Intet Intet skrev:
Jag ber hundra gånger om ursäkt.
Jag blandade ihop Plupp med Figge.
Närmare bestämt, -Eskimåtrollet Figge.
En bok jag läste om och om igen. Figge flöt iväg på ett isberg till Söderhavet där han träffade en negerprinsessa och hennes föräldrar, negerkungen och negerdrottningen.

[bild]
Här är den söta Negerprinsessan. Vad Palle gör där, vete tusan.
[bild]

Här beskrivs handlingen.

Sveriges Småskollärarinneförbund gav ut ”De roliga böckerna”, böcker som ”bör ge träning i läsandets konst, öka ordförrådet och på annat sätt bli kunskapsgivande. Nu har jag läst om Eskimåtrollet Figge av Viktor Mall (Hugo Gebers Förlag, en bok jag fick på min 3-årsdag. Figge bodde på ett isberg högt uppe i norr, där solen aldrig gick ner. Han behövde alltså aldrig gå och lägga sig. Till slut blev han dock väldigt sömning, somnade och märkte inte att isberget började röra på sig, flöt söderut och smälte.

Figge hamnade i vattnet, slukades av en fisk, spottades upp på land ”och snarkade så hiskeligt att negrerna som bodde på ön vaknade av oväsendet”. (aa s 15) Negerprinsessan, negerdrottningen och negerkungen vaknade och sprang ner till stranden. Prinsessan drog Figge i svansen och han vaknade. När kungen också drog Figge i svansen blev han arg och skrämde kungen. Drottningen och kungen sprang och gömde sig, men prinsessan och Figge dansade hambo och lekte hela dagen. När kvällen kom lade de sig att sova så att de skulle orka leka mera nästa dag. Det var det hela. Småskollärarinneförbundet kunde vara nöjt med sin pedagogiska insats, den som präglat mitt liv.

Eskimåtrollet Figge, har naturligtvis även diskuterats på SVT.

[länk]
Figge hade tur som åkte före den globala uppvärmningen !!

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare några exempel på Elsa Beskows underbara bilder som glatt flera generationer av barn.

• Illustration av djur och natur med ugglor, ekorrar, kaniner, fåglar och svamptomtar från Elsa Beskow.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elsa Beskows illustration av barn med röda svamphattar och ekorrar i träd.
    Skapa konto
  • Barn med orange hattar i en magisk skog, en rider på en fladdermus och andra tittar på grodor nära en damm, illustrerat av Elsa Beskow.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nu har vi hittat tillbaka med ett modernt beredskapbröd:

[länk]
I högsta grad aktuellt!

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ytterligare några exempel på Elsa Beskows underbara bilder som glatt flera generationer av barn.
Tomtebobarnen

Intet Intet skrev:
Tomtebobarnen
Stämmer bra, den kom ut 1910 och illustrationerna är riktiga mästerverk. Inte konstigt att den blev ett av verken i den svenska kulturkanon som presenterades tidigare i år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.