1 749 643 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Fattar inte hur man kunde känna sig rik på den tiden. Alla viste väl att det fanns en växelkurs, och bara för att det heter kronan på båda sidor sundet gör väl inte att man tror att det är samma krona. Jag reste mycket i min ungdom i Norden och förstod direkt att olika kronor är olika värda. Och att finska markka var olika tyska Mark.B Bitterhetsakademin skrev:
Hur svårt kan det vara?
Problemet började när politikerna tog beslutet att låta växelkursen flyta. Kronan blev en valuta som sjunker när den flyter.😆. Titta gärna på kursutvecklingen för CHF/SEK de senaste femtio åren.😥T Thomas_Blekinge skrev:Fattar inte hur man kunde känna sig rik på den tiden. Alla viste väl att det fanns en växelkurs, och bara för att det heter kronan på båda sidor sundet gör väl inte att man tror att det är samma krona. Jag reste mycket i min ungdom i Norden och förstod direkt att olika kronor är olika värda. Och att finska markka var olika tyska Mark.
Hur svårt kan det vara?
Det här är lite politiskt.
Men för oss som bor nära gränsen, jobbar eller pendlar mycket i grannländerna hade det varit bättre om även Sverige och Danmark tagit Euro.
Framförallt hade inte banker kunnat utnyttja oss!
Visst finns det ett fåtal betalkort som inte har "valutapåslag" även om dessa ändå har en liten del av det.
Medans majoriteten av bankerna gör reklam "vi tar inga avgifter för beralningar utomlands, det är dessutom olagligt göra inom EU" hävdar tex Handelsbanken, men man kan ju fråga dessa banker att vad är "valutapåslag" då. Är det ingen avgift när det heter "påslag" 🧐
Själv har jag heller inte tänkt så mycket på det när man bara sporadiskt handlat utomlands då och då.
Men för mig kom dessa avgifter riktigt fram en gång när jag skulle lämna tillbaka en produkt. Ni vet man betalar med kort och därmed får även returen till kortet!
Alltså inget konstigt med det så gör de flesta affärer.
Men för min del blev det, köp --> valutapåslag --> retur --> valutapåslag alltså valutapåslag x två! Då tröttnade jag på Handelsbanken och sade upp hela deras kort! Använder nischbankernas kort även i Sverige!
Även klarna som jag gjorde samma sak tog en avgift på 4kr på liknande händelse, alltså retur av en vara men dom rättade till det efter lite bråk! Så inget klaga där egentligen!
Nu använder jag dock mestadels ett kort som heter Northmill. Dels för bra ränta dels att jag vill ha ett enkelt kort (ej kredit som klarna är). Men här har man heller inte specat Visa ecb avgiften som nu klarna inte gömmer undan! Därav en Screenshot av klarna.
Själv har jag just dessa kort där själva banken inte tar just dessa avgifter.
Men ska jag ta ut kontanter (€) då har finska banker infört att automatuttag kostar pengar 🤦♂️
Alltså för utländska kort!
Hade Sverige haft € hade man kunnat ta ut cashen på hemmaplan utan avgifter!
Men för oss som bor nära gränsen, jobbar eller pendlar mycket i grannländerna hade det varit bättre om även Sverige och Danmark tagit Euro.
Framförallt hade inte banker kunnat utnyttja oss!
Visst finns det ett fåtal betalkort som inte har "valutapåslag" även om dessa ändå har en liten del av det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medans majoriteten av bankerna gör reklam "vi tar inga avgifter för beralningar utomlands, det är dessutom olagligt göra inom EU" hävdar tex Handelsbanken, men man kan ju fråga dessa banker att vad är "valutapåslag" då. Är det ingen avgift när det heter "påslag" 🧐
Själv har jag heller inte tänkt så mycket på det när man bara sporadiskt handlat utomlands då och då.
Men för mig kom dessa avgifter riktigt fram en gång när jag skulle lämna tillbaka en produkt. Ni vet man betalar med kort och därmed får även returen till kortet!
Alltså inget konstigt med det så gör de flesta affärer.
Men för min del blev det, köp --> valutapåslag --> retur --> valutapåslag alltså valutapåslag x två! Då tröttnade jag på Handelsbanken och sade upp hela deras kort! Använder nischbankernas kort även i Sverige!
Även klarna som jag gjorde samma sak tog en avgift på 4kr på liknande händelse, alltså retur av en vara men dom rättade till det efter lite bråk! Så inget klaga där egentligen!
Nu använder jag dock mestadels ett kort som heter Northmill. Dels för bra ränta dels att jag vill ha ett enkelt kort (ej kredit som klarna är). Men här har man heller inte specat Visa ecb avgiften som nu klarna inte gömmer undan! Därav en Screenshot av klarna.
Själv har jag just dessa kort där själva banken inte tar just dessa avgifter.
Men ska jag ta ut kontanter (€) då har finska banker infört att automatuttag kostar pengar 🤦♂️
Alltså för utländska kort!
Hade Sverige haft € hade man kunnat ta ut cashen på hemmaplan utan avgifter!
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Spelar ingen roll om det heter avgift eller påslag eller om det är dålig växelkurs. Varje valutaväxling göder bankerna. Hade Sverige inför Euro så hade privatpersoner och företag kunna spara miljarder de senaste 20 åren.
Vi var ju nära men sedan kom en Mijailovic emellan.
Vi var ju nära men sedan kom en Mijailovic emellan.
Beror ju på vi vilken kurs bytet hade skett till. Vill minnas att det var ett ganska förmånligt bud vid tiden för folkomröstningen. En dålig växelkurs vid bytet gör oss permanent fattigare. Danmark verkar ha valt den bästa vägen, knutit kursen till euron men har fortfarande sin egen valuta kvar.T Thomas_Blekinge skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Vi ser ju att de länder som gått över till euron fått stora prishöjningar i samband med valutaskiftet. För den som har större banktillgångar är det väl inte roligt att se köpkraften hos dessa falla genom en dålig växelkurs vid bytet till euron. Vad gäller prishöjningar vill jag minnas att det var en hel del upprörda känslor i Finland i samband med övergången till euron då handeln passade på att höja priserna oförskämt mycket på många varor.T Thomas_Blekinge skrev:
Visst har det varit prishöjningar och justeringar!B Bitterhetsakademin skrev:Vi ser ju att de länder som gått över till euron fått stora prishöjningar i samband med valutaskiftet. För den som har större banktillgångar är det väl inte roligt att se köpkraften hos dessa falla genom en dålig växelkurs vid bytet till euron. Vad gäller prishöjningar vill jag minnas att det var en hel del upprörda känslor i Finland i samband med övergången till euron då handeln passade på att höja priserna oförskämt mycket på många varor.
Nu fungerar ju samhället så att man justerar för bankens, affärens osv fördel inte mot slutkundens fördel. Då passade man ju på höja vid införandet av Euro och ursäktar sig att det beror på det!
Vissa i Finland vill tom ha tillbaks Marken, men vad spelar det egentligen för roll idag om man sen betalar mer i Fin-MK.
Det ser vi ju bara på den här enorma inflationen som varit sista tiden här i Sverige!
Svenska kronan har blivit en slags Rubel.
Inte har våra inkomster höjts så mycket som nu kronan tappat i värde. Man får inte längre lika mycket mat på Ica, Coop osv som man gjorde för 10år sedan med den tidens lönesättning.
Visst är det inflation även i Finland, men tycker man får mer för Euron. Många saker importeras även till svenska affärer och därmed om värdet sjunker blir saker dyrare även i våra svenska affärer.
Klart det kan gå även åt andra hållet med växelkurs som varierar....
Redigerat:
Ytterligare några exempel från Elsa Beskows underbara sagoillustrationer. Här från Putte i blåbärsskogen.
Nu är jag inte med hur du menar. Förr på 70, 80 och en bit in på nittiotalet sparade många Skåningar en hel del genom att i Danmark handla exempelvis mejeriprodukter och annan mat. Och idag är det Danskarna som gör detT Thomas_Blekinge skrev:Fattar inte hur man kunde känna sig rik på den tiden. Alla viste väl att det fanns en växelkurs, och bara för att det heter kronan på båda sidor sundet gör väl inte att man tror att det är samma krona. Jag reste mycket i min ungdom i Norden och förstod direkt att olika kronor är olika värda. Och att finska markka var olika tyska Mark.
Hur svårt kan det vara?
Menar du på allvar att folk tar med frukt hem från fruktkorgarna på arbetsplatserna eller misstolkar jag dej?C cpalm skrev:Ja, det där med arbetsplatskleptomani är ett intressant kapitel. I synnerhet bland statsanställda verkar det varit "vedertaget" att kunna förse sig privat i kontorsmaterialförråden. Idag har man förstått att det är fruktkorgarna på kontoren som är villebrådet, och då tydligen i synnerhet bananerna. 😳
Idag så åker man bara till Danmark när man ska flyga från Kastrup eller igenom Danmark när man åker till och från Tyskland där man handlar vilket vi kommer att göra i veckan.Solhemsgatan skrev:
Vem argumenterar du mot?T Thomas_Blekinge skrev:Fattar inte hur man kunde känna sig rik på den tiden. Alla viste väl att det fanns en växelkurs, och bara för att det heter kronan på båda sidor sundet gör väl inte att man tror att det är samma krona. Jag reste mycket i min ungdom i Norden och förstod direkt att olika kronor är olika värda. Och att finska markka var olika tyska Mark.
Hur svårt kan det vara?
Det är väl allmänt känt att olika kronor, dollar, franc och Pund har olika värden.
Det har väl ingen betvivlat?
Det är inget vi glömt bort att det funnits.
Hemma hos morsan står fortfarande den gamla fullt fungerande vågen kvar. Under min vuxna tid har jag nog förbrukat tio vågar. De flesta på senare tid i form av elektroniska diton. Har jag tur, håller de några år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder