13 861 läst ·
76 svar
14k läst
76 svar
Säkra ned från 25A till 16A
TS
När jag satte in värmepump övervägde jag att säkra ned från 25 till 20 eller 16. Avgiftsvinsten var mycket större för det första steget jämfört med det andra. Jag valde därför att gå ner till 20. För mellanskillnaden mot 16 får jag bibehållen selektivitet och mindre risk för krashade hårddiskar mm på grund av strömavbrott.
Pen
När jag satte in värmepump övervägde jag att säkra ned från 25 till 20 eller 16. Avgiftsvinsten var mycket större för det första steget jämfört med det andra. Jag valde därför att gå ner till 20. För mellanskillnaden mot 16 får jag bibehållen selektivitet och mindre risk för krashade hårddiskar mm på grund av strömavbrott.
Pen
Redigerat:
Numera kommer inte nätägaren och byter säkringar.Pen skrev:
Du som abbonemangsägare får anlita en behörig elektriker (som är godkänd av nätägaren) att utföra säkringsbytet (byta passdel) och sedan anmäla bytet till nätägaren.
Den behörige elektrikern blir sålunda ansvarig för att han utfört en eltekniskt korrekt åtgärd.
Så är det inte hos min leverantör, största besparingen är mellan 20A och 16A. Jag hade nog gått ned till 16A vilket som, då jag har god marginal.Pen skrev:TS
När jag satte in värmepump övervägde jag att säkra ned från 25 till 20 eller 16. Avgiftsvinsten var mycket större för det första steget jämfört med det andra. Jag valde därför att gå ner till 20. För mellanskillnaden mot 16 får jag bibehållen selektivitet och mindre risk för krashade hårddiskar mm på grund av strömavbrott.
Pen
Dessutom kommer energiförbrukningen gå ned (även om det är marginellt) över tid allteftersom vitvaror blir mer energieffektiva allteftersom de byts ut.
Mm, det diffar säkert mellan olika nätägare.Excel skrev:
Förvisso, men här är ändå förhållandet precis det omvända vad gäller ström. Den eländiga trenden att frångå såväl 3-fas som 2-fas för vitvaror är uppenbar. Vill du t.ex.ha ett utbud större en 1 (Induktionsspis) eller 0 (Induktionshäll) från Bosch på Elgiganten så levereras spisen eller hällen helt enkelt med 1-fas Norwesco-kontakt punkt slut. Vill du brassa på så är det 25A som gäller, vill du snåla så kanske du kan klara dig med 20A. Se t.ex. http://www.byggahus.se/forum/el/228828-sakra-upp-fran-16-till-20-a.htmlExcel skrev:
Pen
PS: Elgiganten uppger i sitt FAQ uttryckligen att spisarna INTE kan kopplas om till 3-fas eller 2-fas. Detta är dessbättre fel. Dock saknas all information om detta i Boschs specifikationer så man får åka ut med kamera och fotografera baksidan av vitvarorna för att se vad som är möjligt för just den produkten. Elgiganten är lika uttryckliga på att deras "installationsservice" begränsar sig till att stoppa in fabriksmonterad kontakt i befintligt uttag (snacka om service!).
Det skulle behövas en egen tråd för att spy ut all min galla över 1-fas trenden. Kanske startar en sådan.
Pen:
Detta ska jag kolla upp när jag byter spis, den vi har nu kommer att bytas ut. Jag kommer INTE köpa en 1 fas spis. Det blir en 3 fas även om utbudet verkar litet. Vad det är för spis idag vet jag inte då den är utbytt, men i proppskåpet sitter det 3 x 10A.
Tack för att du tog upp detta, jag hade garanterat missat detta annars.
Detta ska jag kolla upp när jag byter spis, den vi har nu kommer att bytas ut. Jag kommer INTE köpa en 1 fas spis. Det blir en 3 fas även om utbudet verkar litet. Vad det är för spis idag vet jag inte då den är utbytt, men i proppskåpet sitter det 3 x 10A.
Tack för att du tog upp detta, jag hade garanterat missat detta annars.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Fast om jag får återknyta till diskussionen som vi inte fick föra i den här tråden, så är det ju intressant att om Energimarknadsinspektionen får som de vill, så kommer en eller flerfas att vara en ointressant fråga. Det är den effekt du drar maximalt som kommer att avgöra din kostnad och inte vilken storlek på mätarsäkringar. Så enfasspis på 25A spelar i så fall ingen roll längre. Det är bara att brassa på.
(Sedan så är det ju trist om man behöver dra 6mm² till spisen istf. den 2.5mm² man redan har, men det är en lite annan fråga.)
(Sedan så är det ju trist om man behöver dra 6mm² till spisen istf. den 2.5mm² man redan har, men det är en lite annan fråga.)
Ja, vi är inte där ännu i Dalarna som tur är. Payback på att säkra ned från 25A till 16A är ca 4 månader för mig. Inför man en annan typ av model så kommer jag anpassa mig till ny verklighet då. Jag har noterat att Falu Energi höjer 16A abonnemanget mer än 25A abonnemanget 2013-2014. Jag antar att de kompenserar för att fler abonenter säkrar ned alteftersom fjärrvärme/bergvärme byggs.lars_stefan_axelsson skrev:Fast om jag får återknyta till diskussionen som vi inte fick föra i den här tråden, så är det ju intressant att om Energimarknadsinspektionen får som de vill, så kommer en eller flerfas att vara en ointressant fråga. Det är den effekt du drar maximalt som kommer att avgöra din kostnad och inte vilken storlek på mätarsäkringar. Så enfasspis på 25A spelar i så fall ingen roll längre. Det är bara att brassa på.
(Sedan så är det ju trist om man behöver dra 6mm² till spisen istf. den 2.5mm² man redan har, men det är en lite annan fråga.)
Off topic: Hur folk frivilligt väljer att ansluta till fjärrvärme bergiper inte jag. (Ungefär samma beroende Ukraina har med rysk gas). Berg- sjö- jord- värme måste vara det billigaste på lång sikt och tekniken förfinas år för år.
Jag också haft samma inställning men har delvis tänkt om, det är ju lika liveget att ansluta till elnätet - du kan inte välja elnätbolag.Excel skrev:
Efter att läst vilda historier om hur fjärrvärmebolag höjer hej vilt, säkert sant på sina ställe.
Efter att tittat på fjärvärmekostnader hos ett bolag i Skåne så fann jag följande:
4 vintermånader 0,85 kr/kWh
4 vår/höstmånader 0,45 kr/kWh (om jag inte minns helt fel)
4 sommarmånader 0,12 kr/kWh
fast avgift ca 3.300 kr
detta tycker jag är prisvärt jämfört med elpris på ca 1,20-1,30 kr/kWh året om + abonnemangsavgift.
Redigerat:
Ta en titt i en vattenkokare/kaffebryggare så kommer du se att den har beläggningar i sig.Tony2 skrev:
Du ska bara vete vad som finns i vanligt dricksvatten.
Det är långt ifrån bara vatten (H2O).
http://sverigesbryggerier.se/vatten/vad-ar-vatten/vad-innehallet-vattnet/
http://www.svensktvatten.se/Vattent...er-information/Vatten-fran-kran-eller-flaska/
http://www.svt.se/dokument-utifran/vart-smutsiga-vatten
Om man bara skulle dricka rent vatten (H2O) (destillerat) så skulle kroppen snabbt ta stryk.
Man brukar ju säga att de tre vintermånaderna motsvarar ungefär halva årsförbrukningen. Lägg då till att en nyare BV anläggning kan ge upp till 5 SCOP enl energimynighetens test. Ditt exempel på 1,20-1,30 kr/kWh är också missvisande, du kan idag binda fem år på 0,88kr/kWh.roland53 skrev:Jag också haft samma inställning men har delvis tänkt om, det är ju lika liveget att ansluta till elnätet - du kan inte välja elnätbolag.
Efter att läst vilda historier om hur fjärrvärmebolag höjer hej vilt, säkert sant på sina ställe.
Efter att tittat på fjärvärmekostnader hos ett bolag i Skåne så fann jag följande:
4 vintermånader 0,85 kr/kWh
4 vår/höstmånader 0,45 kr/kWh (om jag inte minns helt fel)
4 sommarmånader 0,12 kr/kWh
fast avgift ca 3.300 kr
detta tycker jag är prisvärt jämfört med elpris på ca 1,20-1,30 kr/kWh året om + abonnemangsavgift.
FV är otroligt driftsäkert...BV är olika bra i olika hus....finns mycket att läsa om båda...både för och nackdelar...
Missade elöverföringsavgiften på ca 12 öre. Men säg att du landar på runt en krona per kWh.roland53 skrev:
Den rörliga ligger kanska 10-15 öre billigare. Kolla Compricer
Oavsett så är jag emot att knyta upp mig mot en leverantör, den kommun jag bor i har en avkastning på kapital på över 12%. När kommunen behöver pengar höjer man priserna helt enkelt´.
Förstår helt ditt motstånd att vara beroende genom att binda upp sig till en leverantör men om man tex har direkt elvärme binder man upp sig för en elleverantör.Excel skrev:
Om man installerar en värmepump så håller den kanske 15 år till en inte oansenlig kostnad (avser inte LVP)
(Obs jag är själv anhängare av grund- & jordvärmepumpar)
Detta är också ett sätt att binda upp sig för elbolag.
En fjärrvärme panna kostar ca 15-18.000 och ja, man binder upp sig, men inte vad jag kan se, värre än för elbolag.
samtidigt som anläggningskostanden /år blir betydligt mindre.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Precis. Jag har själv fjärrvärme. Lade in en större pott och köper nu för 41 öre/kWh, rak taxa. Inga andra kostnader.roland53 skrev:
MEN, som ni säger så tar man ju en politisk risk, som är svårare att bedöma (med kommunalt fjärrvärmebolag). Så vi får se hur länge det varar.
(I mitt fall så fick jag fiber, i öppet stadsnät på köpet, och eftersom huset gick på elpanna innan, så var det till slut ett ganska lätt val). Fördelarna är ju många, "obegränsat" med varmvatten (genomströmningsberedare), stor effektreserv, tar ingen plats, okomplicerat = driftsäkert, och billigt. Men som sagt en politisk risk.