imported_Benno imported_Benno skrev:
Va. Finns den inte längre?
Min pappa hade en flaska i spegelskåpet. Med brylkräm, Watzins keratin hårvatten mm.
Det är nog snart tio år sedan den försvann, vet att Ö&B hade restlager flera år senare. En långlivad klassiker från tjugotalet, kanske ingen brudmagnet men billig.

Finns fortfarande på min Ica butik. Munstskölj Vademecum Classic 75ml finns tillgänglig på Ica, med örter som salvia, mint och kamomill för frisk munvård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Finns en vid Odenplan, kanske den du tänkte på?
Jo, såg den för några år sedan, visste inte om den var kvar. Synd att det är så sällan man har ärende över sundet, I Köpenhamn finns det några møntvaskerier.

Vademecum munvatten.
Köpte några flaskor i förrgår. Funkar utmärkt med några droppar i en skopa vatten som kastas på bastuugnen. Så den produkten är långtifrån glömd.

• Gilla
Saelen
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Postorderkatalogerna 🤩 Vilken höjdpunkt det var när dessa kom i brevlådan.
Och så takfläkten, köpte en svart när jag flyttade hemifrån och den var sååå snygg, tyckte jag då iaf 🤣
[bild][bild]
Vi är nog många som saknar de tryckta katalogerna, men med tanke på kostnaderna är det förståeligt att de försvann.

• Omslag av Clas Ohlson-katalog 1984-1985 med verkstadsmiljö, pojke och man vid arbetsbänk, dalmatiner på golvet, verktyg på väggen.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Postorderkatalogerna 🤩 Vilken höjdpunkt det var när dessa kom i brevlådan.
Och så takfläkten, köpte en svart när jag flyttade hemifrån och den var sååå snygg, tyckte jag då iaf 🤣
[bild][bild]
Snygg eller inte, helt oumbärlig under sommarvärmen.

Maria T
F fribygg skrev:
Givetvis! Har du glömt att man fick värma vattnet på spisen och blanda i hon/handfatet när det bara fanns kallvattenkran?
Uppvuxen i fastighet från 1880-tal på Kungsholmen i Stockholm, lagom till att jag flyttade hemifrån 1983 skulle lägenheterna renoveras dvs få badrum och varmvatten. Många liter vatten som värmts på en gasspis för att kunna tvätta håret över diskhon, när det var kö till gemensamma "badrummet" i gårdshuset.

• Gilla
  • Wow
Blazermannen och 9 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Vi är nog många som saknar de tryckta katalogerna, men med tanke på kostnaderna är det förståeligt att de försvann.
Utan internet hade katalogerna funnits kvar. Jag hade alla årgångar från slutet av 60-, 70-talet och en bit in på 80-talet. Der roliga var att vissa av artiklarna funnits med sedan början och gick fortfarande att beställa. Alla bilder var handritade. Ordersedlar och de gröna portofria kuverten.
Idag är CO bara en i mängden och säljer billigt skräp från Kina. Det mesta "bra" har utgått ur sortimentet. Det var bättre förr när de bara satsade på gubbarna, dvs elektronik , verktyg, maskiner och annat roligt man kunde bygga egna saker med.

• Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Utan internet hade katalogerna funnits kvar. Jag hade alla årgångar från slutet av 60-, 70-talet och en bit in på 80-talet. Der roliga var att vissa av artiklarna funnits med sedan början och gick fortfarande att beställa. Alla bilder var handritade. Ordersedlar och de gröna portofria kuverten.
Idag är CO bara en i mängden och säljer billigt skräp från Kina. Det mesta "bra" har utgått ur sortimentet. Det var bättre förr när de bara satsade på gubbarna, dvs elektronik , verktyg, maskiner och annat roligt man kunde bygga egna saker med.
Håller helt med, mycket av sortimentet liknar idag Dollarstores och liknande butiker med överprissatta kinesvaror. Påslagen är rätt saftiga, hdmi-kablar för femman styck och tvåhundra ut till konsument. I och för sig levererades kablarna i bulk så lägg på någon krona för förpackning men ändå en god vinst. Branschen lobbade ju hårt för att få igenom att privatpersoners köp från Kina skulle beläggas med tull för att minska konkurrensen.

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Min farmor fick länge en katalog (priskurant som den kallades på 70-talet) från tyska Quelle. Blev alltid så förundrad över hur en tysk firma kunde hitta hem till min farmor i en by utanför Dorotea i norrlands inland.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Bestick i kolstål från Eskilstuna jernmanufakturaktiebolag med skaft av svärtat päronträ. Tyvärr är de stämplade som utskott alltså sekunda vara. Har svårt att se någon större skillnad mellan de som vid avsyningen klassades som prima respektive sekunda vara så kvalitetskontrollen verkar ha varit noggrann och minsta skavank ledde till att varan klassades som andra sortering.

• Bestick i kolstål från Eskilstuna jernmanufaktur med svärtade päronträhandtag, inklusive knivar och gafflar, på en lila yta.
    Skapa konto
Håller helt med, mycket av sortimentet liknar idag Dollarstores och liknande butiker med överprissatta kinesvaror. Påslagen är rätt saftiga, hdmi-kablar för femman styck och tvåhundra ut till konsument. I och för sig levererades kablarna i bulk så lägg på någon krona för förpackning men ändå en god vinst. Branschen lobbade ju hårt för att få igenom att privatpersoners köp från Kina skulle beläggas med tull för att minska konkurrensen.
Håller med. När det gäller kontakter, kablar och andra pryttlar köper jag det oftast hos Ali. Först tittar man hos de svenska handlarna och sen letar man efter samma, ofta exakt samma vara hos Ali. Alltså, jag har inget att betala extra för att få det lite snabbare eller t.o.m över disk men när de svenska handlarna lägger på 800-1000 % får det vara. Sist var det en DC-kontakt 4,0x1,7 mm som de skulle ha 60 kr tror jag det var. Ali : 4 kr. Sen lade den handlaren på någon standardfrakt på några tior så jag köpte 5 kontakter så har jag några extra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är alltid svårt med produktnamn på främmande språk, Ikea har flera anställda som kontrollerar att produkterna inte har stötande namn på andra språk. Man tänker osökt på Honda och deras småbil som sedermera fick namnet Jazz. Allt reklammaterial var färdigt att översätta då reklambyrån slog larm att namnet kunde vara opassande i Sverige. Särskilt då bilen skulle marknadsföras med säljargumentet liten utanpå men rymlig när du kommer in😆
Skrivbordet ”Jerker” kom nog innan IKEA började med de kontrollerna.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Der roliga var att vissa av artiklarna funnits med sedan början och gick fortfarande att beställa.
Minns ni Bruzaholms Vädur? Brukade alltid finnas i Clas i Sjöns katalog. Jag önskade alltid att jag nån gång skulle ha anledning att köpa en, men tyvärr var den utgången ur sortimentet när jag till sist, eventuellt, skulle ha kunnat ha bruk av en sådan.

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.