Har en gång i tiden haft 20 på huset men nu är det lite klent efter att induktionshällen blev installerad.
Nu skulle jag villja ha tillbaks 20 A säkringarna och undrar därför hur elektrikern gör när den"anmäler" uppsäkringen till eon.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
linasis skrev:
Har en gång i tiden haft 20 på huset men nu är det lite klent efter att induktionshällen blev installerad.
Nu skulle jag villja ha tillbaks 20 A säkringarna och undrar därför hur elektrikern gör när den"anmäler" uppsäkringen till eon.
Du menar från 16 till 20 ? dom skickar ett meijl eller brev :cool:
 
Jaa precis jag glömde säga att det säkrades ner till 16 för några år sen då de inte behövdes 20.
Okej men då byter jag 3 passdelar och 3 säkringar sen skickar ett brev till eon där jag säger att det är bytt. Då har jag sparat 2000 kr :)
 
Det måste gå via en elinstallatör, alltså inget som du kan göra själv som lekman.
 
Joo de är väll som med allt, enligt boken så får man inte ens klistra eller klammra fast en kabel på en list eller vägg. men det är väldigt enkelt. Onödiga pengar för 5 mins jobb. Det borde ju gå bra att maila och säga att det är gjort? Vad skulle kunna hända?
 
Enkelt svar: Nätägaren godkänner inte att man gör det själv. Det är trots allt ett jobb som kräver behörighet.
 
  • Gilla
Joakim91
  • Laddar…
Frågan va fortfarande inte om det behövdes behörighet utan hur själva meddelandet till elbolaget ser ut. Har man inget svar på detta behöver man heller inte kommentera?!?
 
  • Gilla
Staffan bolvin och 1 till
  • Laddar…
Sen måste installatören vara registrerad hos nätägaren. När du gjort detta kan du logga in på eons sida för installatörer så beskrivs det hur man gör.
 
Behövs det verkligen behörighet för detta?
Jag trodde att det var ungefär lika svårt som att byta säkringen?
 
Enligt lagen behövs det sen kan säkert många klara det ändå utan behörighet, som med mycket annat, men där går gränsen ungefär.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Man fyller i en sk föranmälan, och det görs av hos nätägaren registrerad behörig installatör eller av denne delegerad person. I fallet med upp/ned-säkring i intervallet 16-20-25A är det oftast ett förenklat förfarande, dvs det godkäns direkt och kräver ingen sk färdiganmälan efter utförandet. Idag som det mesta annat via ett webformulär, men går även med ett formulär man fått av nätägaren.

Är du inte behörig eller delegerad och registrerad och godkänd av nätbolaget behöver du inte ens fundera över detta trots att jobbet inte gärna kunde vara enklare. Kan inte kosta mycket att få det gjort.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Lostmoose skrev:
Behövs det verkligen behörighet för detta?
Jag trodde att det var ungefär lika svårt som att byta säkringen?
Ja, nästan. Men vän av ordning bör göra en kontroll att huvudledningar är dimensionerade för den större säkringen. Någon kan ha lagt en 2.5 mm² kabel till friggeboden väl medveten om att huvudsäkringen är satt till 16 A. I detta fall har det suttit 20 A en gång i tiden, men saker kan ha förändrats efter det.
 
  • Gilla
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
linasis skrev:
Frågan va fortfarande inte om det behövdes behörighet utan hur själva meddelandet till elbolaget ser ut. Har man inget svar på detta behöver man heller inte kommentera?!?
??? Var någonstans frågar du efter detta ??? Jag har bara försökt att lägga fram de fakta som en lekman behöver veta.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det var ju ett kul tips GK100, TS kan väl bara plita dit ditt namn där så är saken klar! :) Sen ökar väl årsavgiften med en tusing eller så också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.