Mikael_L
jarlh jarlh skrev:
Jag har sådana där hemma. Funderar på om man skulle dra nätverk i rören.
Det är det många som gör, om rören går till lämpliga platser.

(Teleuttaget var förövrigt påväg till sopbingen, men så kom jag på att ta en bild och lägga upp här, snart är väl kopparnätet helt borta i hela landet?)

Redigerat:
Rån med Mjukglass rullad i O'boy.
En klassiker på 80 talet, när det bara fanns vaniljmjukglass.

Även rullad i hasselnötskross fanns. Gott!

Dagstidningar i pappersformat kommer nog många ihåg, men hur många kommer ihåg att många morgontidningar trycktes på broadsheet-format fram till början av 2000-talet? En uppslagen tidning var då 80 cm bred och 60 cm hög.

Morgontidningar förresten, vad är det?

Idag kommer alla tidningar ut hela tiden.
Tidigare kom morgontidningar som SvD, DN, GP med flera ut på morgonen och på eftermiddagen kom kvällstidningarna Expressen, Aftonbladet, Stockholmstidningen, Göteborgs Tidning och Kvällsposten. Dessa har nog nästan alltid tryckts i det mindre formatet tabloid..

Förresten, Stockholmstidningen, Göteborgs Tidning och Kvällsposten, vad är det för tidningar?
Stockholmstidningen lades ner 1984, jag var med och tömde redaktionen och körde möbler mm upp till KTH, eller om det var till KTh:S Studenkåren, som köpt kontorsinredningen.
Göteborgs Tidning och Kvällsposten är väl Expressen idag?

Det finns likheter med idag.
Då förbjöds man att läsa morgontidningen vid frukostbordet, idag förbjuds man att surfa vid frukostbordet.

Redigerat:
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Jag minns när man inte erbjöd sig att fyllde upp besökares bilar gratis!

Jag minns också när man inte ens funderade på att frågade om man fick fylla bilen när man besökte någon.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Får prova med kvartslampan. Ingen vettig använder den till solning längre men jag provade den på några mögel fläckar på den vitkalkade väggen nere i källaren och den verkar avdöda möglet. Sprider också en doft av ozon vid användningen.
Vad jag vet, användes den till att lindra värk, inte för att sola.

M Mats_R skrev:
Vad jag vet, användes den till att lindra värk, inte för att sola.
Finns en utbyteslampa för det ändamålet men den är röd. Lampan som sitter i ger förvisso en hel del värme då en glödtråd är kopplad i serie med gasurladdningsröret som strömbegränsare. Försöker du behandla värk med denna får du en redig brännskada av all uv-strålning.
Den ger till och med en hel del uvc och är därför förbjuden i dag.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
M Mackey skrev:

Jag minns också när man inte ens funderade på att frågade om man fick fylla bilen när man besökte någon.
Fylla gratis med vad?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P
M Mackey skrev:

Fylla bilen med vad?

(F.ö. handlar den här tråden om sånt vi har glömt bort att de har funnits. Inte om sånt vi minna har funnits. 😉)

• Haha
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
F.ö. handlar den här tråden om sånt vi har glömt bort att de har funnits.
Skulle inte tråden bli extremt kort med en bokstavlig tolkning av rubriken? 😉🤔

• Haha
  • Gilla
Mackey och 7 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Ganska mycket mer realistisk än knallpulverremsorna för oss små gossar. Det ser ju ut som ett revolver-"clip", fast är av plast förstås.

De finns rtfarande, tror jag.
Ja de finns. Jag använder dem ibland.

Defluxer, avmagnetiserare till bandspelare. Köpte denna på Myrorna. Grabben i kassan kommenterade: så du ska hem och löda nu. Då får man ha bra tålamod då det tar ett tag att få den varm . Men det var inte så konstigt, den ser ju på på pricken ut som en lödkolv.
Använder den numera till att avmagnetisera mejslar till finmekanik där man inte vill riskera att delar magnetiseras.

• Svart defluxer eller avmagnetiserare med svart handtag och spetsig vit tipp placerad på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Ritbestick med dragstift och insatser för tusch.

• Ritset med dragstift, tuschinsatser och kompass i en grön fodral.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Det trendigaste då det begav sig.
Sonys toppmodell av minidisc med hölje av magnesium. Kostade 3500 då den lanserades men det fanns inga genvägar till det perfekta ljudet. Formatet kom nog i fel tid och fick bara en kort tids framgång.

• Sonys toppmodell av minidisc, MZ-R90, med magnesiumhölje och knappar för inspelning och volym.
    Skapa konto
  • Gilla
MrWIB och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Finns en utbyteslampa för det ändamålet men den är röd. Lampan som sitter i ger förvisso en hel del värme då en glödtråd är kopplad i serie med gasurladdningsröret som strömbegränsare. Försöker du behandla värk med denna får du en redig brännskada av all uv-strålning.
Den ger till och med en hel del uvc och är därför förbjuden i dag.
Jag använde en sådan UV-lampa för att exponera kretskort innan de skulle etsas (i saltsyra-peroxid, som jag körde med).
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/lodning/tillverkning-av-monsterkort
Jag har nog kvar lampan fortfarande, fast det var väldigt många år sedan den sist användes, och jag kommer troligen aldrig mer att tillverka ett kretskort hemma.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Färgglada kortkalsonger med y-front, blått och gult mönster med texten "Sverige", visas på en manlig modell.
Kortkalsonger med y-front, mönstrade med röda hjärtan och ordet "LOVE", på vit bakgrund.
Skapa konto

Kortkalsonger! Kallas också kalsonger med y-front. 1900-talet.

Kom på 60-talet och fanns förutom enfärgade också i ett otal mönster. Före det fanns det bara pösiga och tjocka längre kalsonger som var opraktiska.

1990 kom Björn Borg kalsonger i form av "boxershorts" inspirationen kom från försvarets gamla vita kalsonger, fast i snyggare design och i tunnare tyg. Alla klädföretag följde efter. Boxershortsen erbjuder tillräckligt med plats och slog på några få år ut kortkalsongerna.

Kortkalsonger är utdött idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.