1 749 622 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Tveksamt. Många massproducerade böcker för hundra år sedan trycktes med så dåligt papper att de smular sönder mellan pärmarna. När cellulosa degraderas uppstår vatten som i sin tur främjar dekomposteringen.H hhallen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Ditt lexikon är tryckt på prima träfritt 105 grams tryckpapper utan lignin så det håller länge än. Även Allhems böcker trycktes på åldringsbeständigt papper.T Thomas_Blekinge skrev:
Värre är det med alla pocketböcker tryckta på billigt slipmassepapper med alla vedens ämnen kvar i pappret. Dessutom inte inbundna utan bara limmade i ryggen faller de sönder med tiden.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Är inte det vanliga blyerts? Anilinpennor var väl blåaktiga och man behövde slicka på dem vill jag minnas.
Concorden, världens snabbaste passagerarplan, här ett brev som var med på en av premiärflygningarna och en gedigen tennbägare från flygningen. Inga plastmuggar ombord utan lyxigt skulle det vara.
Tvättomater, kommer ni ihåg dem? Nu tror jag det finns bara en kvar i hela sverige, i Stockholm.
Skulle faktiskt behöva en. Det är inte att jag saknar tvättstuga men jag har så oregelbundna tider så jag är sällan säker på att jag kan om jag bokar för långt i förväg. Och jag gillar inte att dra tvätt från Malmö till huset i Dalsland😠
Skulle faktiskt behöva en. Det är inte att jag saknar tvättstuga men jag har så oregelbundna tider så jag är sällan säker på att jag kan om jag bokar för långt i förväg. Och jag gillar inte att dra tvätt från Malmö till huset i Dalsland😠
Märken som väcker känslor, slipsnål med AT-4 motiv JAS-pin,
Svensk -Israeliska vänskapsförbundets nål samt Sovjetiska fredsmärket.
Svensk -Israeliska vänskapsförbundets nål samt Sovjetiska fredsmärket.