1 651 958 läst ·
14 798 svar
1652k läst
14,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jag är inte riktigt med här. Menar du att jag är nyorientalist (vad nu det skulle betyda; en orientalist är ju en person som studerar österländska språk) eller en proxykränkt?Nötegårdsgubben skrev:
Kanske är det tröttsamt för dig att läsa mer än 3 rader, men då kan du ju hoppa över sådana inlägg.
Allting är känsligt idag. Tidigare i år skulle en utställning om Tove Janssons litteratur invigas vid Boston public library i New York och det blev debatt om en av figurerna, Stinky som på order av den mest betydelsefulla mecenaten togs bort då den ansågs rasistisk. En tecknad fantasifigur som beskrivs som svart illaluktande och tjuvaktig, att tolka in det som rasistiskt säger en hel del om mecenatens egen uppfattning av svarta människor.
Och nu när julen står för dörren, vad kan passa bättre än ett gammalt bokmärke med tomten?
När jag skrev julen står för dörren kom jag att tänka på ett utslag av studentikos humor från gymnasietiden. När vi kom till skolans entre på sista dagen före jullovet var de stopp. De odrägliga eleverna från fordonsprogrammet hade byggt in hela ingången med ett berg av däck och en skylt med texten: Hjulen står för dörren.
Vaktmästaren som fick ta hand om eländet var inte glad.😆
När jag skrev julen står för dörren kom jag att tänka på ett utslag av studentikos humor från gymnasietiden. När vi kom till skolans entre på sista dagen före jullovet var de stopp. De odrägliga eleverna från fordonsprogrammet hade byggt in hela ingången med ett berg av däck och en skylt med texten: Hjulen står för dörren.
Vaktmästaren som fick ta hand om eländet var inte glad.😆
Jag ber hundra gånger om ursäkt.useless skrev:
Jag blandade ihop Plupp med Figge.
Närmare bestämt, -Eskimåtrollet Figge.
En bok jag läste om och om igen. Figge flöt iväg på ett isberg till Söderhavet där han träffade en negerprinsessa och hennes föräldrar, negerkungen och negerdrottningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är den söta Negerprinsessan. Vad Palle gör där, vete tusan.
Logga in
Skapa konto
Här beskrivs handlingen.
Sveriges Småskollärarinneförbund gav ut ”De roliga böckerna”, böcker som ”bör ge träning i läsandets konst, öka ordförrådet och på annat sätt bli kunskapsgivande. Nu har jag läst om Eskimåtrollet Figge av Viktor Mall (Hugo Gebers Förlag, en bok jag fick på min 3-årsdag. Figge bodde på ett isberg högt uppe i norr, där solen aldrig gick ner. Han behövde alltså aldrig gå och lägga sig. Till slut blev han dock väldigt sömning, somnade och märkte inte att isberget började röra på sig, flöt söderut och smälte.
Figge hamnade i vattnet, slukades av en fisk, spottades upp på land ”och snarkade så hiskeligt att negrerna som bodde på ön vaknade av oväsendet”. (aa s 15) Negerprinsessan, negerdrottningen och negerkungen vaknade och sprang ner till stranden. Prinsessan drog Figge i svansen och han vaknade. När kungen också drog Figge i svansen blev han arg och skrämde kungen. Drottningen och kungen sprang och gömde sig, men prinsessan och Figge dansade hambo och lekte hela dagen. När kvällen kom lade de sig att sova så att de skulle orka leka mera nästa dag. Det var det hela. Småskollärarinneförbundet kunde vara nöjt med sin pedagogiska insats, den som präglat mitt liv.
Eskimåtrollet Figge, har naturligtvis även diskuterats på SVT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/gamla-fordomar-i-barnbocker
Redigerat:
När vi är inne på eskiimåtemat, en liten eskimåflicka från Leningradski farforovij zavod imeni M.V. Lomonosova eller i dagligt tal Lomonosov.Intet skrev:
Jag ber hundra gånger om ursäkt.
Jag blandade ihop Plupp med Figge.
Närmare bestämt, -Eskimåtrollet Figge.
En bok jag läste om och om igen. Figge flöt iväg på ett isberg till Söderhavet där han träffade en negerprinsessa och hennes föräldrar, negerkungen och negerdrottningen.
[bild]
Här är den söta Negerprinsessan. Vad Palle gör där, vete tusan.
[bild]
Här beskrivs handlingen.
Sveriges Småskollärarinneförbund gav ut ”De roliga böckerna”, böcker som ”bör ge träning i läsandets konst, öka ordförrådet och på annat sätt bli kunskapsgivande. Nu har jag läst om Eskimåtrollet Figge av Viktor Mall (Hugo Gebers Förlag, en bok jag fick på min 3-årsdag. Figge bodde på ett isberg högt uppe i norr, där solen aldrig gick ner. Han behövde alltså aldrig gå och lägga sig. Till slut blev han dock väldigt sömning, somnade och märkte inte att isberget började röra på sig, flöt söderut och smälte.
Figge hamnade i vattnet, slukades av en fisk, spottades upp på land ”och snarkade så hiskeligt att negrerna som bodde på ön vaknade av oväsendet”. (aa s 15) Negerprinsessan, negerdrottningen och negerkungen vaknade och sprang ner till stranden. Prinsessan drog Figge i svansen och han vaknade. När kungen också drog Figge i svansen blev han arg och skrämde kungen. Drottningen och kungen sprang och gömde sig, men prinsessan och Figge dansade hambo och lekte hela dagen. När kvällen kom lade de sig att sova så att de skulle orka leka mera nästa dag. Det var det hela. Småskollärarinneförbundet kunde vara nöjt med sin pedagogiska insats, den som präglat mitt liv.
När vi är inne på temat "förbjuden litteratur" kompletterar jag med Tanterna. Var farbror Blås avsikter helt ärliga eller försökte han dra nytta av deras utsatta situation?
Gredelin. En färg vi glömt bort att den funnits.
Gredelin. En färg vi glömt bort att den funnits.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 1 910 inlägg