Excel
Bo: Maxeffekten är ca 13,5kw idag Jag justerade precis ned BV från 6 till 3 kw. Jag gör bedömningen att jag som max kan hamna på 10,5 kw efter detta. Vet inte om jag tänker rätt här?

Återkom gärna i frågan då jag tar det säkra före det osäkra.
 
Excel
Odjuret skrev:
Det enklaste är som någon redan skrivit... testa å sätt i en 16A ner går alltid att testa.... Men inte upp :)
Men försök även att ställa in din VVP....
Men en fundering gällande legionella.... Vad har du för temp på VV idag? Det kanske inte behövs värmas upp alls... Vad håller du för temperatur på tappvarmvattnet? Håller du över 50grader i kranen? då klarar du dig nog utan den extra uppvärmningen....

Kollade just och tempen är 53 grader.
 
O
Då borde du inte behöva den extra boosten...
 
Excel
Odjuret skrev:
Då borde du inte behöva den extra boosten...

Från vårdguiden:

Förebygga legionärssjuka
Legionellabakterier växer till i en vattentemperatur mellan 18 och 45 grader Celsius. Genom att hålla vattentemperaturen i ledningssystem och tankar vid minst 60 grader Celsius minskar risken för smitta.

Något vaccin mot legionella finns inte.
 
Excel skrev:
Bo: Maxeffekten är ca 13,5kw idag Jag justerade precis ned BV från 6 till 3 kw. Jag gör bedömningen att jag som max kan hamna på 10,5 kw efter detta. Vet inte om jag tänker rätt här?

Återkom gärna i frågan då jag tar det säkra före det osäkra.
Det låter bra. Mitt inlägg var inte ett svar på ditt ;)
 
Bo.Siltberg skrev:
Dessutom kan ledningarna överbelastas, även om det är marginellt, men som sänker livslängden på dem.
.
Om man har en anläggning som är avsäkrad 25 A får man väl utgå från att kablaget är dimensionerat därefter.
Hur menar du att livslängden skulle förkortas på kablaget om man har mindre säkring ?
Då är det väl snarare så att kablaget är överdimensionerad för möjlig last ? :confused:
 
Obs att jag skrev kan - det kan också vara som du beskriver.
Livslängden på PVC-kabel är starkt beroende av temperatur och UV-ljus, men som sagt, problemen visar sig kanske inte förrän om 10 år.
 
Men om man idag har en anläggning där något är avsäkrat med 25A, kan man då verkligen orsaka något farligt genom att byta till 16A? Visst säkringen som sådan (syftar på diazed) kan ju bli rätt varm, men blir den verkligen "glödhet"? Finns det en reell risk att den blir så varm så att den antänder något?

I övrigt borde ju eventuella brister i anläggningen bli bättre skyddade med en mindre säkring.
 
Jag har en ny thermia BV, och den har en funktion som gör den inte förbrukar energi om man (exvis via relä) kortsluter två stift, också på vis kapa toppar.
 
Alfredo skrev:
Men om man idag har en anläggning där något är avsäkrat med 25A, kan man då verkligen orsaka något farligt genom att byta till 16A? Visst säkringen som sådan (syftar på diazed) kan ju bli rätt varm, men blir den verkligen "glödhet"? Finns det en reell risk att den blir så varm så att den antänder något?

I övrigt borde ju eventuella brister i anläggningen bli bättre skyddade med en mindre säkring.
Du kan få en labbuppgift att känna efter och rapportera här sedan :)
Vi har faktiskt några färska trådar med bilder om vad som händer med isoleringen på PVC-ledare när det blir för varmt. Och i en gammal diazedcentral finns gott om metall som denna ledare kan komma i kontakt med.

Men frågan är inte svart o vit. Säkring, central och kablar tål överlast många gånger om.
Men, det är likafullt fel att använda säkringen som amperemätare, eller medvetet regelbundet överbelasta den.
 
Bo.Siltberg skrev:
Du kan få en labbuppgift att känna efter och rapportera här sedan :)
Behövs inte. Det räcker att jag känner på min egen säkring när jag kört A/C och "lite" annat "för länge" på samma grupp. :o Och visst blir diazeden varm, men glödhet har jag aldrig upplevt.

Bo.Siltberg skrev:
Vi har faktiskt några färska trådar med bilder om vad som händer med isoleringen på PVC-ledare när det blir för varmt. Och i en gammal diazedcentral finns gott om metall som denna ledare kan komma i kontakt med.

Men frågan är inte svart o vit. Säkring, central och kablar tål överlast många gånger om.
Men, det är likafullt fel att använda säkringen som amperemätare, eller medvetet regelbundet överbelasta den.
Självklart har du rätt i att man inte medvetet ska överbelasta. Detta är ju dock lite av ett specialfall. Anläggning är redan avsäkrad med 25A och vi får väl i brist på andra fakta anta att den även är dimensionerad för detta. Det enda som man då överlastar, om man säkrar ned, är ju själva diazeden. Min undran är om denna överlast kan generera så mycket värme att man skadar övriga delar i centralen. Kanske kan det bli så, men jag är lite skeptisk.

Kanske får labba lite i alla fall. :)
 
Alfredo skrev:
Behövs inte. Det räcker att jag känner på min egen säkring när jag kört A/C och "lite" annat "för länge" på samma grupp. :o Och visst blir diazeden varm, men glödhet har jag aldrig upplevt.

Självklart har du rätt i att man inte medvetet ska överbelasta. Detta är ju dock lite av ett specialfall. Anläggning är redan avsäkrad med 25A och vi får väl i brist på andra fakta anta att den även är dimensionerad för detta. Det enda som man då överlastar, om man säkrar ned, är ju själva diazeden. Min undran är om denna överlast kan generera så mycket värme att man skadar övriga delar i centralen. Kanske kan det bli så, men jag är lite skeptisk.

Kanske får labba lite i alla fall. :)
Precis som Bo säger är det grundläggande att inte medvetet och regelbundet överlasta gruppen, är den bara nedsäkrad som i detta exemplet finns ju inte den aspekten för ledningar, apparater osv. En korrekt central med diazeder skadas inte av en sån här övning om den inte redan har skavanker i form av tex dåligt dragna anslutningar, feldragna passdelar eller propphuvar, att man bytt säkring med last så att ytan i botten skadats av ljusbåge osv.

Jag skulle se det som värre att högbelasta en modern dvärgbrytarcentral, förlusteffekten kan vara ganska hög, packningstätheten stor och de inre ganska delikata delarna kan lätt degraderas av värme.
 
@Alfredo.

VARFÖR vill du använda säkringen för att mäta strömmen??? Det är en mycket dålig mätare eftersom den "visar" ca 30% för lite. Varför är det så svårt att summera effekter och göra en grov beräkning på om man håller sig inom 16, 20, 25 A? Det går t.o.m att läsa av momentant effektuttag på elmätarna så vet man just då. Varför vill du stressa säkerhetsfunktionerna i ditt elsystem?

Om man nu vill testa var gränserna går (för sånt är ju faktiskt kul ibland) så är det ju bra om man åtminstone har lite siffror. "Din AC och lite annat" säger inte så mycket om *hur* stor överlasten är.
 
Excel
Tack för alla svar, jag tror problemet är löst.

Jag känner mig ganska väldigt trygg med att säkra ned till 16A.

I den rådata jag tankat ned från Eliq ser jag förbrukning per 6 min intervall. Av 21361 observationspunkter är 7 av dessa över 11200w. (dvs 0,03% av tiden) Max effekt är 13500w.

Efter att ha ändrat maxbelastning på elpatronen från 6000w till 3000w är jag bombsäker på att 16A kommer att hålla.

Sen får man tänka lite själv också, dvs undvika att basta, laga mat, tvätta, köra diskmaskin, damsuga och föna håret vid en och samma tidpunkt.

Jag har även lagt in så jag får en varning skickad till mig via Eliq om effekten överstiger 11000w.
 
  • Gilla
Benke123 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.