I 99 av hundra fall går det bra att inte låsa, men ingen vill vara det hundrade fallet.

Skillnaderna ni beskriver tror handlar mycket mer om upplevd trygghet än faktisk trygghet

X xxargs skrev:
Det var ärligt och man respekterade varandra och var och en gjorde sitt - vart fall på landsbygdens gårdar - en försvunnen tid...
Nja, där jag höll till så uppehöll sig han polismördaren i Nyköping efter mordet & senare sov Johan Ursut i grustaget under nån av sina rymningar, så så dj.vla tryggt var det väl inte...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Skillnaderna ni beskriver tror handlar mycket mer om upplevd trygghet än faktisk trygghet
Jag tror att den verkliga tryggheten överstiger trodd/upplevd trygghet med en faktor 100

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
80-tal var redan då annan tid och riskbild än 60-70-tal som var under min barndom

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag fick "Den lille elektrikern", en låda man kunde bygga lite olika saker med. Sedan en elektroniklåda från Philips med hyfsat påkostade komponenter i och ett ganska listigt system med plastplattor och fjädrar att bygga ihop saker. Finns högst troligt kvar på vinden i föräldrahemmet, funderar på att gräva fram den.
Hade också en men av den finns det inget kvar av.
96uGMPr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Lånad bild)

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Brefkort från ca år 1900, när svenska missionen reste över hela världen.

1782756739300.jpeg
Skapa konto

1782756763242.jpeg
Skapa konto

1782756784719.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Brefkort från ca år 1900, när svenska missionen reste över hela världen.

[bild]
[bild]
[bild]
Och när de kom tillbaka nedtecknade de sina minnen som i dessa tre skildringar om negerstammarnas liv i Abessinien utgiven av Evangeliska Fosterlandsstiftelsens bokförlag.
En guldgruva då det gäller etnografi från början av förra seklet.

• IMG_20260629_202058984~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Ja det är så jäkla coolt alltså!
Jag har en hel del af dessa brefkort i nyskick från mina förfäder.

Och för att finansiera missionen för att rädda hedningarnas själar delade kyrkan ut dessa insamlingsbössor med exotiska motiv.

• IMG_20260629_202942916~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260629_202937671~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260629_202933189~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260629_202926929~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
5 50thomas skrev:
Låser aldrig dörren när jag är hemma, inte heller på natten, inte bilen heller bor i Stockholms län. Grannar ärliga, vi respekterar varandra och var och en gör sitt - och hjälper till vid behov. Inte så långt bort eller avlägset som du tror.
Det är väl inte grannarna man är orolig för...
Det är de som kommer hit med färja och länsar bilar och går in i hus även om folk är hemma som gör att man låser allt som går.
Finns ju de som blivit av med trädgårdsmöbler och grillar m.m. i vårt område.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Ett brev jag skickade idag till Schweiz:
IMG_2634[1].JPG
Skapa konto

Så har jag förbrukat en del av mitt arv. Undrar om PostNords OCR klarar det.
Några har jag kvar.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ett brev jag skickade idag till Schweiz:
[bild]
Så har jag förbrukat en del av mitt arv. Undrar om PostNords OCR klarar det.
Några har jag kvar.
En illustration så god som någon över hur kronans värde utvecklats de senaste fyrtio åren.
Brevet påminner om försändelser från u-länder som var tapetserade med frimärken, ibland till och med på baksidan.
Innan tidningarna gick över till att tävlingssvar skulle sändas in per mail brukade jag sända in dem frankerade med mängder av äldre lågvalörer. Det blev ofta vinst då breven verkligen stack ut och väckte intresse hos den som hade hand om dragningen.

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C
B Bitterhetsakademin skrev:
Innan tidningarna gick över till att tävlingssvar skulle sändas in per mail brukade jag sända in dem frankerade med mängder av äldre lågvalörer. Det blev ofta vinst då breven verkligen stack ut och väckte intresse hos den som hade hand om dragningen.
Har en bekant som drev tobaksaffär och gjorde korsorden i alla veckotidningar och skickade in.
Hon kvitterade ut en massa presentkort, trisslotter, m.m. varje vecka.
Vet inte om hon hade nåt motsvarande knep, men det var till synes ganska stor vinstchans. Kanske inte så många som iddes skicka in (inklusive undertecknad)?

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
MultiMan
Och när de kom tillbaka nedtecknade de sina minnen som i dessa tre skildringar om negerstammarnas liv i Abessinien utgiven av Evangeliska Fosterlandsstiftelsens bokförlag.
En guldgruva då det gäller etnografi från början av förra seklet.
Inte läst det du visar men konfirmerades på en EFS-anläggning i Blekinge. Troligen de bästa veckorna i mitt liv faktiskt. Rakt igenom fantastiska människor och då är jag egentligen inte ens religiös.

Jag har också haft en Abessinierkatt som råkar vara den trevligaste katten jag haft. Kanske finns ett samband? 😉

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
MultiMan
En illustration så god som någon över hur kronans värde utvecklats de senaste fyrtio åren.
Brevet påminner om försändelser från u-länder som var tapetserade med frimärken, ibland till och med på baksidan.
1970 kostade en Schweizerfranc 1,21 svenska kronor. Idag 12,02 kronor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.