E El-Löken66 skrev:
7,8 kW. Men detta är maxeffekt, i princip uteslutande uppvärmning.
[bild]
Så det finns bara en maskin i hela världen och det är den alla har? :thinking:

GK100 GK100 skrev:
Mitt exempel bygger just på proffsmaskiner och dimensionering i det häradet för tex en BRF tvättstuga med den bestyckningen.

Nu har ju TS kommit in med gruppförteckning för sitt specifika fall så vi behöver inte gå vidare kring andra mer generella principer och hur de kan/brukar dimensioneras, Värmekabelanläggningen är nog största hämskon i det fallet med stor varaktighet vintertid och med 3x20 A dvs troligen nominellt > 16 A där.
Kan det ju omöjligt göra, men okej.

Precis, TS kom med en gruppförteckning och det intressanta är ju märkströmmen och alla 9 maskiner, 3 torkskåp som står på gruppförteckningen.. Eller vänta lite här nu....:thinking:

G GoGetLost skrev:
Kan det ju omöjligt göra, men okej.

Precis, TS kom med en gruppförteckning och det intressanta är ju märkströmmen och alla 9 maskiner, 3 torkskåp som står på gruppförteckningen.. Eller vänta lite här nu....:thinking:
Jag undviker att kommentera det du håller på med mer, det blir knappast fackmässigt och sakligt då.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad är det nu som är omöjligt?

Var det du som hade varit inne i en tvättstuga förrförra veckan?

Det gör dig inte till expert.
Tur att jag inte skrev till dig då :)

Nej, men förra veckan.

Absolut inte, är ingen expert och det har jag aldrig påstått men tydligen pratar jag med experten själv här.

C
E El-Löken66 skrev:
Nej, tvättstugan drar knappast 63A. Hur skulle det se ut.
Jag tror inte heller den drar 63 A, jag skrev att matningen till tvättstugans undercentral var avsäkrad 63 A.
Har ingen aning om faktisk toppbelastning, men utgår från att det är dimensionerat med någon sorts sinne för proportioner och att det inte skulle funkat lika bra med 3 x 6 A eller 3 x 10 A.

G GoGetLost skrev:
Fast i en tvättstuga i en hyresfastighet så har man oftast inte bara 2 ST tvättmaskiner, det är torktumlare, fläkar, avfuktare, mangel kanske och många har 3-fas maskiner så att bara räkna på 4 kw till tvättstuga kan nog bli dumt.
Mina siffror är givetvis bara en fingervisning hur man skulle kunna räkna. Nu verkar det ju finnas fler storförbrukare att ta hänsyn till. Att notera så räknade jag på bara 1 av de 3 faserna så *3 så får man total effekt, men det är nog rimligt att anta att alla signifikanta förbrukare faktiskt är 3-fas laster.

Iaf så känns det som att värmekabelanläggning + tvättstuga + hiss + bastu har god förutsättning att lösa en nedsäkrad anläggning om det används samtidigt. Om man kan säkerställa att de olika lasterna endast kan användas få i taget så är ju förutsättningarna bättre. Enligt vad vi fått fram nu så att köra tvättstuga, ventilation och fjärrvärme på en 35A säkring så kommer det nog inte det att fungera. Kvar blir då alternativet att gå ner till 50A. Och det kanske fungerar, kanske måste man säkerställa att man inte kör allt samtidigt, kanske måste man göra något för att elanläggningen ska fungera bättre (dvs anlita elektriker).

Om man nu kollar på vad besparingen skulle bli så är det ca 6000kr/år, om jag kollar på vad Vattenfall har i ett område (det skiljer ju givetvis vilket nätbolag man nu har). Det ger 240kr i besparing per år för varje boende. Men behöver man anlita någon för att bygga om något med elsystemet kommer det ta flera år innan man börjar gå plus på nedsäkringen. Och sen så behöver man ändå säkra upp när alla vill ladda sina elbilar.

Om man istället tittar på gemensamhetsel så är besparingspotentialen ca 24kkr/år. Det är lättare att få bra ekonomi på.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.