Bostadsrättsföreningen där jag sitter i styrelsen har två hus med totalt 24 lägenheter och några lokaler. Nu funderar vi på att säkra ned elabonnemanget.
Det gemensamma elabonnemanget som inte inkluderar lägenheterna och lokalerna utan enbart trappuppgångar (bara belysning), föreningslokal (det finns en bastu med elaggregat!), tvättstuga, värmedistribution (fjärrvärme för VV och radiatorer) och ventilationsanläggning för lokalerna.
Det är säkrat 3x 63A. I senaste energideklarationen påpekade att detta är högt med tanke på en total årsförbrukning på 27 000 kWh. Högsta förbrukningsmånad är januari med 5500 kWh och under sommarmånaderna ligger förbrukningen på nära 1600 kWh per månad.
Så vad sägs? Säkra ned? Vilka steg ska tas innan man tar beslutet?
Det gemensamma elabonnemanget som inte inkluderar lägenheterna och lokalerna utan enbart trappuppgångar (bara belysning), föreningslokal (det finns en bastu med elaggregat!), tvättstuga, värmedistribution (fjärrvärme för VV och radiatorer) och ventilationsanläggning för lokalerna.
Det är säkrat 3x 63A. I senaste energideklarationen påpekade att detta är högt med tanke på en total årsförbrukning på 27 000 kWh. Högsta förbrukningsmånad är januari med 5500 kWh och under sommarmånaderna ligger förbrukningen på nära 1600 kWh per månad.
Så vad sägs? Säkra ned? Vilka steg ska tas innan man tar beslutet?
Gör lite ström-mätningar så ser ni hur hög ström som ni tar ut
Inte mitt område men jag skulle logga förbrukningen och se vad den faktiskt ligger på. Det låter som att det borde vara möjligt men ventilationen är lite av en joker. Det kan vara rätt biffiga fläktar till större fastigheter. Även tvättstugan kan dra mycket. Där kan man kolla om maskinerna kan anslutas till varmvatten, det minskar elförbrukningen. Torktumlare med värmepump och torkrum med avfuktare istället för bara en värmefläkt drar också ner förbrukningen.
Det bästa är nog att ta in en duktig elkonsult som får mäta och räkna på det och lämna ett förslag. Bättre att lägga några tiotusen på det än att säkringarna till fastighetselen går mitt i vintern.
Det bästa är nog att ta in en duktig elkonsult som får mäta och räkna på det och lämna ett förslag. Bättre att lägga några tiotusen på det än att säkringarna till fastighetselen går mitt i vintern.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det bör vara enkelt att bedöma bara genom att inventera utrustningen ni har under den delen. Finns några elvärmare i ventilationen eller andra elelement eftersom det ligger en så pass säsongsvariation? En enkel mätning med tång bör vara helt tillräcklig med lite olika driftfall inkopplade och samtidigt se över ev snedlast, det kan man också göra teoretiskt på ett bra sätt om man inventerat vettigt.
Knappast något som kräver konsulter och resultatet bör oavsett kunna bli en rejäl sänkning av huvudsäkringen inte omöjligt med 25-35 A i stället.
Knappast något som kräver konsulter och resultatet bör oavsett kunna bli en rejäl sänkning av huvudsäkringen inte omöjligt med 25-35 A i stället.
Tror också 35A är fullt rimligt men hur menar du att inte lägenheterna ingår här?
I så fall kanske du kan behålla befintligt abb. och dra en kabel till lägenhetscentralerna så du får kontroll på mätningen själv, det kan gå att räkna hem dock måste ni momsreg. BRF i sådana fall då Staten ska ha sitt.
I så fall kanske du kan behålla befintligt abb. och dra en kabel till lägenhetscentralerna så du får kontroll på mätningen själv, det kan gå att räkna hem dock måste ni momsreg. BRF i sådana fall då Staten ska ha sitt.
Vi kan tolka detta på olika sätt.
Endera har ni 63A servis säkringar där lägenhetsmätare ligger på 3x16A och fastighetsabbonemanget på exempelvis 3x35A.
Eller så har ni exempelvis servis säkringar på 3x100A och exempelvis 3x50A till fastighet.
Kolla enlinjeschema och lägg upp bild, kan ni börja mäta själva så behöver ni blott ett abb till hela huset.
Endera har ni 63A servis säkringar där lägenhetsmätare ligger på 3x16A och fastighetsabbonemanget på exempelvis 3x35A.
Eller så har ni exempelvis servis säkringar på 3x100A och exempelvis 3x50A till fastighet.
Kolla enlinjeschema och lägg upp bild, kan ni börja mäta själva så behöver ni blott ett abb till hela huset.
Ingen aning hur det ser ut med kablar in men varje lägenhet respektive lokal har ett eget abonnemang och egna säkringar, vanligast 3 x 16 A, som är debiteringsgrundande.E El-Löken66 skrev:
Föreningen själv betalar för ett enda abonnemang med säkringar angivet 3 x 63 A på fakturan. Det är dessa säkringar som jag vill säkra ned. Vad det sen tekniskt ligger för större säkringar uppströms är jag inte så intresserad av, de betalar vi inte för.
Fel, detta betalas av alla medlemmar i föreningen. Kan ni debitera schablon mässigt behöver ni inte betala moms, men detta kan bli lite orättvist.Claes Sörmland skrev:
Ingen aning hur det ser ut med kablar in men varje lägenhet respektive lokal har ett eget abonnemang och egna säkringar där, 3 x 16 A, som är debiteringsgrundande.
Föreningen betalar för ett enda abonnemang med säkringar angivet 3 x 63 A på fakturan. Det är dessa säkringar som jag vill säkra ned. Vad det sen tekniskt ligger för större säkringar uppströms är jag inte så intresserad av, de betalar vi inte för.
Dra detta med styrelsen så de kan kolla helhetsbilden, vad blir bäst för hela BRF, inte bara snöa in på en enskild post.
Laddstolpar på gång exempelvis?