Hej.
Vi håller på och öppnar upp en gammal öppning i vårt hus. Utgår ifrån att det är någon form av bark ovanför öppningen då det är en bärande del. Vi vill dock öppna upp lite mer åt varje håll, men istället sätta för den öppningen åt vänster som man ser på bild. Vad har ni för tankar?
 
  • Vägg med öppning, isolering synlig. Byggmaterial och skräp på golvet. En sladd hänger från taket. Hund synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om öppningen ska göras bredare behövs en ny kraftigare balk och nya pelare till den. För att få rätt dimensioner till dem behöver en byggkonstruktör göra beräkningar utifrån snözon, takkonstruktion, takbeläggning, vikt ovanifrån etc.

Att en öppning inte längre behövs någon annanstans på väggen påverkar inte.
 
Suvi5700
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Hej.
Vi håller på och öppnar upp en gammal öppning i vårt hus. Utgår ifrån att det är någon form av bark ovanför öppningen då det är en bärande del. Vi vill dock öppna upp lite mer åt varje håll, men istället sätta för den öppningen åt vänster som man ser på bild. Vad har ni för tankar?
Vet ni att det är en bärande vägg? Ser mest ut som en uppreglad vägg för mig. Återkom gärna med fler bilder.
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vet ni att det är en bärande vägg? Ser mest ut som en uppreglad vägg för mig. Återkom gärna med fler bilder.
Ja väggen ligger längst med husets riktning och i mitten av huset. Övervåning uppepå. Där reglarna är har det varit en tidigare öppning, men resterande del av väggen är bärande (tror jag haha) och det är de delarna vi vill plocka bort.
 
Om ni skall bredda den befintliga öppningen behöver en konstruktör titta närmre på detta. Den svarta stolpen till höger på bild är garanterat bärande. Skall ni riva denna och bredda öppningen kommer minst följande behövas:

- Ny avväxlingsbalk (med tillhörande beräkningar) mellan nya stolpar
- Nya stolpar som bär den nya avväxlingsbalken (med tillhörande beräkningar)
- Tillfälligt stämp när installation sker

Sen tillkommer också frågan gällande om det är platta på mark eller krypgrund. Lasten måste ha någonstans att ta vägen. Detta påverkar i hög grad kostnaden för ingreppet.
 
K K0nstruktören skrev:
Om ni skall bredda den befintliga öppningen behöver en konstruktör titta närmre på detta. Den svarta stolpen till höger på bild är garanterat bärande. Skall ni riva denna och bredda öppningen kommer minst följande behövas:

- Ny avväxlingsbalk (med tillhörande beräkningar) mellan nya stolpar
- Nya stolpar som bär den nya avväxlingsbalken (med tillhörande beräkningar)
- Tillfälligt stämp när installation sker

Sen tillkommer också frågan gällande om det är platta på mark eller krypgrund. Lasten måste ha någonstans att ta vägen. Detta påverkar i hög grad kostnaden för ingreppet.
Vi behöver bara få tag i en konstruktör då 😅 hur lång tid tar uträkningen tro? Byta balk o sätta stämp har vi tänkt. Vi har källare under.
 
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Vi har källare under.
Hur ser det ut under då? Det kan ju vara så att det är förstärk i golvet och källarväggen rakt under nuvarande pelare så flyttar ni dem kanske ni även behöver göra om i golvet/källarväggarna?
 
J
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Hej.
Vi håller på och öppnar upp en gammal öppning i vårt hus. Utgår ifrån att det är någon form av bark ovanför öppningen då det är en bärande del. Vi vill dock öppna upp lite mer åt varje håll, men istället sätta för den öppningen åt vänster som man ser på bild. Vad har ni för tankar?
Ser ingen balk alls?
 
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ser ingen balk alls?
Är det inte det som är bakom trägrejen på den lilla öppningen vi gjort upptill? 😅🙈
 
J
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Är det inte det som är bakom trägrejen på den lilla öppningen vi gjort upptill? 😅🙈
Jag kan inte se någon kan du göra en rödring eller pil på det du menar?
 
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Vi behöver bara få tag i en konstruktör då 😅 hur lång tid tar uträkningen tro? Byta balk o sätta stämp har vi tänkt. Vi har källare under.
Hur lång tid konstruktionsberäkningarna tar beror helt på förutsättningarna och den befintliga konstruktionen (om lasten påverkar den befintliga konstruktionen behöver detta också kontrolleras). Om du har tillgång till befintliga konstruktionsritningar underlättar detta arbetet väsentligt.
 
Håller med om att jag inte ser något bärande i det som är öppnat nu.
 
J Jansson69 skrev:
Jag kan inte se någon kan du göra en rödring eller pil på det du menar?
Yes!
 
  • Renoveringsprojekt visar vägg med exponerade isoleringsmaterial och markerad sektion i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TypRätt skrev:
Håller med om att jag inte ser något bärande i det som är öppnat nu.
Inte upptill heller?
Det är dock delarna bredvid vi vill öppna upp.
 
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Yes!
Blev ju dock katastrofal bild men om man kikar på orgi
K K0nstruktören skrev:
Hur lång tid konstruktionsberäkningarna tar beror helt på förutsättningarna och den befintliga konstruktionen (om lasten påverkar den befintliga konstruktionen behöver detta också kontrolleras). Om du har tillgång till befintliga konstruktionsritningar underlättar detta arbetet väsentligt.
är du konstruktör tro? 😅 vi har alla ritningar från när huset byggdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.