Hemmakatten
Håller med Enk Projektet. Varför ska man tidsoptimera användandet av el. Tvätta mitt i natten med vidhängande oljud, inte kunna storstäda och rensa undan för att säkringarna inte håller. Duscha efter det torkrumlaren är färdig osv. Allt detta för att spara 3' per år!? Och eventuellt riskera allt från legionella till brinnande säkringar? Nog måste man kunna ha råd med rätt huvudsäkringar om man har hus. Och vill man spara finns det säkert massor med andra utgifter att spara in på.
 
Hemmakatten skrev:
Håller med Enk Projektet. Varför ska man tidsoptimera användandet av el. Tvätta mitt i natten med vidhängande oljud, inte kunna storstäda och rensa undan för att säkringarna inte håller. Duscha efter det torkrumlaren är färdig osv. Allt detta för att spara 3' per år!? Och eventuellt riskera allt från legionella till brinnande säkringar? Nog måste man kunna ha råd med rätt huvudsäkringar om man har hus. Och vill man spara finns det säkert massor med andra utgifter att spara in på.
Fast se som sagt min tråd om att Gbg energi infört effekttaxa... I och med att vi fått de nya on-line elmätarna så öppnar sig helt nya möjligheter att ta betalt. Snart är en så enkel grej som att välja huvudsäkring och ta en lätt beräknad smäll för det ett minne blott.
 
Hemmakatten
Okej, ska läsa, har missat det inlägget.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast se som sagt min tråd om att Gbg energi infört effekttaxa... I och med att vi fått de nya on-line elmätarna så öppnar sig helt nya möjligheter att ta betalt. Snart är en så enkel grej som att välja huvudsäkring och ta en lätt beräknad smäll för det ett minne blott.
Absolut...jag följer den tråden med spänning :) men det jag menar och som jag även tror Hemmakatten är inne på är att det måste finnas rim och reson i hur man ska spara energi...i annat fall får man inte med sig folket....att straffa fram besparingar kommer mest drabba dom som har ansträngd ekonomi redan från början...och det är inte en rättighet att bo i hus....bättre att se till att isolera huset mer så att man minskar det totala energibehovet...att sänka sin levnadsstandard är ett annat sett...men med handen på hjärtat...hur många vill leva som man gjorde förr? ;)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
O
Desto mindre el vi använder desto högre blir elbolagens fasta avgifter.... Elbolagen vill tjäna pengar...
 
Excel
Hemmakatten skrev:
Håller med Enk Projektet. Varför ska man tidsoptimera användandet av el. Tvätta mitt i natten med vidhängande oljud, inte kunna storstäda och rensa undan för att säkringarna inte håller. Duscha efter det torkrumlaren är färdig osv. Allt detta för att spara 3' per år!? Och eventuellt riskera allt från legionella till brinnande säkringar? Nog måste man kunna ha råd med rätt huvudsäkringar om man har hus. Och vill man spara finns det säkert massor med andra utgifter att spara in på.
Jag tror de flesta inteväljer att tvätta mitt i natten, och undviker att göra vissa saker för att spara 3000kr om året. Men är det så att man kan sänka effekten på BW alternativt säkerställa att ev. elpatron sker nattetid istället för under matlagning etc är det definitivt värt besväret.

Jag tror tvärt emot dig att detta är ett ypperligt sätt att spara pengar om man sätter sig in i vad som genererar husets effektbehov
 
  • Gilla
ryggskott
  • Laddar…
Excel skrev:
Jag tror de flesta inteväljer att tvätta mitt i natten, och undviker att göra vissa saker för att spara 3000kr om året. Men är det så att man kan sänka effekten på BW alternativt säkerställa att ev. elpatron sker nattetid istället för under matlagning etc är det definitivt värt besväret.

Jag tror tvärt emot dig att detta är ett ypperligt sätt att spara pengar om man sätter sig in i vad som genererar husets effektbehov
Fast här spelar det som sagt *ingen* roll om du tvättar mitt i natten. Det är *den timme* av alla möjliga som har högst förbrukning som bestämmer din avgift. *Inte* din totala förbrukning. Så du blir lika hårt straffad om du kör din elpatron precis klocka 06.45 en måndagmorgon när *alla* andra privatkunder använder elnätet som om du gör det mitt i natten, när du har det i stort sett helt för dig själv.

Och alla andra typer av "nattsäkningar" osv. har ju till slut fallit på att det visar sig inte bli någon besparing. Det som funkar för en industrikund gör inte det för en villakund.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast här spelar det som sagt *ingen* roll om du tvättar mitt i natten. Det är *den timme* av alla möjliga som har högst förbrukning som bestämmer din avgift. *Inte* din totala förbrukning. Så du blir lika hårt straffad om du kör din elpatron precis klocka 06.45 en måndagmorgon när *alla* andra privatkunder använder elnätet som om du gör det mitt i natten, när du har det i stort sett helt för dig själv.

Och alla andra typer av "nattsäkningar" osv. har ju till slut fallit på att det visar sig inte bli någon besparing. Det som funkar för en industrikund gör inte det för en villakund.
Nja, fast som du beskriver det i din andra tråd så har det väl viss betydelse om du kör elpatronen ensam på natten eller på dagen tillsammans med diskmaskin och tvättmaskin och spis ?
Den timmen bör väl bli dyrare då jämfört med att du använder var och en av maskiner på olika tider utspritt på dygnet ? :x
 
Excel
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast här spelar det som sagt *ingen* roll om du tvättar mitt i natten. Det är *den timme* av alla möjliga som har högst förbrukning som bestämmer din avgift. *Inte* din totala förbrukning. Så du blir lika hårt straffad om du kör din elpatron precis klocka 06.45 en måndagmorgon när *alla* andra privatkunder använder elnätet som om du gör det mitt i natten, när du har det i stort sett helt för dig själv.

Och alla andra typer av "nattsäkningar" osv. har ju till slut fallit på att det visar sig inte bli någon besparing. Det som funkar för en industrikund gör inte det för en villakund.
Fast nu handlade det om att säkra ned och kapa det fasta abonnemanget , inte att få ett bättre elpris vissa tider.
 
Mikael_L
roland53 skrev:
Ja, fast hans påstående baseras på inlägg i en annan länk om nya sätt att debitera den fasta avgiften.
Läs mer här
[länk]
Precis, och då förs väl just den diskussionen i den tråden istället för här.
Typ de 7 sista inläggen borde varit i den tråden istället - tycker jag.
 
Excel skrev:
Jag tror de flesta inteväljer att tvätta mitt i natten, och undviker att göra vissa saker för att spara 3000kr om året. Men är det så att man kan sänka effekten på BW alternativt säkerställa att ev. elpatron sker nattetid istället för under matlagning etc är det definitivt värt besväret.

Jag tror tvärt emot dig att detta är ett ypperligt sätt att spara pengar om man sätter sig in i vad som genererar husets effektbehov
Om du verkligen är intresserad av att optimera huset så finns det mycket att läsa på....
Att säkra ned huvudsäkringar är kanske rätt för dej och kan vara värt att prova, det som är viktigt för att göra rätt saker i rätt ordning bygger på att veta vad som är vad...
Tex måste man veta vad som drar ström...vilka förluster har man och var...tex ventilation...otäta fönster/dörrar...dåligt isolerat...osv....
 
Excel
Enk Projektet skrev:
Om du verkligen är intresserad av att optimera huset så finns det mycket att läsa på....
Att säkra ned huvudsäkringar är kanske rätt för dej och kan vara värt att prova, det som är viktigt för att göra rätt saker i rätt ordning bygger på att veta vad som är vad...
Tex måste man veta vad som drar ström...vilka förluster har man och var...tex ventilation...otäta fönster/dörrar...dåligt isolerat...osv....
Håller med, har precis konverterat från direktverkande takvärme till vattenburen värme med bergvärme. Tidigare förbrukning låg runt 40.000 kwh per år och efter 5 månaders änvändning beräknar jag komma under 10.000 kwh per år. Att säkra ned går att räkna hem ganska fort.

Ytterligare besparingar är svåra att räkna hem då den nya utgångspunkten är 10.000 kwh. Visst går det säkert att hitta mer energibesparande åtgärder, men jag är väldigt nöjd med nuvarande förbrukning och ser ingen anledning att gå vidare.

Nästa projekt är dränering och isolering av souterängplan. :)
 
Ja har du under 10.000 kWh om året i totalförbrukning så blir det i princip omöjligt att räkna hem några andra investeringar....
Lycka till med fortsättning :)
 
Bo.Siltberg skrev:
@Alfredo.

VARFÖR vill du använda säkringen för att mäta strömmen??? Det är en mycket dålig mätare eftersom den "visar" ca 30% för lite. Varför är det så svårt att summera effekter och göra en grov beräkning på om man håller sig inom 16, 20, 25 A? Det går t.o.m att läsa av momentant effektuttag på elmätarna så vet man just då. Varför vill du stressa säkerhetsfunktionerna i ditt elsystem?

Om man nu vill testa var gränserna går (för sånt är ju faktiskt kul ibland) så är det ju bra om man åtminstone har lite siffror. "Din AC och lite annat" säger inte så mycket om *hur* stor överlasten är.
Hej Bo.
Håller med dig i princip. Men i just det här fallet är det ju faktiskt inte TS som vill använda säkringen som mätare utan nätägaren. En gammal vedertagen må vara trubbig metod just för att mäta och vid behov strypa strömtillförseln om abonenten går utanför avtalet.

Pen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.