Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vet inte och bryr mig inte. Men ditt behov att skriva en mindre uppsats i ämnet, inklusive förklaringen av hur du ser på skillnaden mellan orden neger och nigger, illustrerar min poäng.
Jag är inte riktigt med här. Menar du att jag är nyorientalist (vad nu det skulle betyda; en orientalist är ju en person som studerar österländska språk) eller en proxykränkt?

Kanske är det tröttsamt för dig att läsa mer än 3 rader, men då kan du ju hoppa över sådana inlägg.

Allting är känsligt idag. Tidigare i år skulle en utställning om Tove Janssons litteratur invigas vid Boston public library i New York och det blev debatt om en av figurerna, Stinky som på order av den mest betydelsefulla mecenaten togs bort då den ansågs rasistisk. En tecknad fantasifigur som beskrivs som svart illaluktande och tjuvaktig, att tolka in det som rasistiskt säger en hel del om mecenatens egen uppfattning av svarta människor.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Och nu när julen står för dörren, vad kan passa bättre än ett gammalt bokmärke med tomten?
När jag skrev julen står för dörren kom jag att tänka på ett utslag av studentikos humor från gymnasietiden. När vi kom till skolans entre på sista dagen före jullovet var de stopp. De odrägliga eleverna från fordonsprogrammet hade byggt in hela ingången med ett berg av däck och en skylt med texten: Hjulen står för dörren.
Vaktmästaren som fick ta hand om eländet var inte glad.😆

• Gammaldags bokmärke med en tomte i röd dräkt som håller en gran och en säck fylld med leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Per Sandberg1 och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nej. När min mamma läste högt för mig i början på sextitalet var Plupp ett Eskimåtroll. Han var definitivt inte en "Lapp".
Hur många Sametroll gar blått hår?
Din mamma hade nog livlig fantasi och improviserade lite.
Plupp har blått hår för att han badat i Blåvattnet.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skall gå till källan. Inte blåvattnet,😀 utan morsan. 95 år och vek i benen men klar i huvudet. Återkommer.

useless useless skrev:
"Han", skriver du. Är du säker på att Plupp inte är en ickebinär person eller åtminstone uppfattar sig som en sådan?😁

Kvinna i dekorativ röd korsett och strumpor poserar mot röd bakgrund, omslag med texttryck till höger.
Skapa konto

Jag lånar Bitterhetsakademins bild på den bedårande Barbie Benton, för att illustrera nästa sak vi glömt bort att det funnits.
-RAFFSETET!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag ber hundra gånger om ursäkt.
Jag blandade ihop Plupp med Figge.
Närmare bestämt, -Eskimåtrollet Figge.
En bok jag läste om och om igen. Figge flöt iväg på ett isberg till Söderhavet där han träffade en negerprinsessa och hennes föräldrar, negerkungen och negerdrottningen.

Omslag till boken "Eskimåtrollet Figge" av Bo Beskow, med en teckning av en figur på ett isberg i solen.
Skapa konto

Här är den söta Negerprinsessan. Vad Palle gör där, vete tusan.
En tecknad figur i kjol, titeln "Palle alene i verden" och en liten bokomslag av "Eskimåtrollet Figge" på grå bakgrund.
Skapa konto

Här beskrivs handlingen.

Sveriges Småskollärarinneförbund gav ut ”De roliga böckerna”, böcker som ”bör ge träning i läsandets konst, öka ordförrådet och på annat sätt bli kunskapsgivande. Nu har jag läst om Eskimåtrollet Figge av Viktor Mall (Hugo Gebers Förlag, en bok jag fick på min 3-årsdag. Figge bodde på ett isberg högt uppe i norr, där solen aldrig gick ner. Han behövde alltså aldrig gå och lägga sig. Till slut blev han dock väldigt sömning, somnade och märkte inte att isberget började röra på sig, flöt söderut och smälte.

Figge hamnade i vattnet, slukades av en fisk, spottades upp på land ”och snarkade så hiskeligt att negrerna som bodde på ön vaknade av oväsendet”. (aa s 15) Negerprinsessan, negerdrottningen och negerkungen vaknade och sprang ner till stranden. Prinsessan drog Figge i svansen och han vaknade. När kungen också drog Figge i svansen blev han arg och skrämde kungen. Drottningen och kungen sprang och gömde sig, men prinsessan och Figge dansade hambo och lekte hela dagen. När kvällen kom lade de sig att sova så att de skulle orka leka mera nästa dag. Det var det hela. Småskollärarinneförbundet kunde vara nöjt med sin pedagogiska insats, den som präglat mitt liv.

Eskimåtrollet Figge, har naturligtvis även diskuterats på SVT.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/gamla-fordomar-i-barnbocker

Redigerat:
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag ber hundra gånger om ursäkt.
Jag blandade ihop Plupp med Figge.
Närmare bestämt, -Eskimåtrollet Figge.
En bok jag läste om och om igen. Figge flöt iväg på ett isberg till Söderhavet där han träffade en negerprinsessa och hennes föräldrar, negerkungen och negerdrottningen.

[bild]
Här är den söta Negerprinsessan. Vad Palle gör där, vete tusan.
[bild]

Här beskrivs handlingen.

Sveriges Småskollärarinneförbund gav ut ”De roliga böckerna”, böcker som ”bör ge träning i läsandets konst, öka ordförrådet och på annat sätt bli kunskapsgivande. Nu har jag läst om Eskimåtrollet Figge av Viktor Mall (Hugo Gebers Förlag, en bok jag fick på min 3-årsdag. Figge bodde på ett isberg högt uppe i norr, där solen aldrig gick ner. Han behövde alltså aldrig gå och lägga sig. Till slut blev han dock väldigt sömning, somnade och märkte inte att isberget började röra på sig, flöt söderut och smälte.

Figge hamnade i vattnet, slukades av en fisk, spottades upp på land ”och snarkade så hiskeligt att negrerna som bodde på ön vaknade av oväsendet”. (aa s 15) Negerprinsessan, negerdrottningen och negerkungen vaknade och sprang ner till stranden. Prinsessan drog Figge i svansen och han vaknade. När kungen också drog Figge i svansen blev han arg och skrämde kungen. Drottningen och kungen sprang och gömde sig, men prinsessan och Figge dansade hambo och lekte hela dagen. När kvällen kom lade de sig att sova så att de skulle orka leka mera nästa dag. Det var det hela. Småskollärarinneförbundet kunde vara nöjt med sin pedagogiska insats, den som präglat mitt liv.
När vi är inne på eskiimåtemat, en liten eskimåflicka från Leningradski farforovij zavod imeni M.V. Lomonosova eller i dagligt tal Lomonosov.

• Porcelänsfigur föreställande en flicka i traditionell klädsel från Leningradski fabriken, känd som Lomonosov.
    Skapa konto
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
När vi är inne på temat "förbjuden litteratur" kompletterar jag med Tanterna. Var farbror Blås avsikter helt ärliga eller försökte han dra nytta av deras utsatta situation?

Gredelin. En färg vi glömt bort att den funnits.
Illustration av en grupp människor i gammaldags kläder från omslaget till boken "Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin" av Elsa Beskow.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
När vi är inne på temat "förbjuden litteratur" kompletterar jag med Tanterna. Var farbror Blås avsikter helt ärliga eller försökte han dra nytta av deras utsatta situation?

[bild]
Den filmen gillade min dotter. Hon är 23 idag.

Intet Intet skrev:

[bild]
Jag tycker om att använda färgen brandgul

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
1950

• Omslag av 1950-tals kokbok, "Den Godaste Maten", med rutig bakgrund och text från ICA-kurirens provkök.
    Skapa konto
  • En gammal handskriven receptsida för svensk sås med majonnäs, vispgrädde och kryddor på baksidan av en bok med blomstermönstrad duk i bakgrunden.
    Skapa konto
Solhemsgatan Solhemsgatan skrev:
Den filmen gillade min dotter. Hon är 23 idag.
Var det även en film?

Modern handbok i hemkonservering utgiven under beredskapstiden. Allt skulle tas tillvara och här fick husmor goda råd. Priset den gången var en hel krona.

• Omslag av bok med titeln "Hemkonservering" med burkar och flaskor fyllda med inlagd frukt och grönsaker, pris: en krona.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.