1 749 994 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Nja, där jag höll till så uppehöll sig han polismördaren i Nyköping efter mordet & senare sov Johan Ursut i grustaget under nån av sina rymningar, så så dj.vla tryggt var det väl inte...X xxargs skrev:
Hade också en men av den finns det inget kvar av.Fotografen skrev:
Jag fick "Den lille elektrikern", en låda man kunde bygga lite olika saker med. Sedan en elektroniklåda från Philips med hyfsat påkostade komponenter i och ett ganska listigt system med plastplattor och fjädrar att bygga ihop saker. Finns högst troligt kvar på vinden i föräldrahemmet, funderar på att gräva fram den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Lånad bild)
Brefkort från ca år 1900, när svenska missionen reste över hela världen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och när de kom tillbaka nedtecknade de sina minnen som i dessa tre skildringar om negerstammarnas liv i Abessinien utgiven av Evangeliska Fosterlandsstiftelsens bokförlag.J jawen skrev:
En guldgruva då det gäller etnografi från början av förra seklet.
Och för att finansiera missionen för att rädda hedningarnas själar delade kyrkan ut dessa insamlingsbössor med exotiska motiv.
Det är väl inte grannarna man är orolig för...5 50thomas skrev:
Det är de som kommer hit med färja och länsar bilar och går in i hus även om folk är hemma som gör att man låser allt som går.
Finns ju de som blivit av med trädgårdsmöbler och grillar m.m. i vårt område.
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
En illustration så god som någon över hur kronans värde utvecklats de senaste fyrtio åren.T Thomas_Blekinge skrev:
Brevet påminner om försändelser från u-länder som var tapetserade med frimärken, ibland till och med på baksidan.
Innan tidningarna gick över till att tävlingssvar skulle sändas in per mail brukade jag sända in dem frankerade med mängder av äldre lågvalörer. Det blev ofta vinst då breven verkligen stack ut och väckte intresse hos den som hade hand om dragningen.
Har en bekant som drev tobaksaffär och gjorde korsorden i alla veckotidningar och skickade in.B Bitterhetsakademin skrev:
Hon kvitterade ut en massa presentkort, trisslotter, m.m. varje vecka.
Vet inte om hon hade nåt motsvarande knep, men det var till synes ganska stor vinstchans. Kanske inte så många som iddes skicka in (inklusive undertecknad)?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Inte läst det du visar men konfirmerades på en EFS-anläggning i Blekinge. Troligen de bästa veckorna i mitt liv faktiskt. Rakt igenom fantastiska människor och då är jag egentligen inte ens religiös.B Bitterhetsakademin skrev:
Jag har också haft en Abessinierkatt som råkar vara den trevligaste katten jag haft. Kanske finns ett samband? 😉
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
1970 kostade en Schweizerfranc 1,21 svenska kronor. Idag 12,02 kronor.B Bitterhetsakademin skrev:En illustration så god som någon över hur kronans värde utvecklats de senaste fyrtio åren.
Brevet påminner om försändelser från u-länder som var tapetserade med frimärken, ibland till och med på baksidan.
Innan tidningarna gick över till att tävlingssvar skulle sändas in per mail brukade jag sända in dem frankerade med mängder av äldre lågvalörer. Det blev ofta vinst då breven verkligen stack ut och väckte intresse hos den som hade hand om dragningen.

![IMG_2634[1].JPG](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/971/971948-b46d72e2268ffd9c928b7ddef4eec878.jpg)