1 749 623 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
https://share.google/images/rMbxbN4Z09eYnBA5O
Jag har en gammal Bessman som jag väger fisk på iblandIntet skrev:
När jag var i förrådet snubblande jag över två saker som fallit i glömska och nu köps billigt på loppis. Tenn och mässing går idag för småpengar jämfört med hur det var förr. Här en rysk mortel och vodkaplunta.
Redigerat:
Usch, hade jag sett något sådant så hade jag inte kunnat låta bli att kommentera det varje gång som jag sprang på en sådan, tur att vi inte har överrepresentation av tjänstemän på mitt arbete.C cpalm skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Sådana har vi tretton på dussinet i second hand-butiken. De är tyvärr inget vidare. Inte för moderna recept där det är gram som gäller.Intet skrev:
D vore väl på tiden att ’staten’ tar bankerna i öronen vad d gäller d mesta dom sysslar med !! Dom är nutidens ockrare !kisumisu skrev:
Det här är lite politiskt.
Men för oss som bor nära gränsen, jobbar eller pendlar mycket i grannländerna hade det varit bättre om även Sverige och Danmark tagit Euro.
Framförallt hade inte banker kunnat utnyttja oss!
Visst finns det ett fåtal betalkort som inte har "valutapåslag" även om dessa ändå har en liten del av det.
[bild]
Medans majoriteten av bankerna gör reklam "vi tar inga avgifter för beralningar utomlands, det är dessutom olagligt göra inom EU" hävdar tex Handelsbanken, men man kan ju fråga dessa banker att vad är "valutapåslag" då. Är det ingen avgift när det heter "påslag" 🧐
Själv har jag heller inte tänkt så mycket på det när man bara sporadiskt handlat utomlands då och då.
Men för mig kom dessa avgifter riktigt fram en gång när jag skulle lämna tillbaka en produkt. Ni vet man betalar med kort och därmed får även returen till kortet!
Alltså inget konstigt med det så gör de flesta affärer.
Men för min del blev det, köp --> valutapåslag --> retur --> valutapåslag alltså valutapåslag x två! Då tröttnade jag på Handelsbanken och sade upp hela deras kort! Använder nischbankernas kort även i Sverige!
Även klarna som jag gjorde samma sak tog en avgift på 4kr på liknande händelse, alltså retur av en vara men dom rättade till det efter lite bråk! Så inget klaga där egentligen!
Nu använder jag dock mestadels ett kort som heter Northmill. Dels för bra ränta dels att jag vill ha ett enkelt kort (ej kredit som klarna är). Men här har man heller inte specat Visa ecb avgiften som nu klarna inte gömmer undan! Därav en Screenshot av klarna.
Själv har jag just dessa kort där själva banken inte tar just dessa avgifter.
Men ska jag ta ut kontanter (€) då har finska banker infört att automatuttag kostar pengar 🤦♂️
Alltså för utländska kort!
Hade Sverige haft € hade man kunnat ta ut cashen på hemmaplan utan avgifter!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
kisumisu skrev:
Det här är lite politiskt.
Men för oss som bor nära gränsen, jobbar eller pendlar mycket i grannländerna hade det varit bättre om även Sverige och Danmark tagit Euro.
Framförallt hade inte banker kunnat utnyttja oss!
Visst finns det ett fåtal betalkort som inte har "valutapåslag" även om dessa ändå har en liten del av det.
[bild]
Medans majoriteten av bankerna gör reklam "vi tar inga avgifter för beralningar utomlands, det är dessutom olagligt göra inom EU" hävdar tex Handelsbanken, men man kan ju fråga dessa banker att vad är "valutapåslag" då. Är det ingen avgift när det heter "påslag" 🧐
Själv har jag heller inte tänkt så mycket på det när man bara sporadiskt handlat utomlands då och då.
Men för mig kom dessa avgifter riktigt fram en gång när jag skulle lämna tillbaka en produkt. Ni vet man betalar med kort och därmed får även returen till kortet!
Alltså inget konstigt med det så gör de flesta affärer.
Men för min del blev det, köp --> valutapåslag --> retur --> valutapåslag alltså valutapåslag x två! Då tröttnade jag på Handelsbanken och sade upp hela deras kort! Använder nischbankernas kort även i Sverige!
Även klarna som jag gjorde samma sak tog en avgift på 4kr på liknande händelse, alltså retur av en vara men dom rättade till det efter lite bråk! Så inget klaga där egentligen!
Nu använder jag dock mestadels ett kort som heter Northmill. Dels för bra ränta dels att jag vill ha ett enkelt kort (ej kredit som klarna är). Men här har man heller inte specat Visa ecb avgiften som nu klarna inte gömmer undan! Därav en Screenshot av klarna.
Själv har jag just dessa kort där själva banken inte tar just dessa avgifter.
Men ska jag ta ut kontanter (€) då har finska banker infört att automatuttag kostar pengar 🤦♂️
Alltså för utländska kort!
Hade Sverige haft € hade man kunnat ta ut cashen på hemmaplan utan avgifter!
Varför står det "VISA-påslag över ECB-räntan"? Hur blir ECB's ränta inblandad vid valutaväxling? Det borde väl vara ECB's aktuella växlingskurs man har ett påslag på?
https://www.ecb.europa.eu/stats/pol...o_reference_exchange_rates/html/index.en.html
Inte d går fortfarande 10 på 1 liter !! D bland annat kan va bravo veta , när dårarna på tv ska förklara ex ytmått ! ’Stor som 2 fotbollsplaner ’ istället för 60x100=6 000 som exempel ! Fördumningen är starkJohan Gunverth skrev: