B Bitterhetsakademin skrev:
Bestick i kolstål från Eskilstuna jernmanufakturaktiebolag med skaft av svärtat päronträ. Tyvärr är de stämplade som utskott alltså sekunda vara. Har svårt att se någon större skillnad mellan de som vid avsyningen klassades som prima respektive sekunda vara så kvalitetskontrollen verkar ha varit noggrann och minsta skavank ledde till att varan klassades som andra sortering.
Kolstålsknivarna blev bara vassare ju mer de användes. Vi hade en när jag var liten som det nästan inte var något kvar av bladet. Bladet var slitet tunt och nästan rakbladsvasst. Jag har en som jag ärvt med snedkapat blad son kittkniv. Inte jättebra och skaftet färgar av sig fortfarande. Fungerar och jag har inte kommit mig för att byta.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Minns ni Bruzaholms Vädur? Brukade alltid finnas i Clas i Sjöns katalog. Jag önskade alltid att jag nån gång skulle ha anledning att köpa en, men tyvärr var den utgången ur sortimentet när jag till sist, eventuellt, skulle ha kunnat ha bruk av en sådan.
En smart konstruktion, verkar ha varit nästan outslitlig.

• Tidningsannons med bild på en Bruzaholms vädur, en hydraulisk pump i grön nyans, tillsammans med produktinformation och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
sekunda vara
Det här hade jag glömt. Min pappa hade dille på att köpa andrasortering. Minns främst Orreforsglas med grön(?) etikett och hans tjat om att ingen människa minsann kunde se skillnad (och ändå var de manuellt utsorterade tänkte jag).

Finns det fortfarnde, sekunda varor som säljs via en fabriks-outlet eller liknande? Finns ens fabriksbutiker, eller är outlet numer bara ord för avlägsen butik med låg hyra i typ Vingåker eller Barkarby?

Jodå andrasortering finns fortfarande, ser då och då glas från Iittala som är rejält sneda och vinda på loppis som ursprungligen köpts i deras Outletbutik. Annat är betydligt svårare att se skillnad på, kan vara en knappt synlig luftbubbla i glaset eller liknande.
Kunglig Dansk märker andrasorteringen tydligt med en rispa genom stämpeln och där är det ofta svårt att se defekten som orsakat nedklassningen till sekunda.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ja, att de faktiska glasen (och annat) finns kvar är ju en sak, men säljs det fortfarande nya sekunda varor?

Det känns som något från en svunnen tid, men jag brukar iofs. inte hänga i fabriksbutiker i Glasriket, så vad vet jag?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, att de faktiska glasen (och annat) finns kvar är ju en sak, men säljs det fortfarande nya sekunda varor?

Det känns som något från en svunnen tid, men jag brukar iofs. inte hänga på fabriksbutiker i Glasriket, så vad vet jag?
Glasen på loppis var mindre än tio år gamla, handlade själv outlet senast på Gense för fem sex år sedan så utdött är det inte. Mycket på outlet är prima varor som utgått ur sortimentet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mycket på outlet är prima varor som utgått ur sortimentet.
Ja, och det är ju en annan sak.

Att kvalitetsmärken idag skulle släppa ut sin andrasortering på marknaden känns dock avlägset, oavsett dagens snack om hållbarhet. Men jag vet som sagt inte, det är mer en känsla av att det hör till en svunnen tid.

Maria T

Det känns som något från en svunnen tid, men jag brukar iofs. inte hänga i fabriksbutiker i Glasriket, så vad vet jag?
Kanske tre år sedan vi hade vägarna förbi Reijmyre, och i glasbrukets butik fanns några hyllor där deras glas som inte nådde upp till standard stod. Köpte fina ölglas från deras andrasortering, "felet" låg i att glasen inte var exakt lika höga (det kan skilja någon millimeter vilket såklart inte märks om man inte radar upp dem tillsammans).

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
i en outletaffär för många år sedan ställde jag frågan om de brukade ha andrasortering av en viss vara de inte hade inne för tillfället.

-det kan vi ordna till imorgon!

så andrasortering kan i vissa fall handla om försäljningskanal snarare än defekt på varan.

handlar en del på tyska ebay och amazon, och där heter begreppet b-ware. kan exempelvis handla om skavanker, returnerade varor, eller att förpackning saknas.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
… men säljs det fortfarande nya sekunda varor?
Finns många fabriksförsäljningar som säljer 2:a-sortering om det är det du mnear med ”sekunda”. Det är uteslutande produkter som tillverkas för hand och som har fått avvikelser.
Åk till Kasthall i Kinna så kan du fynda en ullmatta till halva priset för att att måttet avviker 2-3 cm. 168x242 kan kosta 14.000:- istället för 170x240 för 28.000:-.

• Gilla
Deltidslantisen och 2 till
  • Laddar…
En till sak som verkar ha fallit i glömska och slängts på historiens sophög är vanligt folkvett. Är nyss hemkommen från stadens största loppis och suckar tungt över dagens upplevelse. Började vid ett bord med verktyg där fyra backar med blandat står på rad. En man dök ner i den längst till vänster och jag i den längst till höger då han fick utbrott och började slita saker ur händerna på mig. Han skrek ovettigheter och hotade med stryk och började veva. Jag sa åt de som sålde att han är en uppköpare som ska sälja vidare vilket gjorde honom ännu mer förbannad. Han krävde att få gå igenom lådorna och handla allt han ville innan någon annan fick handla. Fick motta en hel del hot om framtiden på bruten svenska.Nu har jag väl fallit i onåd hos hela klanen och hans "bruschor" Gick vidare och började granska en porslinsterrin med fat som jag höll i då en annan kund slängde fram betalning och köpte den. Protesterade åt säljaren som bara svarade den som betalar först får köpa. Har väl alltid varit praxis att man granskar en sak innan köp. Står man och håller i saken hör det till att vänta tills man ställer ifrån sig den innan det är fritt fram för andra kunder att köpa eller också lever jag kvar i en svunnen tid då det var så 😟.

• Wow
  • Gilla
  • Arg
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
hsd
H hhallen skrev:
Minns ni Bruzaholms Vädur? Brukade alltid finnas i Clas i Sjöns katalog. Jag önskade alltid att jag nån gång skulle ha anledning att köpa en, men tyvärr var den utgången ur sortimentet när jag till sist, eventuellt, skulle ha kunnat ha bruk av en sådan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaedurspumpar.311117/

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Två mikrometrar från C E Johansson. Överst en vanlig och därunder en med större mätytor för att mäta mjukare material som papper eller liknande. Genom att mutterhylsan som skruven löper i är uppskuren med tre spår och med en konisk mutter blir konstruktionen helt fri från glapp och noggrannhet mycket god. För att göra mätningen lättare för oerfarna användare finns en friktionskoppling som ger rätt mättryck.

• Två mikrometrar från C E Johansson, en med standardmätytor och en med större mätytor, för mätningar av olika material, på lila underlag.
    Skapa konto
  • Gilla
blackarrow och 8 till
  • Laddar…
Karbonpapper
Då gällde det att skriva rätt.

• Förpackning med Kores karbonpapper, gul framsida med texten "Kores karbon med kopiepost Write-Copy" och en silhuett av en skrivande person.
    Skapa konto
Färgband och korrigeringsband till
skrivmaskinen.

• Färgband och Pritt korrigeringsroller bredvid varandra på ett bord.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.