1 749 633 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det är det många som gör, om rören går till lämpliga platser.jarlh skrev:
(Teleuttaget var förövrigt påväg till sopbingen, men så kom jag på att ta en bild och lägga upp här, snart är väl kopparnätet helt borta i hela landet?)
Redigerat:
Dagstidningar i pappersformat kommer nog många ihåg, men hur många kommer ihåg att många morgontidningar trycktes på broadsheet-format fram till början av 2000-talet? En uppslagen tidning var då 80 cm bred och 60 cm hög.
Morgontidningar förresten, vad är det?
Idag kommer alla tidningar ut hela tiden.
Tidigare kom morgontidningar som SvD, DN, GP med flera ut på morgonen och på eftermiddagen kom kvällstidningarna Expressen, Aftonbladet, Stockholmstidningen, Göteborgs Tidning och Kvällsposten. Dessa har nog nästan alltid tryckts i det mindre formatet tabloid..
Förresten, Stockholmstidningen, Göteborgs Tidning och Kvällsposten, vad är det för tidningar?
Stockholmstidningen lades ner 1984, jag var med och tömde redaktionen och körde möbler mm upp till KTH, eller om det var till KTh:S Studenkåren, som köpt kontorsinredningen.
Göteborgs Tidning och Kvällsposten är väl Expressen idag?
Det finns likheter med idag.
Då förbjöds man att läsa morgontidningen vid frukostbordet, idag förbjuds man att surfa vid frukostbordet.
Morgontidningar förresten, vad är det?
Idag kommer alla tidningar ut hela tiden.
Tidigare kom morgontidningar som SvD, DN, GP med flera ut på morgonen och på eftermiddagen kom kvällstidningarna Expressen, Aftonbladet, Stockholmstidningen, Göteborgs Tidning och Kvällsposten. Dessa har nog nästan alltid tryckts i det mindre formatet tabloid..
Förresten, Stockholmstidningen, Göteborgs Tidning och Kvällsposten, vad är det för tidningar?
Stockholmstidningen lades ner 1984, jag var med och tömde redaktionen och körde möbler mm upp till KTH, eller om det var till KTh:S Studenkåren, som köpt kontorsinredningen.
Göteborgs Tidning och Kvällsposten är väl Expressen idag?
Det finns likheter med idag.
Då förbjöds man att läsa morgontidningen vid frukostbordet, idag förbjuds man att surfa vid frukostbordet.
Redigerat:
Vad jag vet, användes den till att lindra värk, inte för att sola.B Bitterhetsakademin skrev:
Finns en utbyteslampa för det ändamålet men den är röd. Lampan som sitter i ger förvisso en hel del värme då en glödtråd är kopplad i serie med gasurladdningsröret som strömbegränsare. Försöker du behandla värk med denna får du en redig brännskada av all uv-strålning.M Mats_R skrev:
Den ger till och med en hel del uvc och är därför förbjuden i dag.
Fylla bilen med vad?M Mackey skrev:
(F.ö. handlar den här tråden om sånt vi har glömt bort att de har funnits. Inte om sånt vi minna har funnits. 😉)
Defluxer, avmagnetiserare till bandspelare. Köpte denna på Myrorna. Grabben i kassan kommenterade: så du ska hem och löda nu. Då får man ha bra tålamod då det tar ett tag att få den varm . Men det var inte så konstigt, den ser ju på på pricken ut som en lödkolv.
Använder den numera till att avmagnetisera mejslar till finmekanik där man inte vill riskera att delar magnetiseras.
Använder den numera till att avmagnetisera mejslar till finmekanik där man inte vill riskera att delar magnetiseras.
Det trendigaste då det begav sig.
Sonys toppmodell av minidisc med hölje av magnesium. Kostade 3500 då den lanserades men det fanns inga genvägar till det perfekta ljudet. Formatet kom nog i fel tid och fick bara en kort tids framgång.
Sonys toppmodell av minidisc med hölje av magnesium. Kostade 3500 då den lanserades men det fanns inga genvägar till det perfekta ljudet. Formatet kom nog i fel tid och fick bara en kort tids framgång.
Jag använde en sådan UV-lampa för att exponera kretskort innan de skulle etsas (i saltsyra-peroxid, som jag körde med).B Bitterhetsakademin skrev:Finns en utbyteslampa för det ändamålet men den är röd. Lampan som sitter i ger förvisso en hel del värme då en glödtråd är kopplad i serie med gasurladdningsröret som strömbegränsare. Försöker du behandla värk med denna får du en redig brännskada av all uv-strålning.
Den ger till och med en hel del uvc och är därför förbjuden i dag.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/lodning/tillverkning-av-monsterkort
Jag har nog kvar lampan fortfarande, fast det var väldigt många år sedan den sist användes, och jag kommer troligen aldrig mer att tillverka ett kretskort hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortkalsonger! Kallas också kalsonger med y-front. 1900-talet.
Kom på 60-talet och fanns förutom enfärgade också i ett otal mönster. Före det fanns det bara pösiga och tjocka längre kalsonger som var opraktiska.
1990 kom Björn Borg kalsonger i form av "boxershorts" inspirationen kom från försvarets gamla vita kalsonger, fast i snyggare design och i tunnare tyg. Alla klädföretag följde efter. Boxershortsen erbjuder tillräckligt med plats och slog på några få år ut kortkalsongerna.
Kortkalsonger är utdött idag.