H hhallen skrev:
De där böckerna kan nog vara vad man brukar kalla "framtidens antikviteter". Vänta ett par hundra år så ska ni se att de är värda multum.
Tveksamt. Många massproducerade böcker för hundra år sedan trycktes med så dåligt papper att de smular sönder mellan pärmarna. När cellulosa degraderas uppstår vatten som i sin tur främjar dekomposteringen.

Alfredo Alfredo skrev:
Kan du testa och avrapportera, gärna med bild på eventuellt blåöga?
Jag brukar inte tilltala damer som ser ut att kunna dela ut fetsmockor. Oavsett danskor, norskor, finskor eller joggingskor.

• Haha
  • Gilla
Riedern och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Tveksamt. Många massproducerade böcker för hundra år sedan trycktes med så dåligt papper att de smular sönder mellan pärmarna. När cellulosa degraderas uppstår vatten som i sin tur främjar dekomposteringen.
Ditt lexikon är tryckt på prima träfritt 105 grams tryckpapper utan lignin så det håller länge än. Även Allhems böcker trycktes på åldringsbeständigt papper.
Värre är det med alla pocketböcker tryckta på billigt slipmassepapper med alla vedens ämnen kvar i pappret. Dessutom inte inbundna utan bara limmade i ryggen faller de sönder med tiden.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag brukar inte tilltala damer som ser ut att kunna dela ut fetsmockor. Oavsett danskor, norskor, finskor eller joggingskor.
Tråkigt för dig att du inte är tilltalande för dessa damer.

Alfredo Alfredo skrev:
Kan du testa och avrapportera, gärna med bild på eventuellt blåöga?
Mangler betyder ju saknar på danska. Om du säger att du mangler en kone kanske du får napp.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Påminner mig om att jag har en svart Cardinal 55 i toppskick som kanske borde säljas till en bättre behövande. De var finaste rullarna på den tiden (70-talet)

[bild]
Skulle kunna tänka mig att köpa den till ett rimligt pris, tycker fortfarande att det är en mycket bra rulle 🧐

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Anne-lie70 Anne-lie70 skrev:
Skulle kunna tänka mig att köpa den till ett rimligt pris, tycker fortfarande att det är en mycket bra rulle 🧐
Du har PM

Telexformulär
Telexformulär från ASEA med rubriker för avsändare, mottagare och text, samt hål för pärmförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
Anilinpennor i plåtask
T Thomas_Blekinge skrev:
Telexformulär

• Plåtask med texten "A.W. Faber Castell" och tre gröna anilinpennor ligger framför.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Är inte det vanliga blyerts? Anilinpennor var väl blåaktiga och man behövde slicka på dem vill jag minnas.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Concorden, världens snabbaste passagerarplan, här ett brev som var med på en av premiärflygningarna och en gedigen tennbägare från flygningen. Inga plastmuggar ombord utan lyxigt skulle det vara.

• Brev från Concordes premiärflygning med Colombianska frimärken och text om flygrutten Caracas-Paris.
    Skapa konto
  • Tennbägare från premiärflygning med Concorden, reflekterar lyxkänslan ombord utan plastalternativ.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Är inte det vanliga blyerts? Anilinpennor var väl blåaktiga och man behövde slicka på dem vill jag minnas.
Det är anilin även kallade kopiepennor, men ljuset gjorde att de såg ut som vanliga blyertspennor. Skriver man på vått papper blir det ett kraftigt blått streck.

• Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
Tvättomater, kommer ni ihåg dem? Nu tror jag det finns bara en kvar i hela sverige, i Stockholm.
Skulle faktiskt behöva en. Det är inte att jag saknar tvättstuga men jag har så oregelbundna tider så jag är sällan säker på att jag kan om jag bokar för långt i förväg. Och jag gillar inte att dra tvätt från Malmö till huset i Dalsland😠

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Märken som väcker känslor, slipsnål med AT-4 motiv JAS-pin,
Svensk -Israeliska vänskapsförbundets nål samt Sovjetiska fredsmärket.

• Guldfärgad slipsnål med AT-4-motiv och JAS-pin på tygbakgrund.
    Skapa konto
  • Svensk-Israeliska vänskapsförbundets pin och Sovjetiskt fredsmärke med 1986-duva och text på ryska.
    Skapa konto
Stort emaljerat märke från hantverksutställningen i Berlin 1938.

• Emaljerat märke från internationell hantverksutställning i Berlin 1938, med figur och text "Internationale Handwerks Ausstellung".
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.