Hej!
Har flyttat till en villa (Norrbotten) för någon månad sedan. Huvudsäkringen är idag på 20 A och jag började fundera på att nedgradera den till 16 A. Uppvärmning har primärt skett genom direktverkande el (ej vattenburet system) och LVP. Jag har monterat kamin och det är den primära uppvärmningen i dagsläget som stöttas av LVP om man är borta en längre period. Högst är 2-3 element igång utöver detta när det är riktigt kallt ute.
Bör jag klara mig med 16 A säkring?
Har flyttat till en villa (Norrbotten) för någon månad sedan. Huvudsäkringen är idag på 20 A och jag började fundera på att nedgradera den till 16 A. Uppvärmning har primärt skett genom direktverkande el (ej vattenburet system) och LVP. Jag har monterat kamin och det är den primära uppvärmningen i dagsläget som stöttas av LVP om man är borta en längre period. Högst är 2-3 element igång utöver detta när det är riktigt kallt ute.
Bör jag klara mig med 16 A säkring?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 260 inlägg
Hur lagar du mat? Tvättmaskin? Torktumlare?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Som sagt testa! Det kostar bara själva säkringen. Så du har inget att förlora!
Ska göra det, tänkte inte på att jag kan göra det själv när jag läste på Vattenfalls hemsida om att det är elektriker som nedgraderar. Jag tar alltså bara in elektriker om jag sedan permanent vill gå ner till 16 A?B Byggdjuret skrev:
Bästa svaret
Litet förtydligande kan vara på sin plats eftersom folk förutsätter att TS vet det här, men det verkar inte vara fallet. I botten på alla propphållare sitter en liten porslinsbricka som har olika storlek på det hålet i mitten beroende på avsäkring. Större säkring betyder större hål. Resultatet är att du aldrig kan skruva i en för stor säkring, men det går utmärkt att skruva i en mindre säkring. Med andra ord kan du skruva i en 16A-säkring istället för en 20A och testa hur det funkar. Om du sedan vill säkra ned på allvar så får du ta dit en elektriker som byter porslinbiten (passkontekten) och därmed gör det omöjligt att skruva störe säkringar än 16A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
Jag vill också förtydliga att en nedsäkring till 16 A också är rimlig och möjlig med det ändrade förbrukningsmönstret, det behövs egentligen ingen prövotid utan det enda som kan hända är att snedbelastning kan knäcka en säkring. Att annars "prova" en nedsäkring är inte riktigt en god ide, se https://www.byggahus.se/forum/threa...ekning-fran-25a-till-16a-aer-det-dumt.289439/
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
När vi bytte till bergvärme säkrade vi ned från 32A, elkillen från bergvärmefirman skickade aldrig in pappren trots påminnelse. Så jag kontaktade Fortun själv och beskrev läget. De accepterade en retroaktiv nedskärning, men dagen efter kom en kille från Fortum och inspekterade att det verkligen var nedsäkrat. Gratis.
Så i princip hade jag kunnat göra det själv, och kontaktat elbolaget och skyllt på elfirma X.
Så i princip hade jag kunnat göra det själv, och kontaktat elbolaget och skyllt på elfirma X.
Trodde Fortum helt hade övergått till Ellevio och Infratek. Vad gör Fortum idag då, köper och säljer el bara?H hempularen skrev:När vi bytte till bergvärme säkrade vi ned från 32A, elkillen från bergvärmefirman skickade aldrig in pappren trots påminnelse. Så jag kontaktade Fortun själv och beskrev läget. De accepterade en retroaktiv nedskärning, men dagen efter kom en kille från Fortum och inspekterade att det verkligen var nedsäkrat. Gratis.
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
OM han var anställd av Fortum eller en underentreprenör har jag ingen aning om. Jag tyckte de ordnade det smidigt iallafall.
Jag säkrade ner för några år sedan. Tror jag betalde 500 riksdaler för hela historien och jag tjänade in ungefär lika mycket som TS skulle göra per år. Tar man bara en elektriker som inte behöver köra långt så kostar det inte mycket.P Pumba skrev: