tillhörande beräkningar) mellan nya stolpar
- Nya stolpar som bär den nya avväxlingsbalken (med tillhörande beräkningar)
- Tillfälligt stämp när installation sker
Sen tillkommer också frågan gällande om det är platta på mark eller krypgrund. Lasten måste ha någonstans att ta vägen. Detta påverkar i hög grad kostnaden för ingreppet.
- Ny avväxlingsbalk (med tillhörande beräkningar) mellan nya stolpar
- Nya stolpar som bär den nya avväxlingsbalken (med tillhörande beräkningar)
- Tillfälligt stämp när installation sker
Sen tillkommer också frågan gällande om det är platta på mark eller krypgrund. Lasten måste ha någonstans att ta vägen. Detta påverkar i hög grad kostnaden för ingreppet.
Vi behöver bara få tag i en konstruktör då 😅 hur lång tid tar uträkningen tro? Byta balk o sätta stämp har vi tänkt. Vi har källare under.K K0nstruktören skrev:Om ni skall bredda den befintliga öppningen behöver en konstruktör titta närmre på detta. Den svarta stolpen till höger på bild är garanterat bärande. Skall ni riva denna och bredda öppningen kommer minst följande behövas:
- Ny avväxlingsbalk (med tillhörande beräkningar) mellan nya stolpar
- Nya stolpar som bär den nya avväxlingsbalken (med tillhörande beräkningar)
- Tillfälligt stämp när installation sker
Sen tillkommer också frågan gällande om det är platta på mark eller krypgrund. Lasten måste ha någonstans att ta vägen. Detta påverkar i hög grad kostnaden för ingreppet.
Ser ingen balk alls?A Alexandra Nilsson1 skrev:
Hur lång tid konstruktionsberäkningarna tar beror helt på förutsättningarna och den befintliga konstruktionen (om lasten påverkar den befintliga konstruktionen behöver detta också kontrolleras). Om du har tillgång till befintliga konstruktionsritningar underlättar detta arbetet väsentligt.A Alexandra Nilsson1 skrev:
Blev ju dock katastrofal bild men om man kikar på orgiA Alexandra Nilsson1 skrev:
är du konstruktör tro? 😅 vi har alla ritningar från när huset byggdes.K K0nstruktören skrev:

