J
P pmd skrev:
Kista växte i flera decennier innan trenden vände. En stor anledning till utflyttning är väl att slippa gangstermiljön?
Har både bott och jobbat i Kista, fast det börjar bli länge sen. Min fru jobbar där nu. Hon säger att det gått rejält utför.

Men jag tror en del är att många fortfarande jobbar hemifrån. Och att mer görs med simulering, även produktutveckling. Lab, ritbord, maskiner mm behövs inte i samma utsträckning.

Men jag har full förståelse för att folk hellre jobbar i centrum. Men för företag med komplexa testmiljöer eller produktion blir det nog orimligt dyrt och krångligt att hitta passande lokaler i centrum.

Kista ligger ändå bra till och trots vad många tror är det inte ett miljonprogramsområde med betongkolosser. Finns mkt radhus. Men det finns också mycket trista hus och närhet och gemensamma skolor med kringliggande områden, som inte är så kul.

Kista, mellan Helenelund och Ursvik hade kunnat lyfta och bli bra. Tyvärr gick det åt andra hållet. Utan att veta tror jag Ursvik trots den bitvis flotta ytan kommer följa. Sundbyberg, Duvbo, Solhem och efter det utkanten av Bromma kan nog hålla emot.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Stort emaljerat märke från hantverksutställningen i Berlin 1938.
Märkligt att det inte finns några nazistsymboler på den, med tanke på årtalet.

Allt var kanske ännu inte genompolitiserat 1938, möjligen var det en privat arrangör bakom. Har sökt en del på nätet men inte hittat så mycket information. Kom att tänka på ASEA:s gamla logotyp och även finska flygvapnet så NSDAP var långt ifrån ensam om att använda den gamla symbolen.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Tvättomater, kommer ni ihåg dem? Nu tror jag det finns bara en kvar i hela sverige
I Sverige är de kanske glömda men de är väldigt vanliga i en del andra länder.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I Sverige är de kanske glömda men de är väldigt vanliga i en del andra länder.
Frågade min lokala Kemtvätteri på 90-talet om de tvättade allt och det tog en stund till han fattade underkläder å allt, Nej nej sa han förskräckt :D

Omsjungen av Hasse och Tage och använd av generationer svenska män.
Aqua Vera rakvatten med sin doft av citrus.

• Flaska med Aqua Vera rakvatten, 75 ml, med en etikett i gul och brun dekor. Känd för sin citrusdoft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Postorderkatalogerna 🤩 Vilken höjdpunkt det var när dessa kom i brevlådan.
Och så takfläkten, köpte en svart när jag flyttade hemifrån och den var sååå snygg, tyckte jag då iaf 🤣
Ellos-katalog från höst och vinter 94/95 med kvinna i brun tröja och mönstrad kjol, sittande och leende. Telefonnummer för beställning syns.
Skapa konto
Postorderkatalog från Ellos 1990-91 med takfläktmodeller och priser, inkluderar en svart modell som använts av tidigare kund.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Postorderkatalogerna 🤩 Vilken höjdpunkt det var när dessa kom i brevlådan.
Och så takfläkten, köpte en svart när jag flyttade hemifrån och den var sååå snygg, tyckte jag då iaf 🤣
[bild][bild]
Huga. Dessa kataloger har jag (med flera) gjort originalarbetet på. Josefssons, Haléns, Ellos, Cellbes, you-name-it. Allt från Borås.
…och det vet ju alla hur det slutar när man gör postorderköp! 😄
En serieteckning med titeln "IRR-LÄRA" där en man mottar ett paket och läser en katalog hemma.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
Lösningsmedlet är extremt flyktigt och falsen i tuben är säkert inte hundraprocentigt tät så efter några årtionden så har de torkat. Har de legat varmt så går det betydligt snabbare. Köpte själv på mig ett på tok för stort parti silikon av olika slag då en byggmarknad slog igen och sista dagen sålde ut med 95 procent rabatt. Ena sorten härdade i patronen och den andra förändrades så den aldrig härdade. Hade inte hunnit använda så mycket av den defekta som tur var.
Silikonfog är viktigt att ha koll på tillverkningsdatum, även om det ofta bara står en kryptisk kod på tuben. Har råkat ut för att använda gammal. Inte kul. Är man osäker kan man alltid testa genom att låta en klick härda över natten.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
C
Kapsyl Kapsyl skrev:
Tvättomater, kommer ni ihåg dem? Nu tror jag det finns bara en kvar i hela sverige, i Stockholm.
Finns en vid Odenplan, kanske den du tänkte på?

Va. Finns den inte längre?
Min pappa hade en flaska i spegelskåpet. Med brylkräm, Watzins keratin hårvatten mm.

Vademecum munvatten.

• Gilla
  • Wow
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vademecum munvatten.

• Flaska med Vademecum Classic koncentrerat munvatten med etikett på flera språk inklusive svenska, finska och engelska, tillverkat i Sverige.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Analoga mätinstrumentet, först en volt och amperemeter från Gossen med hölje i bakelit.
Därefter en tyristorprovare som användes av Televerket.

• Analog volt- och amperemeter från Gossen med svart bakelithölje och röda mätkablar i en väska.
    Skapa konto
  • Analoga volt- och amperemeter från Gossen med bakelithölje, visande en analog skala och knappar.
    Skapa konto
  • Röd skylt med texten "PROVL F TYRISTOR", år 1972, och specifikationer från Televerket i Farsta.
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Varumärket är ju ett fantastiskt påhitt: "Äkta vatten". Tur att latinkunskaperna var skrala hos gemene svensk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.