Har en gång i tiden haft 20 på huset men nu är det lite klent efter att induktionshällen blev installerad.
Nu skulle jag villja ha tillbaks 20 A säkringarna och undrar därför hur elektrikern gör när den"anmäler" uppsäkringen till eon.
Nu skulle jag villja ha tillbaks 20 A säkringarna och undrar därför hur elektrikern gör när den"anmäler" uppsäkringen till eon.
Du menar från 16 till 20 ? dom skickar ett meijl eller brevlinasis skrev:
Jaa precis jag glömde säga att det säkrades ner till 16 för några år sen då de inte behövdes 20.
Okej men då byter jag 3 passdelar och 3 säkringar sen skickar ett brev till eon där jag säger att det är bytt. Då har jag sparat 2000 kr
Okej men då byter jag 3 passdelar och 3 säkringar sen skickar ett brev till eon där jag säger att det är bytt. Då har jag sparat 2000 kr
Det måste gå via en elinstallatör, alltså inget som du kan göra själv som lekman.
Joo de är väll som med allt, enligt boken så får man inte ens klistra eller klammra fast en kabel på en list eller vägg. men det är väldigt enkelt. Onödiga pengar för 5 mins jobb. Det borde ju gå bra att maila och säga att det är gjort? Vad skulle kunna hända?
Enkelt svar: Nätägaren godkänner inte att man gör det själv. Det är trots allt ett jobb som kräver behörighet.
Man fyller i en sk föranmälan, och det görs av hos nätägaren registrerad behörig installatör eller av denne delegerad person. I fallet med upp/ned-säkring i intervallet 16-20-25A är det oftast ett förenklat förfarande, dvs det godkäns direkt och kräver ingen sk färdiganmälan efter utförandet. Idag som det mesta annat via ett webformulär, men går även med ett formulär man fått av nätägaren.
Är du inte behörig eller delegerad och registrerad och godkänd av nätbolaget behöver du inte ens fundera över detta trots att jobbet inte gärna kunde vara enklare. Kan inte kosta mycket att få det gjort.
Är du inte behörig eller delegerad och registrerad och godkänd av nätbolaget behöver du inte ens fundera över detta trots att jobbet inte gärna kunde vara enklare. Kan inte kosta mycket att få det gjort.
Som exempel på hur blanketten kan se ut och hur den fylls i kan du se på EON:s exempel här. Du kan kanske klippa/klistra och sen skaffa uppgift om någon registrerad person och fixa ett eget fall. (Finns tips och kompetens i andra trådar kring denna typ av "förfalskningar" men inget att rekommendera, kan ge km-långa trådar här om inte annat och värre för dig.)
http://www.eon.se/upload/eon_extranet/dokument/installatorer/foranmalan/Foranmalan_2007_05_29.pdf
http://www.eon.se/upload/eon_extranet/dokument/installatorer/foranmalan/Foranmalan_2007_05_29.pdf
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, nästan. Men vän av ordning bör göra en kontroll att huvudledningar är dimensionerade för den större säkringen. Någon kan ha lagt en 2.5 mm² kabel till friggeboden väl medveten om att huvudsäkringen är satt till 16 A. I detta fall har det suttit 20 A en gång i tiden, men saker kan ha förändrats efter det.Lostmoose skrev:
??? Var någonstans frågar du efter detta ??? Jag har bara försökt att lägga fram de fakta som en lekman behöver veta.linasis skrev:
