Foliehatten3
https://share.google/images/rMbxbN4Z09eYnBA5O
Intet Intet skrev:
Hemma hos morsan står fortfarande den gamla fullt fungerande vågen kvar. Under min vuxna tid har jag nog förbrukat tio vågar. De flesta på senare tid i form av elektroniska diton. Har jag tur, håller de några år.

[bild]
Jag har en gammal Bessman som jag väger fisk på ibland

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
[länk]

Jag har en gammal Bessman som jag väger fisk på ibland
Här ett besman krönt 1818 och graderat i skålpund.

• Ett antikt besman från 1818, graderat i skålpund, ligger på en yta.
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Foliehatten3
B Bitterhetsakademin skrev:
Här ett besman krönt 1818 och graderat i skålpund.
Mitt är i kg. Men orkar inte ut och ta bild nu🥶

C
I Incinerator skrev:
Menar du på allvar att folk tar med frukt hem från fruktkorgarna på arbetsplatserna eller misstolkar jag dej?
Nä, på allvar. Välbetalda tjänstemän som stoppar ner en hel klase bananer i väskan på väg hem från jobbet.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
När jag var i förrådet snubblande jag över två saker som fallit i glömska och nu köps billigt på loppis. Tenn och mässing går idag för småpengar jämfört med hur det var förr. Här en rysk mortel och vodkaplunta.

• Mortel i mässing med stöt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dekorativ mässingsflaska med blommigt mönster och detaljerad gravyr, inklusive ett snirkligt handtag på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
I
C cpalm skrev:
Nä, på allvar. Välbetalda tjänstemän som stoppar ner en hel klase bananer i väskan på väg hem från jobbet.
Usch, hade jag sett något sådant så hade jag inte kunnat låta bli att kommentera det varje gång som jag sprang på en sådan, tur att vi inte har överrepresentation av tjänstemän på mitt arbete.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hemma hos morsan står fortfarande den gamla fullt fungerande vågen kvar. Under min vuxna tid har jag nog förbrukat tio vågar. De flesta på senare tid i form av elektroniska diton. Har jag tur, håller de några år.

[bild]
Sådana har vi tretton på dussinet i second hand-butiken. De är tyvärr inget vidare. Inte för moderna recept där det är gram som gäller.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Sådana har vi tretton på dussinet i second hand-butiken. De är tyvärr inget vidare. Inte för moderna recept där det är gram som gäller.
Dagens recept har väl inte större krav på mätnoggrannhet än gamla recept?

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det här är lite politiskt.

Men för oss som bor nära gränsen, jobbar eller pendlar mycket i grannländerna hade det varit bättre om även Sverige och Danmark tagit Euro.

Framförallt hade inte banker kunnat utnyttja oss!

Visst finns det ett fåtal betalkort som inte har "valutapåslag" även om dessa ändå har en liten del av det.

[bild]

Medans majoriteten av bankerna gör reklam "vi tar inga avgifter för beralningar utomlands, det är dessutom olagligt göra inom EU" hävdar tex Handelsbanken, men man kan ju fråga dessa banker att vad är "valutapåslag" då. Är det ingen avgift när det heter "påslag" 🧐

Själv har jag heller inte tänkt så mycket på det när man bara sporadiskt handlat utomlands då och då.

Men för mig kom dessa avgifter riktigt fram en gång när jag skulle lämna tillbaka en produkt. Ni vet man betalar med kort och därmed får även returen till kortet!

Alltså inget konstigt med det så gör de flesta affärer.
Men för min del blev det, köp --> valutapåslag --> retur --> valutapåslag alltså valutapåslag x två! Då tröttnade jag på Handelsbanken och sade upp hela deras kort! Använder nischbankernas kort även i Sverige!

Även klarna som jag gjorde samma sak tog en avgift på 4kr på liknande händelse, alltså retur av en vara men dom rättade till det efter lite bråk! Så inget klaga där egentligen!

Nu använder jag dock mestadels ett kort som heter Northmill. Dels för bra ränta dels att jag vill ha ett enkelt kort (ej kredit som klarna är). Men här har man heller inte specat Visa ecb avgiften som nu klarna inte gömmer undan! Därav en Screenshot av klarna.

Själv har jag just dessa kort där själva banken inte tar just dessa avgifter.
Men ska jag ta ut kontanter (€) då har finska banker infört att automatuttag kostar pengar 🤦‍♂️
Alltså för utländska kort!

Hade Sverige haft € hade man kunnat ta ut cashen på hemmaplan utan avgifter!
D vore väl på tiden att ’staten’ tar bankerna i öronen vad d gäller d mesta dom sysslar med !! Dom är nutidens ockrare !

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dagens recept har väl inte större krav på mätnoggrannhet än gamla recept?
Åjo! Stor skillnad när vi har fått modern teknik i hemmaköket. Bakrecept som inte är i gram hör forntiden till. Decilitermåttet är dött.

• Wow
skogaliten
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det här är lite politiskt.

Men för oss som bor nära gränsen, jobbar eller pendlar mycket i grannländerna hade det varit bättre om även Sverige och Danmark tagit Euro.

Framförallt hade inte banker kunnat utnyttja oss!

Visst finns det ett fåtal betalkort som inte har "valutapåslag" även om dessa ändå har en liten del av det.

[bild]

Medans majoriteten av bankerna gör reklam "vi tar inga avgifter för beralningar utomlands, det är dessutom olagligt göra inom EU" hävdar tex Handelsbanken, men man kan ju fråga dessa banker att vad är "valutapåslag" då. Är det ingen avgift när det heter "påslag" 🧐

Själv har jag heller inte tänkt så mycket på det när man bara sporadiskt handlat utomlands då och då.

Men för mig kom dessa avgifter riktigt fram en gång när jag skulle lämna tillbaka en produkt. Ni vet man betalar med kort och därmed får även returen till kortet!

Alltså inget konstigt med det så gör de flesta affärer.
Men för min del blev det, köp --> valutapåslag --> retur --> valutapåslag alltså valutapåslag x två! Då tröttnade jag på Handelsbanken och sade upp hela deras kort! Använder nischbankernas kort även i Sverige!

Även klarna som jag gjorde samma sak tog en avgift på 4kr på liknande händelse, alltså retur av en vara men dom rättade till det efter lite bråk! Så inget klaga där egentligen!

Nu använder jag dock mestadels ett kort som heter Northmill. Dels för bra ränta dels att jag vill ha ett enkelt kort (ej kredit som klarna är). Men här har man heller inte specat Visa ecb avgiften som nu klarna inte gömmer undan! Därav en Screenshot av klarna.

Själv har jag just dessa kort där själva banken inte tar just dessa avgifter.
Men ska jag ta ut kontanter (€) då har finska banker infört att automatuttag kostar pengar 🤦‍♂️
Alltså för utländska kort!

Hade Sverige haft € hade man kunnat ta ut cashen på hemmaplan utan avgifter!

Varför står det "VISA-påslag över ECB-räntan"? Hur blir ECB's ränta inblandad vid valutaväxling? Det borde väl vara ECB's aktuella växlingskurs man har ett påslag på?

https://www.ecb.europa.eu/stats/pol...o_reference_exchange_rates/html/index.en.html

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Hur blir ECB's ränta inblandad vid valutaväxling?
Låter som nåt Visa hittat på för att kollra bort konsumenten. 🤬

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F Falköga skrev:
D vore väl på tiden att ’staten’ tar bankerna i öronen vad d gäller d mesta dom sysslar med !! Dom är nutidens ockrare !
Snälla. Visa lite respekt för läsaren och sluta använda egenpåhittade förkortningar.

Staten och kapitalet sitter i samma båt.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Välbetalda tjänstemän som stoppar ner en hel klase bananer i väskan på väg hem från jobbet.
Visst höll du till i Stockholm... 😉😂😱

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Åjo! Stor skillnad när vi har fått modern teknik i hemmaköket. Bakrecept som inte är i gram hör forntiden till. Decilitermåttet är dött.
Inte d går fortfarande 10 på 1 liter !! D bland annat kan va bravo veta , när dårarna på tv ska förklara ex ytmått ! ’Stor som 2 fotbollsplaner ’ istället för 60x100=6 000 som exempel ! Fördumningen är stark

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.