1 749 188 läst ·
15 769 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Wiev-Master från tidigt femtiotal.
När den kom var den tillverkad av bakelit och i första hand tänkt för vuxna. Filmen som användes var av mycket hög kvalitet och är nästan opåverkad av över sjuttio år lagring. I takt med att det blev en leksak försämrades filmen och de skivor som tillverkades på sjuttiotalet är nu så skadade att bara den röda färgen i bilderna är kvar. Medan min mor levde visade jag henne denna och den väckte upp barndomsminnen från ett fattigt Finland under slutet av fyrtiotalet. Hon tittade igenom bildskivorna och flyttades sjuttiofem år tillbaka i tiden. Det var något stort för barnen och de förmanades att var försiktig så de inte förstörde den.
När den kom var den tillverkad av bakelit och i första hand tänkt för vuxna. Filmen som användes var av mycket hög kvalitet och är nästan opåverkad av över sjuttio år lagring. I takt med att det blev en leksak försämrades filmen och de skivor som tillverkades på sjuttiotalet är nu så skadade att bara den röda färgen i bilderna är kvar. Medan min mor levde visade jag henne denna och den väckte upp barndomsminnen från ett fattigt Finland under slutet av fyrtiotalet. Hon tittade igenom bildskivorna och flyttades sjuttiofem år tillbaka i tiden. Det var något stort för barnen och de förmanades att var försiktig så de inte förstörde den.
Det var länge sedan man såg en tiotusentkronorssedel. Väcker minnen från barndomen då jag gjorde stora ögon då min far visade mig en, det var något annat än vad man fick i veckopeng. Den var väl en av de sedlar i världen med högst värde då den kom. Kan inte finnas många sparade då så gott som alla gått till inlösen.P Pin skrev:
En tidigare reflektion i tråden i ämnet kalsonger:L L Jan skrev:[bild]
[bild]
Kortkalsonger! Kallas också kalsonger med y-front. 1900-talet.
Kom på 60-talet och fanns förutom enfärgade också i ett otal mönster. Före det fanns det bara pösiga och tjocka längre kalsonger som var opraktiska.
1990 kom Björn Borg kalsonger i form av "boxershorts" inspirationen kom från försvarets gamla vita kalsonger, fast i snyggare design och i tunnare tyg. Alla klädföretag följde efter. Boxershortsen erbjuder tillräckligt med plats och slog på några få år ut kortkalsongerna.
Kortkalsonger är utdött idag.
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-bort-att-de-har-funnits.423481/post-5564328
En 10.000-kronorssedel har jag bara sett en gång. Farsan kom hem en dag och ropade "kom ungar ska ni få se". Där stod vi hela familjen och granskade sedeln och frågade om han rånat en bank eller var bekant med Clark Olofsson. Det var nåt halvår efter Norrmalmstorgsdramat så det var ju i färskt minne.P Pin skrev:
Minns faktiskt inte varför han hade en så stor sedel, är väl som 100.000 idag, själv fick jag en femma i veckopeng på den tiden.
Jag sportar kortkalsingar, i nåt bambutyg. Mycket sköna.Alfredo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://lifewear.se/shop/bamboo/und...8DkJ77zQ6PcGQpS-zIqFmcvGY2XWvoGQaAn1bEALw_wcB
Gavs ut en valör med ytterligare 6 nollor, "100 trillion dollars", innan man devalverade igen och strök 12 nollor(!), varefter valutan så småningom kollapsade helt 😂B Bitterhetsakademin skrev:
För övrigt den högsta valör som någonsin getts ut som officiell sedel (kanske föga förvånande).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja de har börjat få samlarvärde idag. Finns även frimärken och sedlar från Ungern med valörer i trillioner pengö. Även Tyskland 1923 då portot till sist var uppe i tiotals miljarder mark för att skicka ett vykort. Lyckades få frimärkena på fel ledd men hoppas de går att se ändå. Idag finns de bevarade i miljoner och nästan alltid ostämplade då de hann bli värdelösa inom några få dagar, de är i princip lika värdelösa idag men en intressant illustration av hyperinflation.C cpalm skrev: