3 099 läst ·
35 svar
3k läst
35 svar
Säkra ned bostadsrättförenings två hus
Det ni skall göra är att höja säkringen.
Ni skall givetvis skaffa gemensamhetsel. Då hamnar ni med ett enda effektabonnemang. Men det kanske inte blir aktuellt och då får man räkna ihop lite laster och estimera från det:
Bastu 3kW (1-fas belastningen)
Tvättmaskin 2x2kW=4kW (2st antar jag, fattig tvättstuga annars)
Belysning 1kW (antar led)
Fjärrvärme 2kW (ingen aning men något måste man räkna på)
Ventilation 1kW
3+4+1+2+1=11kW 11000/230~=47.8
Så mitt räkneexempel antar att alla laster lyckligtvis sammanfaller samtidigt på samma fas och då skulle det räcka med en 50A säkring. I verkligheten skulle jag gissa att 35A kan vara ett alternativ om lasterna är balanserade.
Ni skall givetvis skaffa gemensamhetsel. Då hamnar ni med ett enda effektabonnemang. Men det kanske inte blir aktuellt och då får man räkna ihop lite laster och estimera från det:
Ventilation 1kW
Så mitt räkneexempel antar att alla laster lyckligtvis sammanfaller samtidigt på samma fas och då skulle det räcka med en 50A säkring. I verkligheten skulle jag gissa att 35A kan vara ett alternativ om lasterna är balanserade.
M merbanan skrev:Det ni skall göra är att höja säkringen.
Ventilation 1kW
Fast i en tvättstuga i en hyresfastighet så har man oftast inte bara 2 ST tvättmaskiner, det är torktumlare, fläkar, avfuktare, mangel kanske och många har 3-fas maskiner så att bara räkna på 4 kw till tvättstuga kan nog bli dumt.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Motorvärmare?
Ventilationsfläktar? /Typ av ventilation?
3x50A till tvättstugan här. Två tvättmaskiner, en torktumlare, en avfuktare. en centrifug allt är trefas.
63A abonnemang till fastighetsel + ett separat 25A abonnemang till motorvärmarna.
i fastigheten finns inga ventilationsaggregat eller hissar. Men en UC för fjärrvärme med lite pumpar mm, inomhusbelysning, samt fasad och gårdsbelysning. i ett hus med 40lgh, 6 trappuppgångar samt källare.
Ventilationsfläktar? /Typ av ventilation?
3x50A till tvättstugan här. Två tvättmaskiner, en torktumlare, en avfuktare. en centrifug allt är trefas.
63A abonnemang till fastighetsel + ett separat 25A abonnemang till motorvärmarna.
i fastigheten finns inga ventilationsaggregat eller hissar. Men en UC för fjärrvärme med lite pumpar mm, inomhusbelysning, samt fasad och gårdsbelysning. i ett hus med 40lgh, 6 trappuppgångar samt källare.
Så nu har jag varit i elrummen och inventerat. Och det är fler storförbrukare än jag räknat med. Nya jokers är takvärme för att smälta is (3 x20A), det finns också en gammal hiss (3x25A) i ena huset. Till detta bastun och givetvis tvättstugan.
Takvärme är en stor förbrukare, vad triggar denna?Claes Sörmland skrev:
Nu verkar ju detta inlägg försvunnit men om vi tittar på typiska dimensioneringar med 63 A mot tvättstugor hamnar man runt 5-6 tvättmaskiner, 3 torktumlare, 3 torkskåp, avfuktare torkrum och ev grovtvättmaskin och så klart lite uttag, belysning,G GoGetLost skrev:
Oberoende vore det ju bra om TS ger lite bakgrundsdata för tvätt, vent osv så blir det inte så mycket gissningar.
Här är tvättstugans undercentral som i sin tur är säkrad till 3x40 A i första centralen:GK100 skrev:
Nu verkar ju detta inlägg försvunnit men om vi tittar på typiska dimensioneringar med 63 A mot tvättstugor hamnar man runt 5-6 tvättmaskiner, 3 torktumlare, 3 torkskåp, avfuktare torkrum och ev grovtvättmaskin och så klart lite uttag, belysning,
Oberoende vore det ju bra om TS ger lite bakgrundsdata för tvätt, vent osv så blir det inte så mycket gissningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det är rätt mycket att inventera för att göra en uppskattning om nedsäkring alls är möjlig här i tråden.
3 stycken 3-fas maskiner, en 16A och 2 st 10A. 16A + 10A + 10A är bara där 36 A. Sen med de andra så kan det ju bli 46A (inte 56A som jag skrev innan) men det kräver ju lite ändå. Sen är det kart att det inte drar max konstant men man får ju utgå efter värsta scenariot i en tvättstuga. Sen har ju många fastighetshus proffsmaskiner och då är det absolut inget konstigt om en tvättmaskin kanske har en effekt runt 10 Kw.E El-Löken66 skrev:
GK100 skrev:
Nu verkar ju detta inlägg försvunnit men om vi tittar på typiska dimensioneringar med 63 A mot tvättstugor hamnar man runt 5-6 tvättmaskiner, 3 torktumlare, 3 torkskåp, avfuktare torkrum och ev grovtvättmaskin och så klart lite uttag, belysning,
Om man tittar på en typisk tvättstuga i ett hyreshus så har man oftast proffsmaskiner, dessa drar lite mer än 2 kw så bara för att det skulle va avsäkrat med 63A så betyder inte det att de finns 9 maskiner och 3 torkskåp där inne.
Verkar som att det är relativt nytt och genomgånget elsystem du har där. Just tvättstugan och hissen pekar inte på att det skulle vara något problem att säkra ner inte heller FJV-centralen eller ventilation. Det som kan ligga i fatet är anläggningen för snö/issmältning där ligger kanske även den säsongsvariationen som syntes i #1,Claes Sörmland skrev:
7,8 kW. Men detta är maxeffekt, i princip uteslutande uppvärmning.G GoGetLost skrev:3 stycken 3-fas maskiner, en 16A och 2 st 10A. 16A + 10A + 10A är bara där 36 A. Sen med de andra så kan det ju bli 46A (inte 56A som jag skrev innan) men det kräver ju lite ändå. Sen är det kart att det inte drar max konstant men man får ju utgå efter värsta scenariot i en tvättstuga. Sen har ju många fastighetshus proffsmaskiner och då är det absolut inget konstigt om en tvättmaskin kanske har en effekt runt 10 Kw.
Mitt exempel bygger just på proffsmaskiner och dimensionering i det häradet för tex en BRF tvättstuga med den bestyckningen.G GoGetLost skrev:
Nu har ju TS kommit in med gruppförteckning för sitt specifika fall så vi behöver inte gå vidare kring andra mer generella principer och hur de kan/brukar dimensioneras, Värmekabelanläggningen är nog största hämskon i det fallet med stor varaktighet vintertid och med 3x20 A dvs troligen nominellt > 16 A där.